Annons

Lös del i hus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dunbar

Aktiv medlem
Hej!
Första inlägget här.

Blev lycklig ägare till en K10D igår.
Jag hann bara med att kolla att allt var med innan jag var tvungen att göra annat och har först nu kikat lite mer.
Jag tog kamerahuset och vände och vred på det och upptäckte snart att det är någonting som verkar ligga löst inuti. Någonting som "klonkar". Inte någon liten skruv eller så, utan det känns som det är större (tyngd). Det rör sig bara lite grand (från sida till sida), 1-2 mm, och känns i huset när det når ändlägena.
Det sker bara när jag vrider huset runt objektivaxeln (kameran rakt fram).
Jag har inte monterat något objektiv ännu, bara haft bort skyddslocket för att spana efter något löst där. Ej heller ligger något i batterifacket.

Jag har snabbt ögnat igenom instruktionsboken för tips där, men (ännu) inte funnit något där.
Som sagt, jag har knappt packat upp grejerna än, och vill inte plocka mer än "nödvändigt" med dem om jag tvingas skicka tillbaka delarna.

Någon som har råkat ut för liknande eller vet vad det kan vara?

Det sitter en brytare som känner av vilket håll du håller kameran på. Säkerligen den som för väsen av sig.

Det är likadant på min K10D. Verkar vara något som har att göra med skakreduceringen. För övrigt fungerar kameran helt perfekt.Men det är som du säger, något tungt verkar löst!

Ok.

Någon brytare känns det inte som, mer någonting som hasar på insidan, ungefär som ett kretskort eller liknande som glider omkring. Kanske det inte är någonting att bekymra sig över?
Jag funderade också på om det skulle kunna vara skakreduceringen. Får ta och ringa butiken imorgon och se vad de säger.

Tack för snabba svar.

Är aningen otålig att sätta ihop delarna och prova lite. :)

Dunbar skrev:
Ok.

Någon brytare känns det inte som, mer någonting som hasar på insidan, ungefär som ett kretskort eller liknande som glider omkring. Kanske det inte är någonting att bekymra sig över?

Det är helt normalt som du beskriver. Tror det även har gissats på att det är sensorn för skakreduceringen.

Vad det än är så är det helt normalt. Det är en vanlig fråga och det vanligaste svaret är att det är den kullagrade plattan som bildsensorn sitter på, och därmed är det en del av skakreduceringen.

Själv undrar jag dock om det är hela sanningen....
Hursomhelst, fullt normalt och det är bara till att vänja sig vid att något stort och tungt är löst inne i kameran.

Detta är frågan som alla nya ägare av k10d ställer sig!
Jag tycker det vore på sin plats att instruktionsboken har ett kapitel som förklarar det.

Roland Mabo skrev:
Kullager? Nä, sensorn flyter ju i ett magnetfält och är inte fast i kullager.

Hälsar
R

Jo plattan är kullagrad, dvs fastklämd mellan metallkulor och kan röra sig "fritt" i x och y-led samt rotera runt z-axel (där objektivet pekar i z-led). Men den är alltså låst i z-led.

Plattan är "klämd" (kullagrat) mellan två stålplattor och kan därmed inte röra sig in/ut i z-led (objektivets riktning). Om den flyttade sig på den ledden så skulle sensorn genast komma ur fokus förmodar jag.

Däremot kan den alltså röra sig upp/ner (Y-led), vänster/höger (X-led) samt vrida sig vänster/högervarv (vrida RUNT Z-axeln).

Ja.
Det borde rimligtvis vara 3 likadana kulor på andra sidan även om jag inte sett det på något sprängskiss.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar