Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lättförståelig o tydlig digital kompaktkamera sökes!

Produkter
(logga in för att koppla)

david_hakansson

Aktiv medlem
Min mor vill köpa en ny digital kompaktmera i prisklassen 2000-3000:-. Själv vet jag en hel del om foto och systemkamerbiten men inte så mycket inom detta område. Det finns många modeller men vilka är prisvärda och ger bra bilder? Det som är viktigt för hennes del är också att den är lättanvänd och att text och knappar är tydliga.

Tycker det mesta som säljs är för teknikfreaks och med många finesser. Finns verkligen en kamera till en analfabet i digitalvärlden?

När grejerna har dålig resultat av all teknik tenderar branschen att sälja med obegripliga akronymer och höga värden. Det finns enligt min uppfattning ingen kompaktkamera som ännu slår filmkameran eller en systemkamera. Väntar med spänning på att få kompaktkameraror som ger lika bra bild som systemkamerorna.

ord som inte ger köparen besked om bilderna blir tekniskt bra eller inte är:

megapixel
iso
brännvidd motsvarande småbildsformatet
gånger zoom
bäst i test
bäst i sin klass

Canon IXUS-serien är smidiga, lätta att förstå och finns på svenska. Finns en hel del varianter och de flesta är bra, kan inte komma på någon som är dålig faktiskt.

Pris finns över hela spektrat, men oftast inte över 4000.

// Jocke

Olympus lågpriskameror skulle jag titta på om jag skulle köpa en enkel digitalkompakt idag. Verkar enkla med bra bildkvalitet. När min familj skulle köpa en digitalkompakt till min lillebror som har farit iväg som utbytesstudent valde jag en canon a400, bildkvaliteten var förvånande bra, men den hade nästan ingen vidvinkel (motsvarande 40mm som vidast).

Jag har valt Canon A95 till mina barnbarn. Det finns många orsaker bl.a.

Canons DIGIC-processor ser till att bilderna blir bra även för nybörjare när man använder någon av autoinställningarna.
Den gör det så bra att de flesta inte kan åstadkomma samma resultat med egna inställningar.

Manualer och menyerna i kameran är på svenska. Barnen förstår blixtsnabbt hur kameran fungerar.

Man får inte glömma bort programvaran att att hämta hem och titta på bilderna i datorn. Canons Zoombrowser 5.0 är helt outstanding i kameravärlden att använda.

A95:an är hos en del leverantörer den mest sålda kameran, ett bevis på att den är bra.

Man köper den runt 2695 kr på dom billigaste web-siterna. Handboken kan då vara på engelska eller i värsta fall franska. Men man kan ladda ner en engelsk manual på nätet.

Gå in på http://www.prisjakt.nu/index.php?kategori=100 och titta

Man blir ju lite "blind" själv när man är teknikfreak och ändå har hyfsad koll på foto och fototermer, så vad som är enkelt för en "analfabet" är svårt att säga eg. Sen har ju en del personer lättare att fatta av naturen osv.

Men jag skulle iaf säga att Canons menysystem som de har i kompaktkamerorna är tämligen enkelt att förstå sig på. Rakt och enkelt med en tydlig hiarki sas. Olympus menyer som snurrar och vevar är nog jobbigare till en början tex. Iaf tycker jag att de är jobbiga. :)
Har man väl ställt in upplösning, komprimering och sånt behöver man sällan in så mycket i menyerna dock Sätt kameran i autoläge (eller P med auto ISO) så är det bara att skjuta iväg. :)

Men min Canon A70 har jag, när jag tagit festbilder, satt den på auto för att slippa ratta inställningar under påverkan av rusdrycker och bilderna blir då rakt mycket skarpare än jag minns dem. ;-)
Att sedan _motiven_ inte håller så bra kvalitet är väl en annan sak. :)

Nåväl. Jag tror att de flesta kompaktkameror är rätt lätta eg. Kör man på P eller Auto så är det väl i stort sett bara hur man stänger av/sätter på blixten man behöver veta.

Roland:
Kompakternas stora akilleshäl är det dynamiska omfånget och dålig prestanda på höga ISO-tal, annars tycker jag nog att resultatet är mycket bra ändå.
Jag blev förvånad över resultatet när jag skrev ut bilder från min A70 första gångerna.
Sen håller kanske en 35mms-bild för större förstoring, men det gör inte gemene man så ofta.

Okej, tack för alla förslagen hittills! :) Ni som kommer på några fler får gärna skriva ned era kommentarer ni också. Ska ta och läsa lite recensioner om de som ni har nämnt nu.

Testad - godkänd

Jag kom hem på något sätt efter en RIKTIGT rejäl fest, där min Olympus hade varit i autoläget hela kvällen. ÄNDÅ blev ganska många bilder riktigt bra.

Det var väl ett bra test?

Re: Testad - godkänd

BengtJohnsson skrev:
Jag kom hem på något sätt efter en RIKTIGT rejäl fest, där min Olympus hade varit i autoläget hela kvällen. ÄNDÅ blev ganska många bilder riktigt bra.

Det var väl ett bra test?

mjooo... det var ett bra omdömme... sålänge det inte är en s3pro förståss =)

Varför tittar nästan alla bara på hårdvaran och pratar om den. Programvaran som följer med (inte följer med) är lika viktig för en vettig funktion.
Canon har jättebra programvara och t.ex. Minolta urkass.

öhhh... därför att:
1: det finns numera cameraraw till ps.
2: mjukvara tankar man hem... olagligt javisst och attackera inte mig jag är bara grymt insatt i hur människor tänker *raderar alla spår*
3: det är med kameran man plåtar och inte med mjukvaran till sin pc...
det är som att säga att du fotar med ditt arkiveringsskåp alternativt ditt framkallningsbad... =)
Ps: Tas med en liten nypa salt.
PS2: Och ja... Kms programvaror suger fett men å andra sidan släpper typ canon nya firmwareuppgraderingar 5ggr/timme vid nylanseringar av kameror typ.

Christer1 skrev:
Varför tittar nästan alla bara på hårdvaran och pratar om den. Programvaran som följer med (inte följer med) är lika viktig för en vettig funktion.
Canon har jättebra programvara och t.ex. Minolta urkass.

Ojoj vadskönt jag tyckte det var när jag köpte en kortläsare och blev kvitt det buggiga zoombrowser för att föra över bilderna från min A70.
Sen må det vara hänt att KMs mjukvaror är ännu sämre...

Robert,
Det låter som om du inte uppgraderat din ZB till 5.0
Det är dom nya funktionerna i den som är så bra och den är definitivt inte buggig.
Jag använder den t.o.m. med min Minolta A2. Kan även med den gå in i kamerans inre och titta på tumnaglar innan överföringen.

Dessutom skapar ZB automatiskt datummappar ÅÅÅÅ-MM-DD. Har man några dagars bilder i kameran kommer dom snyggt och korrekt in i rätt mapp. Det får man strula med själv om man har annan inmatning.

När bilderna är inne i datorn kan du t.ex. ta upp upp till 4 bilder samtidigt på skärmen för jämförelse och SYNKRONISERA dom med varandra så att du kan zooma eller flytta runt i alla parallellt. Du kan med ett klick få helskärm på en utvald bild och med ytterligare ett klick tillbaks igen.
Det här sparar ju en massa tid när man skall välja vilka bilder som skall tas bort och sparas för vidare behandling och när man är klar finns det snabblänk till PS där man naturligtvis skall göra bildbehandlingen.

Det är precis med kamerans programvara som med datorns. Du kan jobba på DOS-nivå som på 70-talet eller modernare i XP. Vissa kameraleverantörer är tyvärr kvar i "DOS-stadiet". Det är därför värt att kolla när man köper kamera i vilken kategori dom hör hemma.
Christer

Jag kommer inte ihåg vilken version jag hade installerad. Jag såg det mest som ett nödvändigt ont eftersom min A70 inte kommer upp som en flyttbar disk i W2k. Jag upplevde den som buggig, långsam, tungjobbad och ologisk.
Numera ser jag ingen som helst anledning att använda det, för jag tvivlar starkt på att det läser NEF, och jag föredrar att ha samma arbetsflöde oavsett vilken kamera jag använt.

Men visst var datumfunktionen smidig ibland. Men får ju dock ändå döpa om katalogerna senare, om man vill ha någon som helst möjlighet att hitta bilder som man inte vet exakt vilket datum man tog dem, men om man vet VAR man tog dem, vilket ju är troligare.
Om jag nu skulle vilja skulle jag kunna använda Nikon Transfer som kan döpa om filer och kataloger och tjosan efter behag när man för över filerna.

Så, nej, jag upplevde iaf inte Canons mjukvara som särskilt bra. Sen kan, som sagt, den som KM har vara ännu värre.
Funkar Zoombrowser för dig så är det ju bra, såklart. :)

Christer1 skrev:
Robert,
Det låter som om du inte uppgraderat din ZB till 5.0
Det är dom nya funktionerna i den som är så bra och den är definitivt inte buggig.
Jag använder den t.o.m. med min Minolta A2. Kan även med den gå in i kamerans inre och titta på tumnaglar innan överföringen.

Dessutom skapar ZB automatiskt datummappar ÅÅÅÅ-MM-DD. Har man några dagars bilder i kameran kommer dom snyggt och korrekt in i rätt mapp. Det får man strula med själv om man har annan inmatning.

När bilderna är inne i datorn kan du t.ex. ta upp upp till 4 bilder samtidigt på skärmen för jämförelse och SYNKRONISERA dom med varandra så att du kan zooma eller flytta runt i alla parallellt. Du kan med ett klick få helskärm på en utvald bild och med ytterligare ett klick tillbaks igen.
Det här sparar ju en massa tid när man skall välja vilka bilder som skall tas bort och sparas för vidare behandling och när man är klar finns det snabblänk till PS där man naturligtvis skall göra bildbehandlingen.

Det är precis med kamerans programvara som med datorns. Du kan jobba på DOS-nivå som på 70-talet eller modernare i XP. Vissa kameraleverantörer är tyvärr kvar i "DOS-stadiet". Det är därför värt att kolla när man köper kamera i vilken kategori dom hör hemma.
Christer

Till detta kan du använda en svinigt bra mjukvara som heter AcDc (stavning?) som är bra.

Att köpa kamera pga mjukvaran är bara totalt korkat imo.

Angående Canon Powershot Axx(x) Jag har haft en A80 i mer än ett år och den är suverän. De nyare modellerna lär inte vara sämre. Men det bär iväg rätt fort med vissa kompakter då man ska skaffa laddningsbara batterier och väska och minneskort. Jag kan med gott samvete rekommendera A80/A95/A520 eller liknande.

hailstorm skrev:
Att köpa kamera pga mjukvaran är bara totalt korkat imo.
Att utgå från sina egna kunskaper, erfarenheter och inställning till piratkopiering och ge råd om programvaror man inte ens vet namnet på eller föreslå nedladdning av proffsprogram via fildelning i en tråd med den här frågeställningen måste nog betraktas som minst lika oövertänkt.

Åter till ämnet:
Jag har inte erfarenhet av andra märken men saker som jag vet är bra med Canon för målgruppen (min pappa tillhör den också) är svenskspråkigt menysystem och ett hyggligt begripligt och väl fungerande (nuvarande version) program som Canons Zoombrowser.

Ett annat tips är att läsa testerna för de här nämnda modellerna på http://www.dpreview.com/
Konkurrerande modeller jämförs i de omfattande testerna och därmed hittar man också andra som ligger nära i pris och tänkt användning.

En inte helt oviktig poäng när man köper åt sina föräldrar är att om möjligt välja något som ligger i närheten av ens egna utrustning/erfarenhet då man av naturliga skäl vanligen får agera utbildare, användarstöd och ibland kurator :)

P.R. skrev:
Att utgå från sina egna kunskaper, erfarenheter och inställning till piratkopiering och ge råd om programvaror man inte ens vet namnet på eller föreslå nedladdning av proffsprogram via fildelning i en tråd med den här frågeställningen måste nog betraktas som minst lika oövertänkt.

Känner att jag måste svara på detta:
Anledningen till att jag gav råd om denna programvara är att jag:
1: HAR kört den.
2: HAR använt den.
3: Tycker att den är bra.

Att jag sedan inte kan stava till namnet får man se på lite hur man vill.

JAG har inte föreslagit att man ska tanka ner filer. Jag har endast sagt att det är upp till var och en. Anledningen till att jag svarade på detta var för att någon ansåg att mjukvaran som följer med kameran ska väga lika tungt som själva kameran... konstigt? JA!... imo är det riktigt konstigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar