Annons

Lära sig se bildens möjligheter

Produkter
(logga in för att koppla)
Ni som är intresserade av att leka med bilden, mejla mig så mejlar tillbaka en högupplöst bild.
 
Nu har jag provat "leka" lite med bilden.
Vad gjorde jag? Jo;

-Jag korrigerade till den med kurvor och ökade kontrasten
-Jag lade till ett nytt grått lager med 50 % opacitet. Därpå tog jag en svart borste med typ 5% opacitet och målade områden som var för ljusa. Himlen och brudens klänning är sådana exempel.
-Jag gjorde en oval markering rint paret, använde feather med ett tal som passade, i mitt fall 40. Sen inverserade jag merkingen och gick in i nivåer där jag drog den svarta pilen tills dess värde blev 10.
-Marginell skärpning med oskarp mask.

http://www.fotosidan.se/obj/photo/5/56d533ca77cc09984dffb0464cd6b9cf.jpg

Marie! Du har mail =)
 
Senast ändrad:
BulletBreath skrev:
Nu har jag provat "leka" lite med bilden.
Vad gjorde jag? Jo;

-Jag korrigerade till den med kurvor och ökade kontrasten
-Jag lade till ett nytt grått lager med 50 % opacitet. Därpå tog jag en svart borste med typ 5% opacitet och målade områden som var för ljusa. Himlen och brudens klänning är sådana exempel.
-Jag gjorde en oval markering rint paret, använde feather med ett tal som passade, i mitt fall 40. Sen inverserade jag merkingen och gick in i nivåer där jag drog den svarta pilen tills dess värde blev 10.
-Marginell skärpning med oskarp mask.

http://www.fotosidan.se/obj/photo/5/56d533ca77cc09984dffb0464cd6b9cf.jpg

Du har fått fram himlen samt klänningen mycket bra. Tycker att paret kan ha fått en aningen för mycket kontrast just när det gäller att bilden ska vara med i ett tackkort. kan vara min skärm som spökar...

Tack för att du tog dig tid, Andreas. Kul att se hur andra jobbar i PS för att uppnå olika effekt:)
 
Atena skrev:
Vad skulle ni göra för att förbättra denna bild? http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/802694.htm?set=lp
Ganska klassisk pose, bredvid ett träd och med en ren bakgrund. Bra! Däremot upplever jag skärpedjupet som för långt, skärpan som en aning oskarp och beskärningen som alltför 'tight'. Möjligen är kontrasterna något bleka men det kan ju förstås ha med molnigheten att göra.

Har du förresten använt dig av befintligt ljus, reflexskärm eller blixt?
U
 
Re: Re: Lära sig se bildens möjligheter

Artificiell skrev:
Ganska klassisk pose, bredvid ett träd och med en ren bakgrund. Bra! Däremot upplever jag skärpedjupet som för långt, skärpan som en aning oskarp och beskärningen som alltför 'tight'. Möjligen är kontrasterna något bleka men det kan ju förstås ha med molnigheten att göra.

Har du förresten använt dig av befintligt ljus, reflexskärm eller blixt?
U

Det var en molnig dag så jag använde en extern blixt med softbox.
 
Marie. Har du skickat bilden till min mail än? Jag sitter på skolan och har inte tillgång till den, men jag ville bara veta om jag ska pilla med den när jag kommer hem?

/Andreas
 
BulletBreath skrev:
Marie. Har du skickat bilden till min mail än? Jag sitter på skolan och har inte tillgång till den, men jag ville bara veta om jag ska pilla med den när jag kommer hem?

/Andreas

Förlåt! Jag satt igår och försökte mejla men min server krånglade så det blev hela tiden error. Glömde att försöka igen när jag satte mig här vid datorn i morse.

Nu har du bilden i din inbox :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.