Annons

L-foto följer inte konsumentköplagen

Produkter
(logga in för att koppla)

henrik.e

Aktiv medlem
Jag köpte för ett tag sedan ett objektiv från L-foto i Vansbro. Orsaken till att jag valde denna firma var att jag hört att det funkat bra för andra. Tyvärr måste jag säga att så inte varit fallet för mig. Jag vill därför göra er andra uppmärksamma på en del saker om ni skulle få för er att handla av denna firma.

Jag hade otur och fick ett defekt objektiv. Det såg jättefint ut, så det var ju ren otur och kan inte lastas L-foto. Jag ringde L-foto och berättade att objektivet var defekt och frågade hur jag skulle gå tillväga när jag skickade tillbaka det. Det var bara att skicka, sa han då. Jag skickade därför iväg det med företagspaket och han reparerade det och skickade det tillbaka till mig. Så långt allt väl. Dock var det fortfarande inte OK, varför jag genast skickade det tillbaka tillsammans med ett brev där jag förklarade att jag ville ha pengarna tillbaka samt ersättning för mina utlägg. När jag sedan ringde upp efter några dagar så ville mannen på L-foto absolut inte betala tillbaka några pengar och verkligen inte ersätta mig för mina utlägg i samband med frakten, eftersom jag inte skickat paketet som rekommenderat brev (uppenbart?). Han sade att han skulle få in ett nytt objektiv i likvärdigt skick som han skulle skicka till mig. Jag godtog detta (eftersom praxis i handeln brukar vara att handlaren har två gånger på sig att åtgärda ett fel innan köpet kan hävas). Han försökte också slå i mig att det nog är så att dessa objektiv har dålig kantskärpa för alla bländare (ett Zuiko 24 mm f/2.8?. Skitsnack.). Jag krävde återigen att jag skulle bli ersatt för mina utlägg och efter en viss diskussion uppfattade jag det som att vi var eniga (han ville inte till en börja gå med på det eftersom jag inte skickat med rekommenderat brev. Efter att jag förklarat att jag varit i kontakt med en konsumentvägledare och att jag faktiskt frågat honom initialt om det var något jag skulle tänka på, så gav han sig). En vecka senare fick jag det nya objektivet, men inga pengar för frakten.

OK, en skitsak kan tyckas. Det handlar om 280 kr och det kan man kanske leva med. Detta innebär ju dock att objektivet blev 10-15% dyrare än ursprungligt. Dessutom är det så att konsumentköplagen tydligt säger att handlaren skall stå för alla omkostnader i samband med reklamation. Självklart kan man inte kräva oskälig ersättning, men företagspaket är inte oskäligt dyrt.

L-foto har en del andra konstigheter för sig. Man tar ut en "expeditionsavgift" på 125 kr om man skulle vilja returnera en vara man köpt. Man har en vecka på sig att returnera varan. Enligt konsumentköplagen har man 14 dagar på sig att returnera en vara och handlaren har ingen rätt att debitera kunden något extra för detta. Dock får man stå för returfrakten. L-foto tillämpar 3 månaders garanti. Du har alltid 6 månaders garanti när du köper en vara av en handlare.

Alltså: L-foto följer inte konsumentköplagen och är jobbig att ha att göra med vid reklamationer. Han följer inte lagen i flera olika avseenden, och rättar sig inte efter den även då man påtalar detta för honom. Jag kan inte rekommendera L-foto.
 
Låter ganska likt Fotoelektronik.

Som jag också vill utsätta en varning för...

Jag återkommer med mer info om detta när det är klart... *om det blir klart.*
 
VARNING VARNING VARNING VARNING

så, du har jag äntligen pengarna på mitt konto.

Detta är ett urdrag ur händelseförloppet.
Jag skriver detta pga att jag vill varna för detta företag. Det är det otrevligaste jag har varit med om.

Detta är som sagt ett urdrag ställt till fotoelekronik.

-------------------------------------------------

Till:
Foto & Elektronik Fredrik Skaneborn AB
Org nr: 556581-4083


Hej

Tyvärr känns det som om vi inte kommer framåt på ett kreativt sätt.

Jag har nu bokat tid med kommunens konsumentrådgivare, de skall höra av sig under tisdagen.
Detta är den händelseutveckling jag upplevt:

Som jag ser det så:
Jag beställer objektivet, får det levererat och ser då genast att det inte fungerar.
Fokusen fungerar inte i autofocusläget

Jag kontaktar Er, Ni lovar sända returhandlingar, dessa kom aldrig, fastän jag påminner.

Jag sänder objektivet i retur efter ett par dagar utan dessa handligar. Jag ringer och meddelar detta till er.

Ni hämtar ut det efter en viss liggetid på posten, motivet var, enligt Er, att det inte var sänt som företagspaket.

Inget händer, jag ringer igen, Ni (fredrik) säger att ”det var för dåligt packat, det är HELT sönderslaget”.

En del telefonsamtal utbyts utan att jag får klarhet i vad som är sönderslaget och Ni säger att det ska skickas på reparation.

Jag begär, via mail, ett foto på det helt sönderslagna objektivet samt att ni faxar skaderapportern Ni skall lämna till posten
(det är ju tidsfrist på att lämna en sådan)

Ni (Martin) svarar i mail att det hela är ett misstag och bristande intern kommunikation inom Ert företag
och att pengarna skall sättas in på mitt konto (fredag fm)

Inga pengar kom in, jag ringer, Ni påpekar att det tar minst en bankdag

Jag väntar till på måndag, då tar Ni helt plötsligt tillbaka det Ni skrivit i mailet och
hävdar att nu är objektivet helt sönderslaget igen och den som skrev mailet inte kan göra
sådana uttalanden. (med en mycket otrevlig röst)

Jag tar kontakt med Konsumentombudet och väntar telefonsamtal under dagen den 16-Juni för rådfrågning.


16juni: Efter en kort förklaring till komsumentombudet, skickar hon ut blanketter till ansökan till Allmäna reklamations nämnden.

16: Juni, skriver mail till FE, där jag förklarar att jag går vidare till almänna reklamationsnämnden

Får mail kl:12.00 att mina pengar är överförda och Fredrik skriver, -Adam dina pengar är utbetalda, det skulle glädja mig
om du aldrig hör av dig igen /Fredrik
---------------------------------------------------




Summa sumarium:

FE vill försöka pracka på mig att det är mitt fel.
FE Vägrade skicka bilder på det så kallade sönderslagna objektivet, och skadeanmälan.
FE har inget som heter kundservice
FE kollar tydligen inte sina grejjer innan dom säljer det beg.
FE har inte som heter internkominikation.
FE verkar inte bry sig om nya kunder.



Denna affär har inte varit trevlig, och har varit påfrestande.


/Adam
 
Senast ändrad:
Det finns ställen där det fungerar utmärkt bra.

Jag har råkat ut för en liknande sak, ett beg objektiv som inte fungerade riktigt. Fick tillbaka det men då med ett följdfel som inte gick att åtgärda. Jag fick från första början adresskort via brev som användes till returfrakt, när det visade sig att det inte gick att laga så fick jag alla pengar tillbaka. Även frakten som jag betalade första gången vid köpet.
Butiken var ScandinavianPhoto och dom har fungerat klanderfritt alla gånger jag handlat och nu även vid en reklammation. Det är så det ska fungera, smidigt och utan krussiduller.
Vi ska inte bara snacka skit om när det inte fungerar, beröm även när det fungerar bra.

/ Kenneth
 
Hej

Helt enig med Kim. Både dessa (scandinavian o cyberphoto) har skött sig exemplariskt vid garanti eller då jag råkat beställa fel.

Även gåda som nämns här är bra att ha att göra med.

Roine
 
Instämmer!
Både SP och Gårda har förstklassig kundservice och är mycket pålitliga. Har handlat mycket utrustning av båda parter och är mycket nöjd !!

// Martin
 
Vore kanske en idé att ha en recensionsbank över även olika handlare här på fotolistan där vi kan ge både ris och ros till landets små och större handlare?
 
Fel

Jag tycker det är att man publicerar ett inlägg om ex foto-elektronik utan att de första har kontaktats och får sin chans att besvara inlägget.

Det är faktiskt inte mer än rätt.


Niklas, håller på stilen
 
L-foto

Jag har också en negativ synpunkt på L foto.
Man får inget svar på enkla frågor.Jag har mailat flera gånger och till slut skrivit brev med 0 resultat.Uruselt bemötande så tillvida.Resultatet blir att man vänder sej till andra i branschen.
 
Bra handlare

Det är helt riktigt, man är för dålig på att berömma de som sköter sig. Själv har jag haft mycket goda erfarenheter av LP-foto i Stockholm, som jag skrivit om i ett tidigare inlägg. Där hade jag maximal otur och köpte först en felaktig kamera och sedan ett felaktigt objektiv. Maximal otur med andra ord. Båda fick jag pengarna tillbaka plus fraktkostnaderna, utan att jag ens behövde nämna det. Den andra gången kände de tydligen igen mig, för Erik på LP-foto ringde upp mig för att beklaga det inträffade och ville försäkra sig om att jag inte var missnöjd med dem. Sånt är trevligt och gör att man gärna handlar där igen. Jag kan verkligen rekommendera LP-foto i Stockholm!
 
Re: Fel

"Skåningen" skrev:
Jag tycker det är att man publicerar ett inlägg om ex foto-elektronik utan att de första har kontaktats och får sin chans att besvara inlägget.
Jag tycker nog att det är ganska okej när det har skett såhär tydligt som Adam har varit i det här fallet. Dock så skulle det vara intressant om t.ex FotoElektronik kunde bjudas in i tråden och besvara kritiken eftersom dom förmodligen har en annan syn på situationen.

Man ska ju ändå komma ihåg att detta knappast är någonting som händer regelbundet, då skulle ingen av firmorna klara sig speciellt länge på marknaden.

/A
 
Hej

Har ju tidigare nämnt Cyber- o Scandinavian-photo o Gårda som mycket raka o bra.

Har även positiv erfarenhet av Photax, de levererade fel ljusmätare till mig, löstes extremt smidigt o bra.

Har iofs enbart positiv erfarenhet av L-foto i vansbro, bytte in mina "plastgluggar" o köpte lite L gluggar till min Canon där och det var helt ok grejor. Dock har jag inte reklamerat nått till honom, så den biten är ju inte testad.

Roine
 
Jag får tilllägga att jag beställde ett 50mm 1.8 Nikkor, och en Lowepro väska samtidigt, dom fick jag hem och va oskadda

Så lite koll har väl FE i allafall
 
Köpte ett begagnat Minolta 300/4 från scandinavianphoto nyligen, hade lite trassel, men dom är väldigt vänliga och serviceinriktade och har gjort allt för att ordna allt.

Det började med att jag skulle hämta paketet, öppnar.. och finner en tom kartong! Ringer lite frustrerad och får prata med försäljningschefen, som budar objektivet till mig, hade det nästa morgon.

Sen upptäcker jag att skicket inte var vad dom lovat, den skulle vara i nyskick med endast en liten repa under stativfästet. Dock så var en detalj på motljusskyddet trasig... skruven man låser fast motljusskyddet med hade fått sig en rejäl smäll och gängorna var trasiga. Mailade och blev uppringd dagen efter, försäljaren sa att dom självklart skulle laga det åt mig, och bad mig att skicka motljusskyddet. Dessvärre så tar det 2-3 veckor att få det fixat, så jag ska vänta ett tag med att skicka det, tills jag inte behöver det lika mkt.

Hur som helst, scandinavianphoto är kanon!
 
Ni som haft problem med beställda grejjor och sen varit otrevliga i kommunikationen med företaget får skylla er själva lite tycker jag! Tänk på att det är en människa ni pratar med och försök förstå att problemet inte är hans/hennes fel. Jag är alltid trevlig i affärer och det brukar betala sej i slutändan. Allt i livet handlar om social kompetens.

Sen kan man givetvis diskutera huruvuda ett Zuiko 24mm har kantoskärpa eller inte och hur många dagar som är rimligt att vänta på returblanketter... but it's not yours to make.
 
skelett skrev:
Ni som haft problem med beställda grejjor och sen varit otrevliga i kommunikationen med företaget får skylla er själva lite tycker jag! Tänk på att det är en människa ni pratar med och försök förstå att problemet inte är hans/hennes fel. Jag är alltid trevlig i affärer och det brukar betala sej i slutändan. Allt i livet handlar om social kompetens.

Hur kan du veta att jag varit otrevlig? Jag är aldrig otrevlig i affärer. Det är inte speciellt socialt kompetent av dig att slänga ur dig grundlösa beskyllningar.


Sen kan man givetvis diskutera huruvuda ett Zuiko 24mm har kantoskärpa eller inte och hur många dagar som är rimligt att vänta på returblanketter... but it's not yours to make.

Nänä, du hade väl givetvis accepterat en felaktig produkt? Du uttrycker dig lite konstigt. Det finns klara regler för hur vi människor ska bete oss mot varandra. Dessa regler kallas lagar. Vissa lagar är väldigt tydliga. Dit hör konsumentköplagen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.