Annons

Långresa med digitalkamera (ta med...)

Produkter
(logga in för att koppla)

AnWi

Aktiv medlem
Hur hanterar man bäst alla bilder om man åker på en längre resa, tar mycket bilder och saknar PC och ofta ström?

En del saker var onekligen enklare med film...
 
Jag känner dem som varit på långresa i långtbortistan som fått brännt ner sina bilder på CD-skivor i fotoaffärer.

Investera i mer minneskort, batteri och en bärbar hårddisk är ju också lösningar.

Att köra analogt är ju alltid ett alternativ.
 
Har ocksa funderat en del kring dessa problem.

El och lagring ar aterkommande problem nar man fotar digitalt och besoker mer primitiva omraden under langre perioder.

I Himalaya traffade jag en fransman som laddade sina kamerabettrier med solceller. Sjalva panelen var ganska liten, ungefar 25 x 15 cm utfalld om jag inte minns fel, men tydligen tillracklig for att kunna ladda batterier.

Ar det nagon har pa fotosidan som kan mycket om detta? Om man t.ex vill kunna driva en laptop via en solpanel, hur stor/kraftfull panel skulle da behovas?

En sadan losning kanske kan losa bristen pa el, dock inte lagringsproblemet. For lagring ar det nog bast att skaffa en extern harddisk - om man inte vill kopa en laptop.
 
Det ska allt bli primitivt för att el ska vara så långt borta. Speciellt då dagens digitalare klarar en 1000 bilder / batteri eller nåt sånt.

Lagring är knepigare. Bärbar hårddisk och gott om batterier.

Ar det nagon har pa fotosidan som kan mycket om detta? Om man t.ex vill kunna driva en laptop via en solpanel, hur stor/kraftfull panel skulle da behovas?
Det blir för stort att direktdriva. En kraftigare Laptop idag använder run 75-100 watt trots allt.

Solceller fungerar för att du sakta men säkert lagrar upp energin för att sedan dra ur den på kort tid. Misstänker dock att laddningstiden för laptop batteri skulle bli ganska lång jämfört med kamerabatterier.
 
Bärbar disk som klarar Nikon NEF mm

Håller med om att bärbar disk vore ett alternativ. Eftersom man säkert vill kunna se bilder under resans gång, åtminson där tillfälle ges, finns det andra "burkar" än Nikon Coolwalker som klarar att visa Nikon NEF?
 
Att bränna ner bilderna på CD, som Magnus föreslår, tror jag är ett vettigt alternativ. Tillgång till fotoaffärer finns nog mer än man tror. Några vänner var och fotade i Laos. De brännde på CD och la upp bilder på nätet på internetcaféer.

Jag tror mer på bärbar disk än laptop om ni skall vandra mycket.
 
Jag såg för ett tag sedan en solcell som man vecklade ut. Tog inte alls stor plats och fungerade tydligen bra. Gick nog alldeles lysande att ladda kamerabatteriet på iaf.
Jag ska till Indien i 5 månader och jag kommer att ta med mig en stor hög med cd-skivor och en brännare (har tillgång till dator).
 
Nackdelen med att använda en börbar hårddisk fick jag känna på. Eftersom alla ägg ligger i samma korg så försvinner givetvis samtliga bilder om hårddisken går sönder.

Tacksamt för mig så hände det redan första veckan och "bara" 300 bilder försvann (hela Singapore). Därefter blev lösningen att bränna ner samtliga bilder på cd, vi bestämde oss för att inga fler bilder skulle gå förlorade och vi började därmed bränna 2 kopior av varje cd, en som jag tog, och en som min kompis tog. Gudskelov kom resten av bilderna hem oskadda. :)
 
kronqvist83 skrev:
Nackdelen med att använda en börbar hårddisk fick jag känna på. Eftersom alla ägg ligger i samma korg så försvinner givetvis samtliga bilder om hårddisken går sönder.

Tacksamt för mig så hände det redan första veckan och "bara" 300 bilder försvann (hela Singapore).

Huh så hemskt! Det är ju sådant som aldrig får hända. Dessutom infinner sig alltid en känsla av att det säkert var många bra bilder, bilderna som man aldrig fick se.

Tycker hemskt synd om dej. Skulle drömma mardrömmar om det hände mig...

/AnWi
 
Tar ni lika många bilder på resan per timme/dag som på utflykt hemma?

Eller gallrar ni idéerna hårdare på långresor just för att spara på lagringsmedia eller film?

/Erik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.