Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Löpning med kameran.

Produkter
(logga in för att koppla)

Nenne72

Medlem
Skulle vilja kombinera mina två intressen, löpning och foto. Ofta när jag är ute och springer kan jag se ett väldigt bra motiv och tänker att jag skulle vilja ta mig tillbaka dit och fota, ofta är dessa platser längst någon stig eller i annan eländig terräng, för att slippa gå kan jag springa ut till de platser när jag ska ut och ofta? Jag har en Canon 7D och en rejäl fotoryggsäck. Kan kamera och objektiv ta skada av detta skumpande?

Jag tänker så här: Man lever bara en gång i den här kroppen. På livets höst kommer man nog att ångra sig mer om man har låtit ängslan styra ens tillvaro, än om man råkar ha haft sönder en kamera eller två på vägen dit.

Finns det ingen drulleförsäkring som kan täcka in den här situationen?

Jag har försäkring via FS/Gefvert. Kostar ett par lusentappar per år och täcker både ipad och kamera.

Jag tänker så här: Man lever bara en gång i den här kroppen. På livets höst kommer man nog att ångra sig mer om man har låtit ängslan styra ens tillvaro, än om man råkar ha haft sönder en kamera eller två på vägen dit.

Finns det ingen drulleförsäkring som kan täcka in den här situationen?

Tack, det var ett väldigt bra svar och ett väldigt bra sätt att tänka. Har ingen speciell försäkring då jag köpt kameran till "rätt" pris begagnat, pajar den köper jag en ny begagnad.

Tack, det var ett väldigt bra svar och ett väldigt bra sätt att tänka. Har ingen speciell försäkring då jag köpt kameran till "rätt" pris begagnat, pajar den köper jag en ny begagnad.

Du kan ju ringa till ditt försäkringsbolag och fråga om det finns någon tilläggsförsäkring, som skulle täcka in den här situationen. Sedan får du kalkylera sannolikheten att kameran går sönder, kamerans värde och självrisken mot vad försäkringen kostar. Släpp sedan de här tankarna så att de inte förstör dina löpar- och fotoupplevelser.

Jag har en liten motorbåt sen 16 år tillbaka som går upp till 25 knop och som skumpar och slår mycket i vågorna, har haft mina Canon kameror i en Lowepro Orion AW väskan och de har aldrig skadats, varken kameror, objektiv eller blixt. Jag tror det funkar på samma sätt när du löper, borde tom vara ännu snällare.

Det som förstör utrustningen är slag, att skumpa up och ner i en mjuk väska gör ingen skada.

Se bara till att grejerna är fastspända i en vadderad väska.

Ångrar själv också många tillfällen där jag skulle ha haft kameran med mig....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar