Man blir ju lite "blind" själv när man är teknikfreak och ändå har hyfsad koll på foto och fototermer, så vad som är enkelt för en "analfabet" är svårt att säga eg. Sen har ju en del personer lättare att fatta av naturen osv.
Men jag skulle iaf säga att Canons menysystem som de har i kompaktkamerorna är tämligen enkelt att förstå sig på. Rakt och enkelt med en tydlig hiarki sas. Olympus menyer som snurrar och vevar är nog jobbigare till en början tex. Iaf tycker jag att de är jobbiga.
Har man väl ställt in upplösning, komprimering och sånt behöver man sällan in så mycket i menyerna dock Sätt kameran i autoläge (eller P med auto ISO) så är det bara att skjuta iväg.
Men min Canon A70 har jag, när jag tagit festbilder, satt den på auto för att slippa ratta inställningar under påverkan av rusdrycker och bilderna blir då rakt mycket skarpare än jag minns dem. ;-)
Att sedan _motiven_ inte håller så bra kvalitet är väl en annan sak.
Nåväl. Jag tror att de flesta kompaktkameror är rätt lätta eg. Kör man på P eller Auto så är det väl i stort sett bara hur man stänger av/sätter på blixten man behöver veta.
Roland:
Kompakternas stora akilleshäl är det dynamiska omfånget och dålig prestanda på höga ISO-tal, annars tycker jag nog att resultatet är mycket bra ändå.
Jag blev förvånad över resultatet när jag skrev ut bilder från min A70 första gångerna.
Sen håller kanske en 35mms-bild för större förstoring, men det gör inte gemene man så ofta.