Annons

Förlänga arbetstiden på kameran

Produkter
(logga in för att koppla)
Kameran kommer utan vidare att fungera på ett 6 V motorcyckelbatteri, I praktiken är ju tomgångsspänningen på ett sådant omkring 6,5 V och sjunker lite vid belastning. Om du fixar en sådan koppling bör du också sätta dit en liten säkring på kanske 1000 mA eller vad nu kameran kan tänkas dra.

Min K100D fungerar på uppladdningsbara batterier 4x1,2 V =4,8 V och på uppladdningsbara litiumbatterier 2 x 3,6 = 7,2 V (rekommenderas inte) och på allt däremellan.
 
Har läst lite om kameran. Antingen är dina batterier värdelösa och kan vara så att de förlorar spänning efter en stund och då kan den inte köra kameran.
Eller så är det fel på kameran. CIPA siffrorna för den är helt ok. Är du ute i kylan så måste du ha bra batterier som klarar hålla spänningen uppe. Även de dyra systemkamerorna och deras batterier lider och får den att verka suga mer kraft. När den tinar upp igen så kommer allt igång igen.


/Stefan
 
Kan nog vara lite kombination av både och. Kameran har alltid varit tjurig med att vilja ha topfrächa batterier för att funka. Och jag får en känsla av att om man lastar batterierna så sjunker spänningen och kameran detekterar slut på batterierna. Efter det jag uppgraderade programvaran så funkade det mycket bättre.

När kameran stannade, så var batterisymbolen tom.
 
Har inte läst tråden från början, men har du provat Energizers LITHIUM? De har bättre kapacitet än andra batterier. Men de tål inte kyla enligt min erfarenhet, runt -15 till -20 och de lägger av. Men du kan nog inte exponera i timmar ändå med dem.

Varför inte köra med vanliga laddningsbara av den nya typen som inte laddar ur sig, typ "ready to go", och sedan stacka massor med konsekutiva 30 sekundersexponeringar i speciell programvara för att göra stjärnspår? Tror det finns gratisprogram för detta.
 
Intressant, är det så illa med den äldre kameran? Min Pentax K-5 klarar fler minuter än jag testat utan minsta problem i bulb.
 
Varför inte köra med vanliga laddningsbara av den nya typen som inte laddar ur sig, typ "ready to go", och sedan stacka massor med konsekutiva 30 sekundersexponeringar i speciell programvara för att göra stjärnspår? Tror det finns gratisprogram för detta.

Det är så jag tänkte göra, stacka bilderna i ett program. Så stod det på internet att man skall göra. Men, det går ju inte att byta batterier under tiden, då är det ju helt omöjligt att ställa kameran i exakt samma läge igen för att fortsätta?

Och man behöver runt en timme sammanlagd exponeringstid för att jorden skall hinna vrida sig tillräckligt mycket för att jag skall tycka det ser estetiskt ut. Då är det fortfarande bara en 1/24-dels varv. Det längsta jag exponerat i en enda exponering är runt 3-4 minuter och det såg väl ok ut med min kamera. Dock finner jag ingen anledning att tivla över att guiderna på internet säger att det kommer blir rödprickigt och brusigt med en timmes single-exponering. Jag kommer nog ändå gå på spåret att montera ihop laddbara batterier till rätt spänning och använda min DC-in. Säg att man vill prova två ggr samma kväll? Eller att nått flygande tefat passerar och förstör hela rasket efter en 20 minuter och man vill börja om. :) Trist om batterier tar slut halvvägs även om man köpt dyra grejor. Nåja, det ordnar sig nog.
 
Det är så jag tänkte göra, stacka bilderna i ett program. Så stod det på internet att man skall göra. Men, det går ju inte att byta batterier under tiden, då är det ju helt omöjligt att ställa kameran i exakt samma läge igen för att fortsätta?

Och man behöver runt en timme sammanlagd exponeringstid för att jorden skall hinna vrida sig tillräckligt mycket för att jag skall tycka det ser estetiskt ut. Då är det fortfarande bara en 1/24-dels varv. Det längsta jag exponerat i en enda exponering är runt 3-4 minuter och det såg väl ok ut med min kamera. Dock finner jag ingen anledning att tivla över att guiderna på internet säger att det kommer blir rödprickigt och brusigt med en timmes single-exponering. Jag kommer nog ändå gå på spåret att montera ihop laddbara batterier till rätt spänning och använda min DC-in. Säg att man vill prova två ggr samma kväll? Eller att nått flygande tefat passerar och förstör hela rasket efter en 20 minuter och man vill börja om. :) Trist om batterier tar slut halvvägs även om man köpt dyra grejor. Nåja, det ordnar sig nog.

Men är kameran lika kinkig med batterierna om du bara tar 30-sekundersbilder? Min kamera går i flera timmar på det viset med den nya typen "redy to use"-batterier under det att den exponerar 30-sekundersbilder kontinuerligt, en Pentax K-x. Långtidsexponering i bulbläget kan den vara kinkigare med, men går bra på Energizers lithiumbatterier om det inte är för kallt. I kyla däremot fungerar konstigt nog redy to usebatterier för långtidsexponering, vilka ju inte fungerar i värme för samma ändamål.
 
Jag har en ist ds och den fungerar mycket bra med Sanyo Eneloopbatterier. När jag laddar de efter användning laddar den till 2100mah vilket betyder att min kamera dricker ur hela batterierna innan de indikerar tom batteri.

6min bilder har jag inte testat dock.

Alkaliska batterier tar slut mycket snabbt. Bäst är litiumbatterier (AA) men de kan man inte ladda och så är de dyra också. De väger också mindre.
 
Men är kameran lika kinkig med batterierna om du bara tar 30-sekundersbilder? Min kamera går i flera timmar på det viset med den nya typen "redy to use"-batterier under det att den exponerar 30-sekundersbilder kontinuerligt, en Pentax K-x. Långtidsexponering i bulbläget kan den vara kinkigare med, men går bra på Energizers lithiumbatterier om det inte är för kallt. I kyla däremot fungerar konstigt nog redy to usebatterier för långtidsexponering, vilka ju inte fungerar i värme för samma ändamål.

Ja, nu fattade jag trögt. Du har naturligtvis helt rätt. Med 30 sekundersexponeringar räcker batterierna mycket längre. Fast, jag brukar med billiga batterier inte kunna ta så många bilder i serietagning, men det har jag hittills skyllt på att de är just för billiga batterier. Med nån minuts vila så brukar även de billiga batterierna vara fit for fajt igen.Jag får köpa bättre batterier och prova.
 
AA-batterier är väldigt olika. Jag har testat lite olika fabrikat av typen "ready to use", alltså de nya med låg självurladdning. De förefaller ha långt från den livslängd som anges, de skall ju kunna laddas upp tusentals gånger. Det kanske de kan, men kapaciteten sjunker drastiskt med antalet återuppladdningar. Bäst har varit Duracells. Sanyo Eneloops har jag inte provat, då jag inte hittat dem till vettiga priser med expeditionsavgifter, frakt och så inkluderad. Men även de har vad jag förstått en begränsad livslängd. Varta "Ready 2 use" från Clas Ohlson var heller inte så dumma, liksom GePe Recyko+. Cotech från Clas Ohlsons nuvarande sortiment funkar sämre. Köpte dessa på chans då jag inte hittade nya Duracell av rätt typ då de behövde förnyas sist. Lycka till med batteritest, det är en djungel. Delar med mig av mina erfarenheter så kanske du hittar något som funkar. Nu har jag ju en annan kameramodell än du, vet inte om det påverkar hur batterierna uppför sig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.