Annons

läs/skrivhastighet på minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
jag sitter i funderingar till att köpa upp mig till digitalt, en Pentax ist ds är väl vad jag har ställt in siktet på. det jag undrar är om det gör någon större skillnad för mig som hobbyfotograf att ha ett snabbare minneskort. jag funderar på ett Panasonic pro high speed 1 Gb vilket skriver med 20Mb/s, men samtidigt sparar jag 400-500 om jag istället köper en Sandisk 1Gb(standard serien).

gör jag en stor miss om jag inte satsar på ett snabbare minneskort eller spelar det ingen större roll för mig som hobbyfotograf?

Ofta så kommer du ändå aldrig upp i de hastigheter som korten "utlovas" klara, varken i övering i kortläsare eller i kameran. Oftast ligger maxhastigheten på 5-7MB/s.

Kolla dpreview för att se om de har några värden på var din kamera ligger.

Sandisk "standard" är väl oftast inte de snabbaste, men hastigheten varierar en del, troligen med ålder och vilken fabrik kortet är tillverkat i. Mitt standardkort ligger på ca 1.7MB/s.
Så snabbt som 20MB/s skriver inte kameran med iaf, så där är det inte nödvändigt med ett sådant kort.
Ligger inte Sandisk Ultra II bara litegrann över den vanliga i pris? Det är tillräckligt snabbt för att inte vara flaskhalsen i kameran iaf och tuffar på med 11MB/s från min kortläsare, vilket åxå är den utlovade hastigheten. ;-)

ska jag alltså förstå det hela som att det inte är någon större idé att slänga ut pengar på ett riktigt snabbt kort, utan kanske nöja mig med ett som är lite snabbare än "standard" korten??

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar