Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lång överföringstid trots ULTRAII

Produkter
(logga in för att koppla)

think

Medlem
Hejsan
Jag köpte en Canon 300D för några månader sen och köpte då ett sandisk ultraII 1gb's kort för att slippa vänta hundra år vid bildöverföringen till datorn. Men jag tycker inte alls att det går särskilt snabbt, tar någon sek minst per bild, ska det vara så segt, är det bara jag som hade för höga förväntningar? Om det inte är så, vad kan det bero på?
Tacksam för tips på vad jag skulle kunna göra..inte så kul att behöva vänta flera min, när man fotat kortet fullt och man ska föra över bilderna.
 
Använder man kabeln och medföljande program är det jättesegt. När jag hade min bytte jag till kortläsare. Då går det betydligt fortare. Helst om du använder USB2.

Mvh / Niklas
 
Om du för över från kameran direkt till datorn är du inte mycket hjälpt av det snabba kortet. Den USB anslutning som finns i 300D kan helt enkelt inte pumpa data snabbare.
En lös kortläsare för ca 150 pix med USB 2 gör stopr skillnad, i alla fall om din dator stödjer USB 2.
 
Använder du kameran för att föra över bilder? Den har ett superlångsamt USB 1-gränssnitt. Köper du en kortläsare med USB 2 kommer det att gå mycket snabbare, förutsatt att du har USB 2 i din dator.
 
Använder en liknande i en av mina maskiner och det är en smidig lösning om man änå har en plats över i burken och man slipper ju en till pryl på bordet.
Prestandamässigt är det ingen skillnad då både interna enheter och externa går på usb.
Kontrollera att du har en usb-kontakt över på moderkortet bara.
Roger
 
Tack för alla svar:) ska masa mig iväg och köpa en kortläsare, hade mina misstankar att det var kameran som inte orkade med men var inte säker..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.