Annons

Lågt ISO eller lång slutartid?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rasmus Carlsson

Aktiv medlem
Om jag vill ta en digital bild i svagt ljus, är det då alltid bättre (generellt sett) att använda stativ och en lång slutartid än att öka ISO-värdet?
Ett lågt ISO ger ju mindre brus, men långa slutartider ger ju också ett visst brus. Skulle man alltså kunna tänka sig att det i vissa lägen blir mer brus av en (väldigt) lång slutartid jämfört med om man hade haft ett högre ISO?
 
Lågt ISO är alltid bättre. Bruset förvärras ännu mer vid högre iso och lång slutartid.

/Henri
 
Generellt skulle jag säga att lågt iso och lång slutartid är bättre än högt iso och kort slutartid.

Jag har betydligt oftare märkt av störande brus vid högt iso än vid lång slutartid. Bruset du upplevt vid lång slutartid beror nog snarare på dåliga ljusförhållanden.
 
Beror ju helt på vilken bild du ska ta. Finns det en risk att ditt motiv kommer att röra sig är det definitivt högt ISO som gäller såvida du inte vill ha rörelseoskärpa, är det en landskapsbild eller något annat som inte rör sig så är lågt iso det som gäller.

Även om bruset skulle öka något?!?!? med längre slutartider så är det inte i närheten av det brus du får när du ökar ISOtalet.

Men som med allt, prova dig fram vettja!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.