Annons

Långa håll?

Produkter
(logga in för att koppla)

jägarn76

Ny medlem
Hjälp en glad amatör med köpråd för en D60, är så att jag jagar hundratals timmar varje år till stor del sittande i jakttorn och gillar att skjuta djur med både kamera och bössa. Jakt är en mkt. dyr hobby så vad jag söker är ett objektiv som inte kostar en månadslön men fortf. kan "skjuta" riktigt långt. Tack på förhand.

Sigma 150-500
Nikon 80-400
Äldre Nikon 300/4 + konverter alternativt ännu äldre 300/2.8 med konverter....

Mitt tips är att gå på de äldre objektiven som förr räknades som proffsobjektiv. De är gamla och tunga men presterar bättre än nya billiga teleobjektiv.

mvh // johannes

Jonte_rm skrev:
Sigma 150-500
Nikon 80-400
Äldre Nikon 300/4 + konverter alternativt ännu äldre 300/2.8 med konverter....

Mitt tips är att gå på de äldre objektiven som förr räknades som proffsobjektiv. De är gamla och tunga men presterar bättre än nya billiga teleobjektiv.

mvh // johannes

Hmm. Vad menar du med att dom gamla gluggarna var bättre? Nästan all nyare optik tenderar ju till att bli optiskt bättre och bättre. Jag hade Af-d 300/4, men bytte upp mej till Af-s 300/4, vilken var vassare på f4. Nu är båda sålda då jag letar lite smått efter en 300/2,8. Jag har ingen egen erfarenhet av dessa gluggar, vare sej äldre eller nyare, men jag har blivit rådd att snegla åt Afs-varianten då den blev ett lyft, på största bländaren framför allt. Vilket även stämmer ganska bra enligt diverse tester jag läst.

/K

keckax skrev:
Hmm. Vad menar du med att dom gamla gluggarna var bättre? Nästan all nyare optik tenderar ju till att bli optiskt bättre och bättre. Jag hade Af-d 300/4, men bytte upp mej till Af-s 300/4, vilken var vassare på f4. Nu är båda sålda då jag letar lite smått efter en 300/2,8. Jag har ingen egen erfarenhet av dessa gluggar, vare sej äldre eller nyare, men jag har blivit rådd att snegla åt Afs-varianten då den blev ett lyft, på största bländaren framför allt. Vilket även stämmer ganska bra enligt diverse tester jag läst.

/K
han skrev faktiskt " Mitt tips är att gå på de äldre objektiven som förr räknades som proffsobjektiv. De är gamla och tunga men presterar bättre än nya billiga teleobjektiv."
Nya billiga teleobejktiv, inte nya fasta nikon objektiv för >10.000:-

Ont: så är väl nikons 80-400 en fin glugg, dock saknar den ju af-s.
sigma 100-300 f/4 är ju även fin och den kan ju kompleteras med 1,4 konverter och då får du ju 420mm f/5,6 :)

Tänk på att kontrollera att det objektiv du till slut köper har af-motor. Då din D60 saknar af-motor i kameran måste du förlita dig på att objektivet har motor om du vill ha autofokus. Jag gissar att autofokus är att föredra när man fotograferar djur som rör sig?

/Jon - som vet att t ex Nikon 80-400 saknar motor.

Nikons 55-200 vr kostar ju nästan ingenting, dock inte fullt så ljusstarkt men det är ändå ett hyffsat val tycker jag.
Sen beror det ju lite på hur långa avstånd du vill fota åxå...

mvh jens

J0cke skrev:
han skrev faktiskt " Mitt tips är att gå på de äldre objektiven som förr räknades som proffsobjektiv. De är gamla och tunga men presterar bättre än nya billiga teleobjektiv."
Nya billiga teleobejktiv, inte nya fasta nikon objektiv för >10.000:-

Ont: så är väl nikons 80-400 en fin glugg, dock saknar den ju af-s.
sigma 100-300 f/4 är ju även fin och den kan ju kompleteras med 1,4 konverter och då får du ju 420mm f/5,6 :)

Så skrev han faktiskt!

Ska läsa inlägget bättre nästa gång.

/K

Nu vet jag inte hur långt du har till djuren du skjuter men Nikons 70-300VR är ett väldigt prisvärt objektiv.

ANNONS