Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Långtidsbrusreducering verkar inte funka

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
Har letat och letat, men hittar inga trådar om mitt problem.

Har en Sony A700 som jag fotade med på natten för några dagar sedan. Tog flera minuter långa exponeringar, men upptäckte att långtidsbrusreduceringen (eller vad man ska kalla den) inte verkade gå igång. Kollade i menyn och den står som påslagen (likaså hög ISO-brusreducering).
I vanliga fall håller ju kameran på och brusreducerar lika lång tid som själva exponeringen var.

Samma problem uppkom med min Konica Minolta D5D. Den slutade brusreducera och jag trodde den var trasig, men så efter ett tag började den göra det igen.

Kan det vara så att jag har nån inställning som gör att den inte funkar? Inställningarna jag hade för några dar sen var en bländare på ca 11-13, ISO 200, kring 3-5 minuters slutartid och hade även fjärrutlösare - om nu nåt av det kan ha någon betydelse.
Har svårt att tro att det skulle vara fel på den, känns som det är nåt jag missat istället. Nån som kan hjälpa?
 
Och är man riktigt smart så kollar man kamerans instruktionsbok innan man skriver en sån här tråd... Får skylla på för mycket i skolan för tillfället.
Mycket riktigt hade jag gjort fel - kameran måste vara inställd på enbildstagning för att brusreduceringen ska funka. Jag hade kontinuerlig tagning inställd.

Men förhoppningsvis kan någon annan få användning för den informationen.
 
För att minimera långtidsbrus kan det för övrigt vara bra att istället för att ta en bild med jättelång slutartid ta flera bilder med kortare slutartider och sedan slå ihop dem till en bild. Jag har den funktionen (multiexponering) i alla fall i min Nikon D90, men den klarar inte att slå ihop mer än tre bilder... Upptäckte funktionen igår kväll, riktigt kul bilder fick jag till igår kväll med den, plus ett uv-filter med smör på. ;-)
 
För att minimera långtidsbrus kan det för övrigt vara bra att istället för att ta en bild med jättelång slutartid ta flera bilder med kortare slutartider och sedan slå ihop dem till en bild. Jag har den funktionen (multiexponering) i alla fall i min Nikon D90, men den klarar inte att slå ihop mer än tre bilder... Upptäckte funktionen igår kväll, riktigt kul bilder fick jag till igår kväll med den, plus ett uv-filter med smör på. ;-)

Har du något tips på hur man slår ihop bilderna på ett enkelt sätt?

Jag har ett ND110 som jag verkligen gillar att använda och exponeringarna blir lätt > 1 min och då syns verkligen bruset även på ISO 200. Jag har trixat med att ta flera bilder t.ex 15-20s exponeringar och sedan försökt slå ihop dem i PS. Jag har då använt lager, pensel och en mask baserad på ljusstyrkan (vita moln mot djupblå himmel) och helt enkelt försökt måla fram en snygg sammanslagning. Tar tyvärr en hel del tid och blir inte lika snyggt som att köra 45-60s direkt (bortsett från bruset). Tips?
 
Har du något tips på hur man slår ihop bilderna på ett enkelt sätt?

Jag har ett ND110 som jag verkligen gillar att använda och exponeringarna blir lätt > 1 min och då syns verkligen bruset även på ISO 200. Jag har trixat med att ta flera bilder t.ex 15-20s exponeringar och sedan försökt slå ihop dem i PS. Jag har då använt lager, pensel och en mask baserad på ljusstyrkan (vita moln mot djupblå himmel) och helt enkelt försökt måla fram en snygg sammanslagning. Tar tyvärr en hel del tid och blir inte lika snyggt som att köra 45-60s direkt (bortsett från bruset). Tips?

Det ska finnas program för image stacking som fixar uppgiften. Googla på det. Jag har aldrig testat dem, men astrofotografer använder dessa program för att slå ihop hundratals bilder och på det viset skapa en bild som kan motsvara en flera timmar långa exponeringstid.

Multiexponeringsfunktionen i min D90 klarar som sagt att slå ihop tre bilder. Via menyn kan jag också skapa dubbelexponeringar av två skilda råfiler och välja hur mycket av vardera bild som ska komma fram. Hur det är med den här saken i andra kameror kan jag inte uttala mig om. Och jag kan inte heller säga hur mycket mindre brus man får genom att göra multiexponeringar gentemot en lång, eftersom jag hittade funktionen först igår och dessutom körde på höga isotal.... :)
 
Jag ska Googla runt lite om image stacking och se om det finns något vettigt verktyg.

Samtidigt tror jag astrofotografer har en lite enklare uppgift när de lägger samman bilder t.ex att de vill göra startrails. Jag tycker det verkar knivigare med moln som rör sig på en himmel.
 
Hur fåglarna fungerar det? Enda gången jag använt långa exponerinstider är när det är mörkt och jag vill samla ljus under lång tid för att få en hygglig exponering. Att stacka är väl bara intressant om man vill rita långa ljusspår på himlen?
 
Hur fåglarna fungerar det? Enda gången jag använt långa exponerinstider är när det är mörkt och jag vill samla ljus under lång tid för att få en hygglig exponering. Att stacka är väl bara intressant om man vill rita långa ljusspår på himlen?

Ta en titt in den här poolen:
http://www.flickr.com/groups/nd110-filter-group/pool/page9/

Jag kör med ett ND110 (10 steg) och i vissa fall ND110+ND8 (13 steg) dvs. jag kan använda 10 eller 13 steg längre slutartider ex. 1/40s -> 25s. Världen blir väldigt annolunda om man kör exponeringar på 1 min mitt på ljusa dagen :)
 
Hur fåglarna fungerar det? Enda gången jag använt långa exponerinstider är när det är mörkt och jag vill samla ljus under lång tid för att få en hygglig exponering. Att stacka är väl bara intressant om man vill rita långa ljusspår på himlen?

Förstår inte riktigt vad du menar. Det är väl inte nån praktisk skillnad mellan stacking och långa exponeringar (annat än brusnivån då förstås), om man nu knäpper av bilderna direkt efter varandra? Då jag igår tog tre bilder med samma exponeringsinställningar och slog ihop dem, blev slutresultatet exakt lika ljust som det skulle ha blivit med tre gånger längre exponeringstid.

Dessutom använder väl astrofotografer stacking främst för att eliminera brus då de fotograferar sina stjärnor, galaxer och nebulosor med långa teleobjektiv. De använder sig även av motoriserade stativ som kompenserar för jordens rörelser, utan dem blir ju stjärnorna som streck på bilden. Kolla in intervjun med Göran Strand här på FS och hans profil.
 
Kristoffers bilder är jättefina. Så vill jag kunna fotografera och har helt enkelt fått hålla öppet i flera minuter för att samla tillräckligt med ljus. Men, återigen, jag fattar inte riktigt vad ni menar?

Om man tar två underexponerade bilder som man stackar, hur kan den bilden bli ljusare? Eller, jag omformulear frågan så kanske jag kan testa själv. Hur gör man rent konkret? Låter som ett väldigt intressant projekt i kväll...
 
Och är man riktigt smart så kollar man kamerans instruktionsbok innan man skriver en sån här tråd... Får skylla på för mycket i skolan för tillfället.
Mycket riktigt hade jag gjort fel - kameran måste vara inställd på enbildstagning för att brusreduceringen ska funka. Jag hade kontinuerlig tagning inställd.

Men förhoppningsvis kan någon annan få användning för den informationen.

Ett tips är att stänga av kamerans interna brusreducering helt och hållet och istället använda den brusreducering som finns i den senaste generationens RAW-framkallare, typ ACR6 med Process-2010 eller DxO-6. Dessa program gör jobbet betydligt bättre.


/Mats
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar