Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Löst objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

olle54

Avslutat medlemskap
Hej!

Om man vill att objektivet ska sitta lite fastare på kameran vad använder man då för något? Har ett äldre ljusstarkt objektiv som passar i kamerafattningen men det sitter lite glappt. Har sett att man kan klistra fast något runt objektivet vid infattningen för att det ska sitta lite mera "tight", men vad använder man?

Vilken mount är det du talar om till och börja med? Gärna namn på kamera och objektiv som du vill justera också. Många äldre objektiv är det rätt enkelt att byta ut en sliten bajonet på och det kan finnas en del knep i övrigt - men först måste nog tråden få veta mer exakt vad du vill göra.

Det är ett äldre Konica 50/1,4 objektiv och fattning vet jag inte riktigt men det heter väl bajonettfattning tror jag. Det är till en Olympus E-450. Har två objektiv som någon annan gjort om så dom ska passa. På det ena sitter det ett antal små tunna filtbitar? fastklistrade runt fattningen ungefär som när man sätter en packning i en duschslang vilket gör att när man fäster objektivet klämmer det åt mjukt och fint och blir tätt. På det andra objektivet saknas dom bitarna och objektivet fäster inte riktigt och min fråga är vad det kan vara som han klistrat dit.
Hoppas ni fattar.

Hej,

dom är redan modifierade till 4/3 för Olympus, det är bara det sista lilla jag funderar över, "filtbiten". Vad ska jag använda? Men jag kommer nog på nåt så småningom. Det är bara att hålla ögonen öppna.

Ja, kanske det. Bra förslag. Undrar vad man hittar det. I en bokhandel kanske? Eller en färgbutik.

Ja dom borde ha något som passar. Finns ju materiel för att klippa till egna packningar. Stängt idag, men i morgon ska jag kika på Mekonomen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar