Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Långa slutartider?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Jag har en fundering kring långa slutartider.

När kan man egentligen använda långa slutartider såsom 30-60 sekunder?

Vid normal fotografering så använder man en slutartid som matchar ett visst bländartal. Justerar man någon av dem så under-/överexponerar man bilden. Men när man då fotograferar med lång slutartid, vad ska man då använda för bländare?

Ett annat exempel är:
Ta en 100 ISO film, fotografera ett vattenfall en solig dag. Om jag då vill få vattnet att "rinna ihop" måste jag välja en längre slutartid. Tar jag för lång slutartid börjar bländartalet blinka i sökockularet. Går jag utanför kommer jag att överexponera bilden... Jag missar något känner jag.

Tack för alla tips man får här på fotosidan! Mycket har man lärt sig...
 
Om det är för ljust för att få den rörelseeffekt du önskar har du tre vägar att gå
  • långsammare film
  • neutralt gråfilter framför objektivet för att minska ljusinsläppet
  • vänta på annat ljus
 
ok, men när används långa slutartider på flera minuter? Är det fotografering mitt i natten? Hur avgör man då hur länge bländaren ska vara öppen - kör man på känsla??

Tack för ditt svar.
 
När det är mörkt :)

Tänk på att två minuter bara är tre steg från 15 sekunder och 8 minuter fem steg. Så det blir snabbt långa tider när det mörknar. Och dessutom drabbas man då av <a href="http://www.fotosidan.se/forum/search.php?s=&action=showresults&searchid=31229&sortby=lastpost&sortorder=descending">reciprocitetsfel</a> så att man då måste köra ännu längre.

Ofta klarar den inbyggda ljusmätaren inte riktigt mörka scener. Man kan fippla lite med ISO-inställningen för att komma en bit till men till slut är det nog lös mätare och erfarenhet som gäller.
 
Ett fjärde sätt att "blurra till" rörliga objekt, t.ex. rinnande vatten, är att multiexponera många gånger på en och samma bildruta. Prova t.ex. att ställa in 3 stegs underexponering och fyra av 8 gånger. Eller 16 exponeringar med 4 stegs underexponering.

8 överlagrade bilder exponerade 1/1000 sek ger ofta mer "blurr" än motsvarande enkelexponering vid 1/125 sek.

Ett riktigt stadigt stativ, och gärna manuell spegeluppfällning, är ett måste för såna övningar.
 
Senast ändrad:
En fördjävla fin effekt får man ju under blå timmen om man vill få rörligt vatten att flyta ihop.
Vänta bara tills just efter solnedgången så kan man få slutartider på runt 30 sekunder med bl.16/22. Det blå ljuset är ju också i min mening en bra bonus...
 
Daniel.. här t.ex.

Här har jag använt mig av kameran som mätte ljuset till 1 sekund med bländare 2.8. För att få längre tid så bländade jag ned till 32 och kollar man då så får man från 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 32 dvs 6 steg. tar man det i sekunder räknat då så får man 1 - 2 - 4 - 8 - 15 - 30 - 60. Dvs 1 Minut.

Får man längre tider än 30 sekunder så bör man korrigera för något som kallas reciprocitetsavvikelse. Men jag gjorde inte det på den här bilden för jag ville att den skulle f¨å en något mörkare ton. Hade jag (för att få en "korrekt" exponering korrigerat så skulle jag exponerat i 1½-2 minuter istället.
Mer att läsa om detta finns här om du inte redan läst det.

/Jeppe
 
Senast ändrad:
Jeppe skrev:
Här har jag använt mig av kameran som mätte ljuset till 1 sekund med bländare 2.8. För att få längre tid så bländade jag ned till 32 och kollar man då så får man från 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 32 dvs 6 steg. tar man det i sekunder räknat då så får man 1 - 2 - 4 - 8 - 15 - 30 - 60. Dvs 1 Minut.

/Jeppe

Hur blir tiderna efter en minut ? Fortsätter det i samma steg, typ 1 2 4 8 16 30 60 minuter ?
Efter 60 minuter, vad händer då, blir det 125 minuter (2 tim och 5 min)?
Hur vet man vilken bländare man ska använda ?
 
På tal om det Jim sa om att det snabbt blir långa slutartider när det mörknar...

Att alternativexponera bilder i skymning har sina sidor. Säg att man exponerar en bild 8 min. Efter det vill du göra samma bild, men exponera den +1 steg, då blir nästa blid 16 min - tänker man, men det stämmer inte för det har hunnit skymma ;)
 
mindwipe skrev:
Hur blir tiderna efter en minut ? Fortsätter det i samma steg, typ 1 2 4 8 16 30 60 minuter ?
Efter 60 minuter, vad händer då, blir det 125 minuter (2 tim och 5 min)?
Hur vet man vilken bländare man ska använda ?

Man utgår ju från en bländare (oftast den största) och får en given exponeringstid, men det är rätt som du skriver det dubblas hela tiden.. och ja.. mellan 60 minuter och 120 minuter skiljer det faktiskt bara ett steg.. Så 1 timme f16 ger samma mängd ljus till filmen som 2 timmar och f22.. Men sen kommer ju reciprocitetsavvikelsen till, och den får du fråga Olle Bjernulf om..
 
I normalt ljus gäller att olika kombinationer av bländare och slutartid, som ger samma mängd ljus, gör att filmen blir lika mycket exponerad. Detta kallas reciprocitet. T ex bländare 16 och 1/60 resp. bländare 11 och 1/125 ger lika exponering.

Med mycket långa exponeringstider gäller inte detta. Man talar då om reciprocitetsavvikelse. T ex ger bländare 4 och 30s inte samma exponering som bländare 5,6 och 1 minut. Effekten beror på den långa slutartiden och orsakas av fysikaliska effekter i filmen (digitalkameror har inte det här problemet). Effekten beror inte egentligen på det svaga ljuset men uppträder av naturliga skäl endast i svagt ljus eftersom det är då vi får långa slutartider.

För att komma till rätta med felet måste vi kompensera genom att förlänga tiden. Vi kan även öppna bländaren men ofta vill man ju inte det av skärpedjupsskäl.

Med äldre filmer måste man börja kompensera redan vid ca 1s. Med moderna diafilmer först vid ca 1 minut.

Exempel för Fuji Velvia 50 och Kodak E100VS:
-30s: ingen kompensering
1 minut: +0.5 steg => 1.5 min
2 min: +1 steg => 4 min
4 min: +1.5 steg => 12 min
8 min: +2 steg => 32 min

Nya Fuji Velvia 100F klarar 4 minuter utan kompensering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.