Annons

Lång slutartid

Produkter
(logga in för att koppla)

Pochen

Medlem
Hej!
Hur gör man så man kan lång slutartid utan att bilden blir vit?

Jag vill ha några sekunder för att få en härlig känsla från det jag fotar, men bilden blir bara vit pga allt ljus som kommer in.
Har kört lägsta ISO, minsta bländaren men blir fortfarande vitt.
 
Ibland är det helt enkelt för ljust, finns inte så mycket mer att göra än det du har beskrivit. (Hoppas jag har fel, rätta mig gärna!)
 
Det måste vara mörkt för att få långa slutartider, tex mulet väder eller liknande, och ett tips är att köra på bländare 8 om du vill få allt skarpt, över blänadre 8 tillför inget, bara tvärtom har jag fått lära mig!

Kom på att ND filter kan användas för att fp längre slutartider också, finns på www.cyberphoto.se
 
Har inte använd de själv, men gråfilter är väl vad man ska använda om det är för ljust och man vill ha längre slutartid?
 
Fredde13 skrev:
...över blänadre 8 tillför inget, bara tvärtom har jag fått lära mig!...
OT: Upp till bländare 16 fungerar riktigt bra tycker jag, om man behöver en så liten bländare dvs. (Men bländare 8 är nästan det allra skarpaste bländartalet på alla objektiv.)
 
DLich skrev:
Har inte använd de själv, men gråfilter är väl vad man ska använda om det är för ljust och man vill ha längre slutartid?
Det var intressant, kan ett gråfilter fixa så att det går att ha längre slutartider än utan filter?
 
ND-filter eller Gråfilter filtrerar bort ljus som går in i kameran. Dom brukar finnas i 2X som tar bort ett exponeringssteg(bländarsteg), 4X och 8X. Använder man bländare 8 och 1/250sek så blir bländare 16 1/60s eller bl.22 1/30s och med ND8 filter och bl.22 1/4sekund. Behöver man ett till ett och ett halvt steg till kan man sätta på ett polarisationsfilter =0,5-0,7sek. Om man använder bra och rena filter behöver man inte vara rädd för kvalitetsförsämring.
Och det du missar i skärpa med bl.16 istället för bl.8 är ofta försummbart, bl.22 blir något sämre. Bländare 16 och 22 finns inte till för syns skull...
 
Där ser man, jag har ju hört talas om detta gråfilter länge men trott att man har det när man vill fixa till himlen på något sätt. *Skäms*
Ska genast inhandla ett och prova, tack!
 
Poteta skrev:
Där ser man, jag har ju hört talas om detta gråfilter länge men trott att man har det när man vill fixa till himlen på något sätt. *Skäms*
Ska genast inhandla ett och prova, tack!

Ja det stämmer ju de också. Jag tror du syftar på ett avtonat gråfilter. Det är bara grått på halva ytan och sedan är det tonat över till den helt genomskinliga sidan. Detta har man bla när man vill mörka ner en för ljus himmel utan att mörka ner resten.

Har man inte överdrivet med pengar kan jag rekomendera ett polfilter istället. Detta tar bort ganska mycket ljus samtidigt som man får ett polfilter. En bra kompromiss faktiskt.
 
Bofoto2 skrev:
ND-filter eller Gråfilter filtrerar bort ljus som går in i kameran. Dom brukar finnas i 2X som tar bort ett exponeringssteg(bländarsteg), 4X och 8X. Använder man bländare 8 och 1/250sek så blir bländare 16 1/60s eller bl.22 1/30s och med ND8 filter och bl.22 1/4sekund. Behöver man ett till ett och ett halvt steg till kan man sätta på ett polarisationsfilter =0,5-0,7sek. Om man använder bra och rena filter behöver man inte vara rädd för kvalitetsförsämring.
Och det du missar i skärpa med bl.16 istället för bl.8 är ofta försummbart, bl.22 blir något sämre. Bländare 16 och 22 finns inte till för syns skull...

Hmm, ett 8x ND-filter släppter in en 1/8 så mycket ljus, eller *3 steg* mindre ljus (dvs halvering 3 ggr vilket ger 1/8).
(Referens tex: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=40652)

Detta innebär att om man utan ND-filtret har bl 8 och 1/250 s, så får man med 8x ND-filter bländre 16 och 1/120, eller alla andra inställningar som har samma exponeringsvärde som 1/30s och bl 8.

/erik
 
Hej!

