Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ryggsäck med plats

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker inte några av de fotoryggor jag har tittat på och testat funkar. Jag gjorde så här i stället. http://biofoto.se/node/780 Det roliga är att flera har nappat och trivs väldigt bra med konceptet. Borde nog höra av mig till Haglöfs ;o) /Frode

Tilopan & Loka

En ICO pro L ser ut att kunna svälja mina prylar och båda väskorna ser riktigt bra ut.

men hur är det med remmarna? Min nuvarande Lowe Pro Vertex 100 väger säkert in på 11Kg med alla prylar i, då är det skönt med de rejält stoppade/vadderade axelremmarna.

Hur känns axelremmarna i F-stops ryggor - med packning?

Med min normala packning kan jag gå utan magbältet. (fel ord?) Packar man tungt eller ojämnt bör man använda magbältet.

Jag tycker väskan känns ungefär lika seriöst vadderad som 75L ryggan jag fjällvandrar med. Möjligen en överdrift. Men har du inte ett sjukligt behov att bära skrot så duger den mer än väl. Väskorna duger till en "expedition" det är ju hela idén med fstopgear. De är INTE de mest praktiska för att ta fram kameran, utan för att resa och gå i naturen. Designmässigt väldigt lika vandringssäckar. Mole system så du kan fästa prylar på dem dessutom :)

...videostativ, sigma 70-200 2.8, ef 24-70 2.8L, zoom recorder, ministativ, 5dmkII, ixus 100, ombyte mm konkade jag runt på under invigningsfesten för GIFF. Även inne på själva festen. Stod med ryggan på och 70-200 + 5d längst framme vid scen. Inga som helst problem att bära skrot mellan plåtandet :)

blaufish

blaufish : Bor du göteborg? Hade gärna slängt ett öga på din rygga innan jag beställer på nätet i så fall.

Testa rygga

Topp!

Det är främst Lokan jag tänkte på, möjligtvis Tilopa om Lokan känns för liten.
Jag hör av mig till dig Blaufish, så ser vi.

Topp!

Det är främst Lokan jag tänkte på, möjligtvis Tilopa om Lokan känns för liten.
Jag hör av mig till dig Blaufish, så ser vi.

Nu fredag, om någon vill haka på. Fstop Loka bestämde vi att jag skulle ta med, inte satori.

"17.30 på da matteo Magasinsgatan 17A, alltså inte rosteriet eller
victoriapassagen utan "vanliga" cafét (där man kan få pizza)."

Det duger om jag får titta på Loka, om den känns för liten så är det Tilopa som gäller. Men innan eventuell beställning så skulle det vara bra att ha tittat på Emils Tilopa. Helst vill jag så klart ha en väska som får tas med på flyget som handbagage vid behov.

Jag kan komma förbi Cello en kort sväng på torsdag om någon vill klämma på väskan, jag kan dock inte stanna mer än 20-30min. Hinner du dit innan 17:15, Juhani?

Vad jag kan utläsa så är IATA-reglerna för handbagage 56x45x25 (Ryanair har 55x40x20cm) och Tilopa BC är 56x30x25 cm medan Loka är 56x30x20cm. Med ICU Pro Large upplevde jag Loka som i princip full medan det finns gott om plats i Tilopa för matsäck och en tjocktröja. Jag tycker dock att Loka är nättare och snyggare, Tilopa är lite för "bullig" men den är ändå mycket, mycket bättre än min gamla rygga.

Jag hade min Tilopa med mig nere på Söderåsen i helgen och den är verkligen ett lyft från min gamla Lowepro-rygga. I och med att jag har inrett den som jag gjort blir den inte heller för tung, trots att jag bar matsäck, termos och lite annat. Har dock inte provat att spänna på stativet än, det får bli på nästa utflykt. Med en smal ICU (Shallow) får man naturligtvis plats med ännu mer packning.

Jag kan komma förbi Cello en kort sväng på torsdag om någon vill klämma på väskan, jag kan dock inte stanna mer än 20-30min. Hinner du dit innan 17:15, Juhani?

Jag får helt enkelt se till att hinna :)

Jag tar med mig mina kameraprylar för att se hur de passar, för det är ju just de som ska rymmas.

Jag testkör F-stop Satori och den är perfekt när jag är ute på äventyr med stor utrustning (två proffshus, tre zoomar och blixt i kameradelan samt 300/2,8 i det övriga utrymmet. Väldigt välbyggd och smart. De mindre modellerna är också bra.

Ett ännu rymligare alternativ är ClikElite Contrejour 40 med plats för 40 liters packning utöver en stor fotoutrustning (extra objektiv och blixt utöver vad F-stop Satori lastar). Webbsida här. Säljes av Fotobag.se

Test kommer i Fotosidan Magasin 1/2012 :)

Jag testkör F-stop Satori och den är perfekt när jag är ute på äventyr med stor utrustning (två proffshus, tre zoomar och blixt i kameradelan samt 300/2,8 i det övriga utrymmet. Väldigt välbyggd och smart. De mindre modellerna är också bra.

Satori är nog något för stor för mig, behöver bara ha ett primärt hus med grepp, ett reserv utan grepp, två-tre zoomar, några blixtar och små stativ till blixtarna. Sen är tanken att kunna ha lätt jacka, handskar, mössa eller liknande i den övriga delen av väskan.

Jag får heltenkelt se vad Emil och Peter har med sig imorgon.

Jag kan nog komma med loka, men Emil-g hade väl förhinder?

Mätte kameran hemma nu, den är 15cm bred och 16,5cm hög med BG, stativfästet bygger 5mm så med det blir den 17cm hög.

ICU Pro ska vara 16,5cm djup enligt F-stop hemsidan men ändå stack kameran upp över en fingerbredd när den låg på sidan (dvs 15cm) och det borde betyda att väskan är högst 13cm djup?
Kameran rymdes förvisso med väskan stängd, men det blev en bula.

Hur var det med din Emil? Jag hann inte titta så mycket på din väskas innehåll men hur mycket utrymme har du om kameran är som "tjockast" i väskans djupled?

Kan det vara olika versioner av ICU?

Mätte på min Lowepro Magnum, där är sagda 20,5cm uppmätt till 20cm i djup, men med hela 2,5cm tjock mjuk botten vinner man ytterligare 5mm så det är godkänt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar