Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Långsam/dålig autofokus på K-7?

Produkter
(logga in för att koppla)

masser

Aktiv medlem
Hej!

Hur stor del av AF-hastigheten beror på kamerahuset respektive objektivet? Försöker att fota min 18 månader gamla son, men han hinner nästan alltid vända bort huvudet eller springa iväg innan kameran hittar fokus... Det gäller då främst inomhus i lite sämre ljusförhållanden. De objektiv jag främst använder är Sigma EX 50/1,4 DG HSM och Pentax SMC-DA 16-45/4 ED AL. Upplever även ganska ofta att fokus hamnar fel med bägge objektiven, oftast lite bakom. Jag brukar använda f/4 för att få lite större skärpedjup, samt en extern blixt. Använder nästan alltid fokuspunkten i mitten och komponerar om bilden sen. Testade en kompis 550D med ett 24-105/4 L USM i samma miljö, och den hittade fokus mycket snabbare. Tänkte därför om Canon i allmänhet har bättre AF, eller om det till stor del var objektivet?

Tycker att mitt Sigma med HSM borde vara snabbt.

Skulle jag märka stor skillnad om jag byter till en K-5, den ska ju ha förbättrad AF mot K-7? Eller måste man gå över till CaNikon får att få snabbare AF?

Hoppas det finns några insatta som orkar svara :)

//Linus
 
hej Linus

jag har ingen k7, men jag tror att man i den precis som min k5 kan justera fokus i ett antal objektiv. kolla i manualen. Det tar hand om ev felfokusering. Kolla även att du har senaste versionen av mjukvaran i kameran.

När det gäller snabbhet får nog pentax generellt se sig omkörda av canon räknat i delar av sek och jämför man som du gjort är så vinner säkert canons l- glugg.

Jämförelsen är kanske inte helt rättvis eftersom Pentax combon inte är av riktigt samma kaliber.

Jag har använt mig mycket av Pentax DA* 50-135 med USM både på min K10, och på min K5a. k5 är nog lite snabbare, men det bör den vara med tanke på att den kan rassla iväg ca 7 bilder / s. finns även en 16-50 med SDM. En liten varning för den motorn dock på 50-135 kan motorn krokna, kostar 1500 att byta.

SDM är egentligen inte motiverat av hastigheten utan av ljudet. Objektivet jag har är knäpptyst coh hyggligt snabbt.

När det gäller den praktiska fokushastigheten kan jag inte säga att jag haft några problem. Jag har använt mig av kit 18-55an och 50-135 i många år med både K10 och K5 och fått skarpa bilder på ungarna.

När det gäller att fånga ungar på bild är det nog viktigare att damma av många bilder i serie och då är K5 redigt snabb. I detta läge kanske även lite högre iso utan blixt kan vara bra och även här är K5 ruggigt bra troligen bättre än många konkurenter.

Men till slut måste jag säga att jag har faktiskt svårt att se att din kamera inte skulle klara jobbet!
 
Jag fotar hockey med en K-7:a och ett krånglande Sigma 70-200 2:8 HSM II och det fungerar. Med tanke på att detta sker i taskigt ljus, hög fart och oftast genom skitigt plexiglas så borde det gå bra att ta kort på din son, även min fototeknik är extremt nybörjaraktig.

Dock så kan jag tänka mig att bländaren på 1:4 orsakar en försämring gentemot 1:2.8, men min bror använder samma objektiv som du (16-45) och lyckas ta kort på sina nymfkakaduor när de stökar omkring i endast ströljus från fönstren.
 
Mönstrad yta

Hej!

Hur stor del av AF-hastigheten beror på kamerahuset respektive objektivet? Försöker att fota min 18 månader gamla son, men han hinner nästan alltid vända bort huvudet eller springa iväg innan kameran hittar fokus... Det gäller då främst inomhus i lite sämre ljusförhållanden. De objektiv jag främst använder är Sigma EX 50/1,4 DG HSM och Pentax SMC-DA 16-45/4 ED AL. Upplever även ganska ofta att fokus hamnar fel med bägge objektiven, oftast lite bakom. Jag brukar använda f/4 för att få lite större skärpedjup, samt en extern blixt. Använder nästan alltid fokuspunkten i mitten och komponerar om bilden sen. Testade en kompis 550D med ett 24-105/4 L USM i samma miljö, och den hittade fokus mycket snabbare. Tänkte därför om Canon i allmänhet har bättre AF, eller om det till stor del var objektivet?

Tycker att mitt Sigma med HSM borde vara snabbt.

Skulle jag märka stor skillnad om jag byter till en K-5, den ska ju ha förbättrad AF mot K-7? Eller måste man gå över till CaNikon får att få snabbare AF?

Hoppas det finns några insatta som orkar svara :)

//Linus

Jag gjorde just en test med Nikon D80 och 55-200mm i riktigt uselt ljus. Om det är bra kontrast typ en grabb med grovrandig tröja har den fokus inom ½ sekund. På en jämnfärgad yta är det svårt så då går det snabbare manuellt. Du har väl en fokuslampa på K-7?
 
Jag gjorde just en test med Nikon D80 och 55-200mm i riktigt uselt ljus. Om det är bra kontrast typ en grabb med grovrandig tröja har den fokus inom ½ sekund. På en jämnfärgad yta är det svårt så då går det snabbare manuellt. Du har väl en fokuslampa på K-7?
Det har han men den fungerar inte speciellt bra med 16-45 i vidvinkeländen (det har omvänd fokusering) eftersom objektivet då täcker större delen av det röda fältet. Vid 45mm fungerar det hela dock bra.
 
Tack för svar. DA*-objektiv ligger långt utanför min budget. Så det går tyvärr bort. Köpte sigmat för att ha ett snabbt, tyst och ljusstarkt objektiv. Tycker inte det är så snabbt och tyst som man har läst. Kanske är defekt? De gånger skärpan sitter så blir ju bilderna bra. Utomhus är det nästan aldrig problem. Tror ni att jag skulle märka stor skillnad med en K-5? Annars har jag funderat på att sälja rubbet och ev köpa Nikon D7000, men då ska man köpa nya objektiv igen...
 
Har lagt upp en bild på flickr nu. http://www.flickr.com/photos/linusmasser/6714024385/in/photostream
Är detta bakfokus? Jag har använt mittpunkten och låst fokus på ögonen, sedan komponerat om bilden. Innan uppladdning till flickr har jag beskurit den lite till höger och vänster. Kan det vara att fokus hamnar fel i och med att jag vinklar om kameran? Det kanske är så lätt som att det bara är jag som behöver mer övning, kanske omedvetet rör mig i djupled när jag komponerar om bilden?

//Linus
 
Legon ser ju skarpt ut, men det gör också tröjan.
Bakfokus eller lite för lång slutartid som ger lite
rörelseoskärpa i ansiktet. Svårt att se,
men lutar mot bakfokus.
Med tex 1/60s kan det bli både skarpt o oskarpt.
Och för att få så oskarpt blir det nog 1 eller flera
dm framåt med kameran.
 
Legon ser ju skarpt ut, men det gör också tröjan.
Bakfokus eller lite för lång slutartid som ger lite
rörelseoskärpa i ansiktet. Svårt att se,
men lutar mot bakfokus.
Med tex 1/60s kan det bli både skarpt o oskarpt.
Och för att få så oskarpt blir det nog 1 eller flera
dm framåt med kameran.
1/180 bör frysa alla rörelser men visst ser fokus ut att ligga precis bakom ansiktet? Skulle gissa att skärpedjupet ligger på mellan 20-50cm (testa själv http://www.dofmaster.com/dofjs.html, jag vet ju inte avstånd till barnet) så fokus ligger någnstans mellan 10-30 cm bakom ansiktet på just den bilden.

Ps. Fina bilder på din Flickr! Jag gillar verkligen tvestjärten.
 
Senast ändrad:
Tack för alla svar. Jag har testat lite nu på förmiddagen med stativ och tagit bilder på en tumstock. Fick ändra ganska mycket på fokusjusteringen på bägge objektiven, +8, men nu verkar det sitta mycket bättre. Sen är det nog helt enkelt så att sonen är för snabb. Han har börjat springa så fort jag kommer med kameran... :)

Någon som har erfarenhet av sigma-objektivet som kan uttala sig om ljudnivån? Tycker mitt låter ganska mycket. Ett dovt "durrande" ljud när det fokuserar, svårt att förklara...
 