Ett gråfilter kan också vara användbart när det är mycket ljust och man vill ha kort skärpedjup, dvs lågt bländarvärde, t ex till macrofoto. Ibland räcker inte kortaste slutartiden till för att få ned exponeringen.
Vill man dessutom använda lång slutartid för att uppnå en viss effekt i kombination med kort skärpedjup när det är ljust är gråfilter praktiskt taget ett måste.

Jag kan tyvärr inte rekommendera några speciella eftersom jag inte äger några än, men jag ska köpa. Behovet av dem, t ex vid macrofoto, kort skärpedjup, starkt dagsljus, märker jag ofta.

Mvh.
Lasse C
 
Tack för tipset. Mycket intressant film. Mitt kaffe kallnade.
Speciellt två saker intresserade mig lite extra. Det första var att långa slutartider kan göra just partiet med rörligt vatten utfrätt på bilden, fast bilden i övrigt har samma exponering. Det hade jag inte tänkt på tidigare, men det framgår ju glasklart i filmen varför det blir så.
Det andra var att det finns varierbara ND-filter. Det visste jag inte. Det verkar onekligen väldigt praktiskt.

Mvh.
Lasse C
 
epep skrev:
Hmm, ett 8x ND-filter släppter in en 1/8 så mycket ljus, eller *3 steg* mindre ljus (dvs halvering 3 ggr vilket ger 1/8).
(Referens tex: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=40652)
Detta innebär att om man utan ND-filtret har bl 8 och 1/250 s, så får man med 8x ND-filter bländre 16 och 1/120, eller alla andra inställningar som har samma exponeringsvärde som 1/30s och bl 8.
/erik
Utan ND-filter ...bl 8 och 1/250sek
..........-#-.............11....1/125
..........-#-.............16....1/60
Med 8X ND-filter .bl 8.....1/30
..........-#-.............11....1/15
..........-#-.............16....1/8

Om jag kommer ihåg rätt så betyder ND "Neutral densitet" vilket betyder att filteret inte är färgat men med ljuspåverkan vs färgade filter.

Avtonade gråfilter används till att jämna ut skillnaden mellan tex himmel och jord eftersom det annars blir för stor exponeringsskillnad. Problemen med avtonade är att marken sällan är jämn mot himmlen och därför blir träd eller berg som sticker upp också mörkare, inte bara himlen. Och avtonade gråfilter som man gängar på som vanliga filter passar inte så ofta till motivet eftersom det bara går att vrida
Men det finns fyrkantiga filter oxå som man sätter i en filterhållare(som gängas på objektivet), då kan man skuta filteret upp och ner så avtoningen hamnar rätt. Dom filteren är av plast och inte så neutrala alla gånger, vilket kan ge färgstick.
 
Senast ändrad:
Bofoto2 skrev:
Utan ND-filter ...bl 8 och 1/250sek
..........-#-.............11....1/125
..........-#-.............16....1/60
Med 8X ND-filter .bl 8.....1/30
..........-#-.............11....1/15
..........-#-.............16....1/8


Absolut!
Ser att jag skrivit något fullständigt galet med "bl 16 och 1/120s". Undrar vad jag fick det ifrån? Det är ju t.o.m. ca 1 steg *högre* EV än bl8 1/250s, när det borde varit 3 steg *lägre*. Dessutom "1/120s" när det brukar vara "1/125s".
Underliga saker man gör ibland. Skönt att jag åtminstone skrev "eller alla andra inställningar som har samma exponeringsvärde som 1/30s och bl 8.", annars hade det varit riktigt illa.

/erik
 
Bofoto2 skrev:
Problemen med avtonade är att marken sällan är jämn mot himmlen och därför blir träd eller berg som sticker upp också mörkare, inte bara himlen.
Precis! Det finns också många andra exempel på motiv där avtonade gråfilter ännu sämre skulle kunna lösa problemet. Jag har därför ibland undrat om det är något filter på väg som kan utjämna ljusskillnader på optisk väg, ungefär som man kan med Kurvor eller Nivåer i PS. Bildkvaliteten skulle förbättras enormt om en sådan utjämning kunde göras optiskt innan ljuset når sensorn.
Har själv inte en susning om hur ett sådant filter skulle vara konstruerat, men tekniken går ju framåt och det som verkade omöjligt förr är vardagsteknik idag. Någon som hört något om ett sådant filter?

Mvh.
Lasse C
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.