Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lätt stativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Vill ha tips på ett lätt och litet stativ som klara utrustning på max 5 kilo. Har flera större stativ med vikter från 2 kilo och uppåt. Vill bara ha tips från dig som har praktisk erfarenhet. Har tittat på Leofoto LS-223C men inte hittat ngn recension. Någon som har det?

Jag har LS-223 tillsammans med huvud VH-20. Allt jag köpt från Leofoto har fungerar bra och känns ha en hög kvalité, stativet, 2st VH-20 och en makrosläde.

Jag använder det som ett makrostativ oftast så lågt som möjligt. Det kan ju inte heller bli så högt.

Något speciellt du undrar över?

Har ett Sirui resestativ som skall klara 6 kg (enligt tillverkaren, skall tilläggas 😉).

Hade med mig det på en resa jag gjorde 2018-19. Nu har jag aldrig hängt på några sex kg, kanske ett par (på sin höjd), men det tycktes fungera vid de tillfällena i vart fall.

Stativet väger (om mitt minne inte sviker mig) ~ strax under 1 kg (0,9) och jag tror att det är det lättaste resestativet på marknaden.

Tyvärr har jag inte modellbeteckningen i huvudet, men om du är intresserad kan du säkert finna det på Focusnordics hemsida, alt. på Siruis hemsida.

Ovan gäller under förutsättning att det inte kommit ut något annat fabrikat/modell på marknaden sedan jag köpte mitt för ~ 3 år sedan.

Vill ha tips på ett lätt och litet stativ som klara utrustning på max 5 kilo. Har flera större stativ med vikter från 2 kilo och uppåt. Vill bara ha tips från dig som har praktisk erfarenhet. Har tittat på Leofoto LS-223C men inte hittat ngn recension. Någon som har det?
Är det bara små stativ du söker (223c är t.ex. bara 30 cm högt som max)? Finns ju även högre stativ som är lätta.

Jag har LS-223 tillsammans med huvud VH-20. Allt jag köpt från Leofoto har fungerar bra och känns ha en hög kvalité, stativet, 2st VH-20 och en makrosläde.

Jag använder det som ett makrostativ oftast så lågt som möjligt. Det kan ju inte heller bli så högt.

Något speciellt du undrar över?

Ursäkta men i all hast så skrev jag fel beteckning på stativ. Det ska vara LX-225CT +XB-32Q.

Ursäkta men i all hast så skrev jag fel beteckning på stativ. Det ska vara LX-225CT +XB-32Q.
Du behöver iaf inte vara rädd för att köpa något från Leofoto, det jag har köpt har varit av förvånansvärt bra kvalité. Jag har ett annat halvhögt stativ från Benro, som jag använder som stativ i rörelse. Något som jag gjort är att köpa ett bra huvud, det brukar oftast vara det som är sämst med de resestativ jag har haft, därför brukar jag sätta dit ett "riktigt" huvud som klarar mer vikt. Kanske kan du t.o.m använda det huvud du har på ett resestativ

LX-225Ct +XB32 är ett litet men otroligt stabilt stativ för sin stativvikt. Har haft motsvarande lite större från Benro och Manfrotto, men det har inte varit samma stabilitet trots det varit större. Som PDahlen säger är kulleden viktig men XB-32 som följer med låser otroligt bra och är otroligt mjuk i sina rörelser. Det är också väldigt enkelt att ställa in trögheten och låsa leden även med handskar på trots den är liten. Så du behöver inte byta kulleden.
Finishen på Leofoto stativ är otroligt fin och går inte att jämföra med de andra stativ jag ägt. Eftersom alla delar är CNC bearbetat passar allt mycket bra. Det går snabbt att fälla upp och ihop och allt känns verkligen exakt.
LX-225Ct +XB32 är perfekt resestativ och jag önskar att det hade funnits första gången jag köpt ett stativ.

Vad är det för grejer du har som väger 5 kilo? Är det ens nån vits att kolla på ett lätt stativ med så tung utrustning? Den angivna viktgränsen säger annars nästan inte ett skvatt, för det är ju inte så att stativet kommer braka ihop av "övervikt". Allt handlar om hur stabilt det står om det till exempel blåser. Och det beror väldigt mycket på hur mycket man fäller ut stativet.

Själv använder jag ett Benro som blir platt när man fäller ihop det, då benen så att säga ligger bredvid varandra istället för i en triangel. Väger kring ett kilo med huvud och funkar utmärkt tillsammans med kamera + objektiv uppåt 2 kilo, så länge det inte blåser. Har ingen aning om vad det heter dock.
Skulle säga att storleken ihopfällt oftast är viktigare än vikten, och att det blir platt gör stor skillnad mot ett traditionellt. Nackdelen är att det inte kan fällas ut i spagat, så det går inte att komma särskilt lågt. Det har heller ingen mittkolumn, men det har jag å andra sidan valt bort även på mitt stora stativ.

Ser ut såhär fast av kolfiber:

IMG_185621.jpg

Fortsätter med mina gamla stativ till tyngre saker och chansar på ett Leo LX-225CT +XB-32Q till min XT4 + 18-55/2,8 och andra lätta objektiv. Hör av mig med en rapport när jag fått stativet och testat det.

Peak Designs stativ är supersmidigt. Ihopfällt har det inte större diameter än en vattenflaska och går ner i kameraväskans ytterfack. Ska klara tio kilo. Finns i aluminium och i kolfiber. Klarar min Nikon d750 med 200-500mm utan problem, tyngre har jag inte.
Tillägg: Dock rätt dyrt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar