Annons

Lååång slutartid

Produkter
(logga in för att koppla)
Månen

Om man ska fotografera månen bör man enligt min mening dubbelexponera! Ett på eftermidagen/dagen och ett på natten. Tänk då på att tex två exponeringar på 1/60 blir tillsammans 1/125 osv.
Lycka till!
 
Recipriotetsfaktorn...

..eller hur fan det nu stavas ;-)

Kan inte säga om Niklas skumma effekter på nattbilder beror på att mätaren mäter medelgråttt ELLER... att det är så att dne filmen han har även behöver filtreras för att få neutrala färger.

Det är nämligen så att vissa filmer ändrar även känsligheten för olika färger på olika nivåer. Det innebär att en film kan få blåstick eller liknande när man kör långa slutartider även om dne är neutal i normala fall.

Enda sättet att veta vilket som gäller är att kolla tillverkarens datablad.
 
Re: Månen

klas_gidlof skrev:
Om man ska fotografera månen bör man enligt min mening dubbelexponera! Ett på eftermidagen/dagen och ett på natten. Tänk då på att tex två exponeringar på 1/60 blir tillsammans 1/125 osv.
Lycka till!

Jag kanske är petig men...

...1/60+1/60 blir väl ändå inte 1/125?:confused:

Jag misstänker att det du ville säga var att om man kör båda delexponeringarna på -1 steg, så blir summan en korrekt exponerad bild?

Sedan kan ju både tid och bländare vara olika för de två delexponeringarna. Ligger båda på -1 steg så blir summan av dem alltid korrekt exponering.

Mvh/Acke:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.