Annons

Lån eller ägodel? Bil vs kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Just det du frågar är väl hela vitsen med den här lagen.
Är det så att du tycker att medellösa halvkriminella typer som är registrerade "ägare" av 53 bilar är uppenbara och rättmätiga ägare trots att de inte ens kan beskriva vilken färg deras bil har, var den vanligen befinner sig nattetid eller vem som kör den?
Nej, det sa jag aldrig. Men om det jag skrev inte gäller ska det heller inte stå i ägarbeviset. För som det är nu utger alltså en myndighet falska uppgifter. Hur i helvete kan det vara okej i ett civiliserat samhälle?

[...]

Citaten från artikeln i SVT Nyheter tycker jag pekar på det i alla fall:

"Vem som står på registreringsbeviset spelar ingen roll. Den som kör bilen anses vara dess ägare."
och
"– I svensk rätt har vi en väldigt stark tradition av att den som har någonting i sin besittning anses vara ägare till den saken, säger Jakob Nyberg, sektionschef på Kronofogdens juristsektion."

[...]
Det citatet utan större sammanhang ger att jag kan knycka en bil på gatan, köra den till en bilhandlare och sälja den på stående fot. Han som kör är ägare.
Sannolikt finns det många krumbukter i lagen som gör att jag trots det som står på refererad nyhetssida inte äger den bil jag knycker.

Det citatet utan större sammanhang ger att jag kan knycka en bil på gatan, köra den till en bilhandlare och sälja den på stående fot. Han som kör är ägare.
Sannolikt finns det många krumbukter i lagen som gör att jag trots det som står på refererad nyhetssida inte äger den bil jag knycker.
De citaten hoppas jag var specifika för omständigheterna i artikeln (även om det inte framgår) 🙂

Skulle vilja säga tvärtom, gemene man borde definitivt vara orolig, Det är en sak att ha rätt, och en helt annan att rätt.
Ja. Och väldigt många torde ha skulder hos fogden nu efter allt som varit.

Men som sagt, det krävs bara ett enkelt telefonsamtal för att få veta.

Men jag tror ändå att om man räknar bort kriminella element så gäller nog problemet främst bilar och det som förvaras i bilen. Kan inte tänka mig några andra situationer än en trafikkontroll där en vanlig och nykter medborgare blir stoppad och visiterad. Polisen lär inte gå fram till en person med kamera runt halsen på gatan, kräva leg och kolla upp om personen har skulder.

Ovanstående ang att Sverige är en rättsstat.

Intressant tjoat Tony.
På en skala med rättstat i ena ändan och polisstat i andra ändan - var placerar du Sverige då?
Om du själv aldrig varit vid en domstolsförhandling och på egen hand fått erfara vad den s k rättsstaten Sverige är för något (I praktiken), då förstår jag att du tycker Sverige är en rättsstat.

Oj, jag verkar ha dragit igång något helt annat än tänkt när jag sade att Sverige är en rättsstat. Jag ber om ursäkt för ”övertrampet”.
Kan man inte ta debatten pro et contra om Sverige är en rättsstat i ett, för det ändamålet, bättre anpassat forum än Fotosidan? Snälla …

Om du själv aldrig varit vid en domstolsförhandling och på egen hand fått erfara vad den s k rättsstaten Sverige är för något (I praktiken), då förstår jag att du tycker Sverige är en rättsstat.
Ah, OK, jag förstår.
Jag tänkte på detta mer ur en politisk synvinkel, typ grad av demokrati. Har man råkat ut för något allvarligt vad det än är så är det svårt att diskutera det här.

Min poäng är att Sverige är mer en rättstat än en polisstat. Demokratin och rättstaten är något man måste stödja eller arbeta för varje dag. Det gör man inte genom att skriva "är du onykter" - det blir ingen saklig diskussion utan bara något som utan fakta eller diskussion undergräver en saklig diskussion om något som verkligen förtjänar det.

Men, vi är i ett fotoforum så jag drar inte detta längre här.

Oj, jag verkar ha dragit igång något helt annat än tänkt när jag sade att Sverige är en rättsstat. Jag ber om ursäkt för ”övertrampet”.
Kan man inte ta debatten pro et contra om Sverige är en rättsstat i ett, för det ändamålet, bättre anpassat forum än Fotosidan? Snälla …
Strängt taget är det väl inte du som gjorde något övertramp. Men jag håller med om att andra forum är bättre. Samtidigt kan inte vad som helst bara stå för sig själv som någon slags sanning. Därmed lämnar jag ämnet.

Om man ska vara sån så skulle jag inte kalla en stat som beslagtar ägodelar från dess rättmätiga ägare för "rättsstat".
Nej, det där är jättekonstigt egentligen.

Rättsstat eller inte är väl en fråga som är rätt långt ifrån att driva in eller inte driva in en bil från en så kallad målvakt till exempel.

Vi vet att det finns lagstiftning som trumfar andra lagar.
Men vi vet inte hur det går med det här fallet ännu. Ebba har överklagat och man kan väl vänta sig förtydliganden om vad som gäller framöver.

Jag kan föreställa mig att man kan låna ut en bil till någon "har skulder hos kronofogden" om man gör det med ett skrivet avtal och lånet bara gäller över kort tid. Vad nu kort tid kan vara.

Det är dumt och olyckligt när lagar inte stämmer överens med det allmänna rättsmedvetandet. Ska man till exempel kunna klara sig från straff genom att hålla sig undan en delgivning om domstolsförhandling? Ska man kunna ha sin bil skriven på en målvakt (och jag tror inte Ebba är målvakt) och sin guldkedja lånad av en kompis och? Ska man få straffrabatt? Ska en bank kunna få pengar av bankakuten för att sedan göra jättevinster och fly landet?

Vi kan väl återkomma till Ebbas bil när nästa instans har sagt sitt?!

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar