Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lång slutartid vid solljus?

Produkter
(logga in för att koppla)

ansoln02

Medlem
Hejsan. Jag är ganska grön på detta med fotografering, så jag skulle behöva lite tips.

Var ute i dag och skulle fota en liten vårfors, och eftersom jag ville att vattnet skulle få en "skummande" effekt så valde jag att fotografera med statov och en väldigt lång slutartid (2 sek). Resultatet av den långa slutartiden blev dock att bilderna blev helt visa eftersom kameran tig in för mycket ljus. Jag testade även att dra ned bländaren så mycket det gick. Vad ska man göra i situationer som dessa?????
 
Filter, mindre bländare och/eller långsammare film. T ex Gråfilter, a22 och/eller Velvia.
 
mindre bländare, dvs så högt värde på slutaren som möjligt eller hur?

Det går alltså inte att utan extrautrustning klara motiv som dessa. Tänkte då exempelvis om man kan ända exponeringstiden eller något liknande?
 
Det bästa är i regel att återkomma i bättre ljus, morgon eller kväll. Då är det också mindre kontraster i motivet.

Kan eller vill (man kanske är ute efter hårt ljus) man inte det finns de medel som Mats hänvisade till att tillgå. Utan att byta film eller använda filter så är man hänvisad till att använda en liten bländare för att få längsta möjliga slutartid. Mitt på dagen med 100-film eller snabbare räcker dock inte detta för att få suddigt vatten.

Minsta bländaren är den med högsta numret. Ofta 16, 22 eller 32 beroende på vad man har för objektiv.
 
Tacksr så mycket för era svar. Vet ni om det finns någon bra sida som tar upp fototekniska problem för nybörjaren.?
 
En grej som slog mig, mätte du ljuset rätt?
Du sa att "Jag testade även att dra ned bländaren så mycket det gick", du vet väl att slutartiden hänger ihop med bländaren (och ISO-talet) för att skapa en korrekt exponering?
 
humor på hög nivå

haha, ja jäklar, du var verkligen lustig du Joker. Förstår vart ifrån du fått ditt "klämmkäcka" användaID....

Jag känner dessvärre redan till "fotosidan.se" (Känns som att jag besökt den nyligen). Tips på sidor förrutom fotosida.se efterlyses.
 
Jag skulle precis som någon annan redan skrivit rekommendera dig att försöka få tag på ett så kallat gråfilter. Den släpper genom mindre ljus vilket gör att du kan använda längre slutartider.

Att använda maxbländare är en nödlösning då de flesta gluggar tenderar att vara "skarpast" (hårklyveri måhända) i mitten av bländarskalan. Undantag finns givetvis, som med alla andra tumregler.

Så om du vill ner på tider på över sekunden i det starka vårljuset så kommer du nog behöva kombinera långsam film, med bländare och gråfilter.
 
tack johan för ett mycket bra svar. Då vet jag vad som gäller. Ingen möjlighet att ta bilder med långslutartid en solig dag utan extrautrustning med andra ord....
Får väl skaffa mig ett filter så :)
 
grundregler!

Andreas,du har försökt dej på det nästan omöjliga.Ska du fånga vatten i långsamma böljande former måste du välja dunklare fotoväder eller kraftigt gråfilter.Men det förvånar mej att du inte känner till dom mest elementära grunderna för film och ljuset,innan du kör på.Insidan av filmförpacknings omslaget brukar dessutom innehålla information av den här typen..
 
Ok, tack så mytcket för tipset. Har tyvärr ingen filmförpackning då jag kör digitalt....Och rörande de "elementära" grundkunskaperna så är jag som sagt nybörjare, vilket innebär att de sakerna som är elementära för dig inte nödvändigtvis är elementära för mig!
 
Jag har försökt få svar på denna fråga genom en kritikbild som ingen vill kommentera :)

Jag är också nybörjare och hoppas att inga fler finner det förvånansvärt att man ställer dumma frågor i forumen, jag hoppas att det är en av orsakerna till att dom finns.

Det är alltså ett gråfilter man ska använda, men vad händer då med färgerna i bilden, måste man ändra vitbalansen för att kompensera?

/Johan
 
Dr skrev:
Det är alltså ett gråfilter man ska använda, men vad händer då med färgerna i bilden, måste man ändra vitbalansen för att kompensera?
Nej, är det ett kvalitetsfilter skall det vara helt neutralt och ge exakt samma färger som utan filter.
 
De tre senaste i mitt album Stockeken, Svedala
är tagna med dubbla Neutral Density-filter kvart
i fyra i söndags då det fortfarande vars mycket
ljust.
De dubbla filtren, ett NDx8 och ett NDx4 gjorde
att jag kunde med 2 sek exponering.
 
Dr skrev:
Jag har försökt få svar på denna fråga genom en kritikbild som ingen vill kommentera :)

Jag är också nybörjare och hoppas att inga fler finner det förvånansvärt att man ställer dumma frågor i forumen, jag hoppas att det är en av orsakerna till att dom finns.

Det är alltså ett gråfilter man ska använda, men vad händer då med färgerna i bilden, måste man ändra vitbalansen för att kompensera?

/Johan

Haha sorry om jag snor lite OT här. vart lite chockad när jag ser att Johan Larsson har skrivit. trodde jag hade varit å skrivit i sömnen! =D
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.