henrik.e
Aktiv medlem
Jag köpte för ett tag sedan ett objektiv från L-foto i Vansbro. Orsaken till att jag valde denna firma var att jag hört att det funkat bra för andra. Tyvärr måste jag säga att så inte varit fallet för mig. Jag vill därför göra er andra uppmärksamma på en del saker om ni skulle få för er att handla av denna firma.
Jag hade otur och fick ett defekt objektiv. Det såg jättefint ut, så det var ju ren otur och kan inte lastas L-foto. Jag ringde L-foto och berättade att objektivet var defekt och frågade hur jag skulle gå tillväga när jag skickade tillbaka det. Det var bara att skicka, sa han då. Jag skickade därför iväg det med företagspaket och han reparerade det och skickade det tillbaka till mig. Så långt allt väl. Dock var det fortfarande inte OK, varför jag genast skickade det tillbaka tillsammans med ett brev där jag förklarade att jag ville ha pengarna tillbaka samt ersättning för mina utlägg. När jag sedan ringde upp efter några dagar så ville mannen på L-foto absolut inte betala tillbaka några pengar och verkligen inte ersätta mig för mina utlägg i samband med frakten, eftersom jag inte skickat paketet som rekommenderat brev (uppenbart?). Han sade att han skulle få in ett nytt objektiv i likvärdigt skick som han skulle skicka till mig. Jag godtog detta (eftersom praxis i handeln brukar vara att handlaren har två gånger på sig att åtgärda ett fel innan köpet kan hävas). Han försökte också slå i mig att det nog är så att dessa objektiv har dålig kantskärpa för alla bländare (ett Zuiko 24 mm f/2.8?. Skitsnack.). Jag krävde återigen att jag skulle bli ersatt för mina utlägg och efter en viss diskussion uppfattade jag det som att vi var eniga (han ville inte till en börja gå med på det eftersom jag inte skickat med rekommenderat brev. Efter att jag förklarat att jag varit i kontakt med en konsumentvägledare och att jag faktiskt frågat honom initialt om det var något jag skulle tänka på, så gav han sig). En vecka senare fick jag det nya objektivet, men inga pengar för frakten.
OK, en skitsak kan tyckas. Det handlar om 280 kr och det kan man kanske leva med. Detta innebär ju dock att objektivet blev 10-15% dyrare än ursprungligt. Dessutom är det så att konsumentköplagen tydligt säger att handlaren skall stå för alla omkostnader i samband med reklamation. Självklart kan man inte kräva oskälig ersättning, men företagspaket är inte oskäligt dyrt.
L-foto har en del andra konstigheter för sig. Man tar ut en "expeditionsavgift" på 125 kr om man skulle vilja returnera en vara man köpt. Man har en vecka på sig att returnera varan. Enligt konsumentköplagen har man 14 dagar på sig att returnera en vara och handlaren har ingen rätt att debitera kunden något extra för detta. Dock får man stå för returfrakten. L-foto tillämpar 3 månaders garanti. Du har alltid 6 månaders garanti när du köper en vara av en handlare.
Alltså: L-foto följer inte konsumentköplagen och är jobbig att ha att göra med vid reklamationer. Han följer inte lagen i flera olika avseenden, och rättar sig inte efter den även då man påtalar detta för honom. Jag kan inte rekommendera L-foto.
Jag hade otur och fick ett defekt objektiv. Det såg jättefint ut, så det var ju ren otur och kan inte lastas L-foto. Jag ringde L-foto och berättade att objektivet var defekt och frågade hur jag skulle gå tillväga när jag skickade tillbaka det. Det var bara att skicka, sa han då. Jag skickade därför iväg det med företagspaket och han reparerade det och skickade det tillbaka till mig. Så långt allt väl. Dock var det fortfarande inte OK, varför jag genast skickade det tillbaka tillsammans med ett brev där jag förklarade att jag ville ha pengarna tillbaka samt ersättning för mina utlägg. När jag sedan ringde upp efter några dagar så ville mannen på L-foto absolut inte betala tillbaka några pengar och verkligen inte ersätta mig för mina utlägg i samband med frakten, eftersom jag inte skickat paketet som rekommenderat brev (uppenbart?). Han sade att han skulle få in ett nytt objektiv i likvärdigt skick som han skulle skicka till mig. Jag godtog detta (eftersom praxis i handeln brukar vara att handlaren har två gånger på sig att åtgärda ett fel innan köpet kan hävas). Han försökte också slå i mig att det nog är så att dessa objektiv har dålig kantskärpa för alla bländare (ett Zuiko 24 mm f/2.8?. Skitsnack.). Jag krävde återigen att jag skulle bli ersatt för mina utlägg och efter en viss diskussion uppfattade jag det som att vi var eniga (han ville inte till en börja gå med på det eftersom jag inte skickat med rekommenderat brev. Efter att jag förklarat att jag varit i kontakt med en konsumentvägledare och att jag faktiskt frågat honom initialt om det var något jag skulle tänka på, så gav han sig). En vecka senare fick jag det nya objektivet, men inga pengar för frakten.
OK, en skitsak kan tyckas. Det handlar om 280 kr och det kan man kanske leva med. Detta innebär ju dock att objektivet blev 10-15% dyrare än ursprungligt. Dessutom är det så att konsumentköplagen tydligt säger att handlaren skall stå för alla omkostnader i samband med reklamation. Självklart kan man inte kräva oskälig ersättning, men företagspaket är inte oskäligt dyrt.
L-foto har en del andra konstigheter för sig. Man tar ut en "expeditionsavgift" på 125 kr om man skulle vilja returnera en vara man köpt. Man har en vecka på sig att returnera varan. Enligt konsumentköplagen har man 14 dagar på sig att returnera en vara och handlaren har ingen rätt att debitera kunden något extra för detta. Dock får man stå för returfrakten. L-foto tillämpar 3 månaders garanti. Du har alltid 6 månaders garanti när du köper en vara av en handlare.
Alltså: L-foto följer inte konsumentköplagen och är jobbig att ha att göra med vid reklamationer. Han följer inte lagen i flera olika avseenden, och rättar sig inte efter den även då man påtalar detta för honom. Jag kan inte rekommendera L-foto.