Haha, jag har inga barn men liknande problem med mina fiskar (tror att de får mat) och fåglar (flörtar med kameran och sätter sig på mitt huvud) när jag drar fram kameran. Direkt autofokus och slutare 1/4000 i dåligt ljus vore inte fel alls. ;)
 
Jag har gjort mycket fler tester under februari och tyckte att fokus ofta hamnade fel med flera objektiv. Skickade in kameran till kameraservice för kontroll förra veckan. De ringde igår och sa att de hade fått justera rejält i kamerahuset. AF låg tydligen helt fel, mycket bakfokus sa han. Så nu hoppas jag att bilderna ska bli bättre. Alltid skönt att höra att felet (mestadels) beror på utrustningen och inte en själv :)

//Linus
 
Jag har gjort mycket fler tester under februari och tyckte att fokus ofta hamnade fel med flera objektiv. Skickade in kameran till kameraservice för kontroll förra veckan. De ringde igår och sa att de hade fått justera rejält i kamerahuset. AF låg tydligen helt fel, mycket bakfokus sa han. Så nu hoppas jag att bilderna ska bli bättre. Alltid skönt att höra att felet (mestadels) beror på utrustningen och inte en själv :)

//Linus

Kul att det blev ordnat! Pentax verkar ha haft lite problem med AF-inställningarna (om man läser på forum) men det är i alla fall lätt ordnat med en service. Var det ett garantiärende?

Jag borde testa min K-5:a under garantitiden även om jag inte upptäckt några riktiga problem. Jag brukar ofta fota väldigt snabba objekt eller fippla manuellt så jag har inte testat AF ordentligt.
 
Ja, det gick på garanti. Köpte kameran i april 2010, så jag hade två månaders marginal. Cyberphoto anger ett års garanti på kvittot, men killen på kameraservice sa att det är två år som gäller. Så nu väntar jag otålig på att kameran ska komma tillbaka. Då ska det fotas! :)
 
Ja, det gick på garanti. Köpte kameran i april 2010, så jag hade två månaders marginal. Cyberphoto anger ett års garanti på kvittot, men killen på kameraservice sa att det är två år som gäller. Så nu väntar jag otålig på att kameran ska komma tillbaka. Då ska det fotas! :)
Det skadar inte att kameran kollas igenom ändå. Gjorde de rent sensorn och liknande i samma veva?
 
Yes, sensorn och sökaren rengjorda. Det ingick inte i garantin sa han, men han bjöd på det. Jag hade ett skräp i sökaren, så jag hade bett om rengöring i min felbeskrivning. Skulle ha kostat 700 (1000 om de måste byta mattskivan), så jag hade gjort det även om jag hade fått betala.
 
Det verkar nästan standard att verkstäderna putsar upp kameran när den är inne för service utav vad jag läst. En mycket bra extraservice som garanterat gör kunderna lite mer nöjda för för ett förhållandevis litet jobb. Se bara på Canon som bjöd på upputsning på fotomässan, strongt! Pentax bås var betydligt sämre tyvärr.
 
Jag såg dina hockeybilder. Hur har du fått så bra resultat på iso 3200? Är det jpg från kameran eller kör du raw och fixar till det i efterhand? Vad använder du för inställningar/program?

/Linus
 
Jag såg dina hockeybilder. Hur har du fått så bra resultat på iso 3200? Är det jpg från kameran eller kör du raw och fixar till det i efterhand? Vad använder du för inställningar/program?

/Linus
Tack för komplimangen! Jag fotar nästan enbart raw och redigerar sedan i Lightroom 3. Nu använder jag K-5 istället för K-7 om det är de nyare bilderna du sett men K-7:an klarar ISO3200 medan jag drar upp K-5:an upp till ISO6400.

Jag kör inte någon hård brusreducering (ofta ingen eller minimal), istället så försvinner mycket av bruset när jag drar upp kontrasten för att kompensera för plexiglaset. Först sätter jag exponeringen och vitbalans, sedan drar jag upp kontrasten rejält för att avsluta med finjustering i "kurvorna", återställning, svärta och fyllnadsljus. Allt som drar upp svärtan tar bort rejält utav bruset.

Hoppas det ger något tips!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.