Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

låsa fokus på canon 5d mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

qpw

Aktiv medlem
hej, jag måste göra helt fel, men när jag kör med autofokus, fokuserar på en viss punkt, håller ner avtryckaren till hälften och sedan skjuter av så sätter sig fokus där jag riktat kameran, inte där jag först satte fokus.

vad gör jag för fel?

skickar med en bild tagen på kamerans lcd så ni ser vart fokuspunkten sätter sig, när jag skjuter av.

(firmvare 2.0.8)

tackar på förhand gör,

peter

Bilagor

• IMG_5779.jpg
    IMG_5779.jpg
    44.6 KB · Visningar: 50
Kanske

Det låter som du ställt in AF-servo i stället för one-shot AF. Du kan dock fortfarande använda AF-servo (följande AF) och programera någon av knapparna för tummen till att låsa AF (se din manual).

hej tack för ditt svar. provar med att sätta kameran i one-shot AF men det funkar i alla fall inte.
det måste vara någon annan inställning som jag ställt i fel läge.

peter

Det låter som du ställt in AF-servo i stället för one-shot AF. Du kan dock fortfarande använda AF-servo (följande AF) och programera någon av knapparna för tummen till att låsa AF (se din manual).

Den röda punkten visar vilken fokuspunkt som använts, inte var i bilden fokus sitter. Om du fokuserar och komponerar om kommer den röda punkten hamna... Ungefär var som helst.

Kameran vet inte att fotografen har vridit kameran mellan fokuseringen och exponeringen, så rimligen borde den röda punkten hamna där fotografen har valt att den ska vara.

Nu förutsätter jag att TS använder One-shot AF och har valt att använda en fixerad fokuspunkt. (Vilket jag tyckte att urinlägget tydde på).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar