ANNONS
Annons

Långtidslagring

Produkter
(logga in för att koppla)

raderad12

Aktiv medlem
Nu börjar det komma, sajter som erbjuder lagring för digitala bilder på säkerhetsklassade datorer.

Jag hittade just sajten Säkra kort, jag tycker dock att det är alldelens för dyrt i föhållande till utrymmet, de erbjuder 1 Gb för 699kr/år. Själv hade jag redan efter ett år med digital kamera samlat på mig ca 3Gb med bilder (en hel del i tiff och raw-format = stort utrymme).

Nåja, det blir säkert billigare med tiden.

Altså! Jag har ägt min nikon d70 i knappt en månad och har redan lagrat 1,5 gb på datorn. Jag fotar i hämningslös extas, ofta dessutom i continous mode! Nu återstår att gallra. Kill your darlings! Sedan kan man ju undra hur många mästerverk som kommer att deletas. Hmmmm.....

jag tyckte oxå det var lite lite tilltaget med tanke på hur mycket man plåtar.
jag tror jag ligger nånstans på 100-140 gig bilder sammanlagt genom åren (vild gissning).
det skulle bli väldigt dyrt. ;o)

Får bli de absolut viktigaste jobben då.

Mina bilder på min dator;

*Privata digitalkompaktbilder 6gb (24 månaderbakåt)
*Äldre skannade mellanformatsbilder 10gb
*Canon 20D foldern (kameran köpt i januari 2005) 7gb
(inkl "The Haunted 2/9-05 foldern" med RAW, Tiff och photoshop bearbetningar av dessa ca 125bilder=5gb)

Totalt 23gb...

för mig räcker det med pågående jobb och familjebilder på tre separata hårddiskar (två datorer och en extern hårddisk) samt CD/DVDskivor i tre ex. varav en läggs i bankfack.

Enligt riksarkivets hemsida är lagringstiden dessutom beroende av vilket filformat man lagrar det digitala dokumentet i? Har någon tips om vilket bildformat som är mest beständig. Har någon tips om lagring på dvd? Jag har för mig att dvd-skivor är mer känsliga än cd-skivor.

Känns som om det är lite hysteri runt lagringstiden, men ingen kan naturligtvis uttala sig kategoriskt. Har själv några disketter med spel och några uppsatser innehållande både bilder och text från en Mac. som jag ägde runt 91-92. Dessa är helt ok när jag öppnar upp dem. Vad säger att Cd:n skulle kunna förvaras kortare tid? För övrigt så tror jag mycket sitter i hur man handskas och lagrar Cd:n. Jag vet att jag har brända Cd:n med musik som är närmare 8-9 år, och de låter lika bra som tidigare. Men det är klart att kastar man omkring grejorna eller låter dem exponeras för direkt solljus så förstår jag att lagringstiden blir kort, det är ändå mycket känsliga skivor för yttre åverkan.
Eller varför inte göra en jämförelse med de gamla vinylplattorna, där antalet genomspelningar berättar om förslitningen, inte själva lagringen i skivomslag. En i det närmaste ospelad vinyl från 1950-talet är fortfarande som ny!
Rapport från lagerhyllan! ;-)

Emeleus skrev:
Enligt riksarkivets hemsida är lagringstiden dessutom beroende av vilket filformat man lagrar det digitala dokumentet i? Har någon tips om vilket bildformat som är mest beständig. Har någon tips om lagring på dvd? Jag har för mig att dvd-skivor är mer känsliga än cd-skivor.

Tror själv att risken är större att inte CD/DVD är läsbara, än det faktum att filerna inte skulle gå att öppna(som med 8"-5"-3,5" disketter), fast i CD/DVD, kanske läsarna inte kan läsa på gamla skivor "med för stora gropar"(bara ett scenario)

Kan fortfarande läsa mina gamla textdokument från 90-talet(från eriksson-maskin), och de flesta bildbehandlingsprogram är bakåt komplatibla

.... och i värsta fall kommer det alltid att finnas företag som lever på att ta fram gamla dokument/bilder för att överföra dem till nya, tex Super8 till VHS/DVD

// Anders

Det man avser med teknisk livslängd är att om man inte ser upp finns det inga apparater som kan läsa informationen på olika media och inga program som kan läsa udda och förlegade filformat.

Som exempel kan vi ta 8-tums disketter. Vem har en fungerande läsare idag? (Går det att läsa disketten om man hittar en läsare?) De som har sparat filer i WordStar eller Lotus Symphony kan kanske inte hitta något program som kan öppna filerna.

För oss fotografer gäller det att arkivera våra digitala bilder i format som verkar ha lång livslängd: DNG för råfiler och okomprimerad TIFF för färdiga bilder. Om vi använder CD eller DVD som fysisk informationsbärare bör vi följa existerande standarder (t ex ISO 9660) vid bränning och använda skivor som förväntas ha lång livslängd. Vi får nog vänja oss vid tanken att flytta över informationen till nya bärare vart femte eller tionde år också.

Jämförelsen med LP-skivan haltar lite. Här finns informationen lagrad i ett fysiskt spår och det går alltid att läsa. Thomas Edison uppfann fonografen i slutet av 1800-talet och de rullarna kan fortfarande spelas. Det är värre med den musik som spelades i på de tidiga magnetbanden. Masterbanden håller på att förstöras och det är helt nödvändigt att flytta över musiken på nya bärare. Alla spelfilmer som gjordes på nitrafilm har kopierats över till andra material. Nu börjar även tidiga acetatfilmer brytas ner. Det tar aldrig slut.

Tack för informationen. Den fördelen har cd- och dvd-skivor dock att man kan "sprida ut" risken att förlora materialet. Man kan bränna backupskivor, lagra på olika ställen osv. Sedan får man plats med så mycket på en dvd att det väl knappast kan bli så väldans många skivor att bränna om efter säg ca 5 år. Skillnaden på en vinylskiva och alla(?) digitala tekniker för förvaring är väl att endast vinylskivor sparar informationen fysiskt?

Senast ändrad:
Har själv väldigt dålig erfarenhet av dvd.

Kanske är det min brännare som är av dålig kvalité (Nec-1300), men den kan inte alltid läsa ens skivor den själv precis gjort (oavsett om det är billiga skivor eller bra verbatim).

CD-r funkar klockrent dock.

Betänk detta då ( hmmmmmmmmmmmmm)

Om du bränner en CD/DVD och sedan läser den med en spelare. Felkorrigeringen korrigerar precis så mycket fel så att den precis kan visa bilden.

Är bilden då "Orginal" ?
Den ser ju ut som orginalet men ... var kommer den förlorade informationen i från som blivit korrigerad ...

Med en nyare spelare om tex 20 år som läser samma skiva med ännu mer felkorrigering, bilden fortfarande orginal eller borde upphovsrätten kanske tillfalla spelaren ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar