Annons

Lära sig se bildens möjligheter

Produkter
(logga in för att koppla)

Atena

Aktiv medlem
Det är svårt att se vad man kan göra med en bild för att göra den rättvis, så bra som möjligt.
Som denna bild, är paret framhävd, syns de, är färgerna bra osv?

Man lär sig mycket av hur andra ser på en bild och vad de tycker, vad de skulle förändra, förbättra mm.

Vad skulle ni göra för att förbättra denna bild?
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/802694.htm?set=lp

=0) Marie
 

Bilagor

  • wedding_forum.jpg
    wedding_forum.jpg
    93.2 KB · Visningar: 523
Jag tycker den är lite för ljus och kontrastlös. Man skall inte kommentera andras kommentarer men jag har mätt horisonten med ett skjutmått på förstorad bild och den är exakt utan lutning. en ganska hyfsad bild tycker jag utan att den sticker ut speciellt.
 
Får känslan att han böjer lite lite på huvudet vilket JAG tycker gör att det ser ut som att han försöker undvika att slå huvudet i stammen.
*Bara vad jag tänker alltså*
 
_Michael_ skrev:
Får känslan att han böjer lite lite på huvudet vilket JAG tycker gör att det ser ut som att han försöker undvika att slå huvudet i stammen.
*Bara vad jag tänker alltså*

Ja nu när du säger det så ser det faktiskt ut så. Men det kanske också ordnar sig efter att man rätat upp hela bilden?
 
Nja... Nog lutar horisonten lite från vänster uppåt höger. Och jag har kollat på stora bilden i bildbehandlingsprogrammet. Det kostiga är att den lilla horisontsnutten till höger om paret börjar om på en lägre nivå och lutar uppåt höger den också. Har kanske något att göra med att horisonterna är olika långt borta.

Tycker även jag att bilden är lite blek.

Vid mannens högra hand går det en konstig vit båge i vattnet. Är det vågor från någon fågel som simmar utåt, har du sluntit med något verktyg, eller är det kanske ett hårstrå i maskineriet?
 
För sådana här bilder tycker Jag att en soft-fokus effekt är helt rätt för att få en lite mer romantisk känsla över bilden...

Lätt fixat i PS
 
Ge killen en rejäl (PS-) blåtira som bestraffning för att han bär bruna skor till den grå kostymen. Fixa sedan svarta skor åt honom! Och lägg upp bild på blåtiran här... och bruna skor/ svarta skor utan blåtira!!
 
vonlarsson skrev:
För sådana här bilder tycker Jag att en soft-fokus effekt är helt rätt för att få en lite mer romantisk känsla över bilden...

Lätt fixat i PS

Tack alla för era kommentarer!
När man sitter fast är det så skönt när det lossnar, just bara för att någon t ex nämner kontrast. och så provar man. Plötsligt förändras bilden till det bättre :)

Anders, Soft-fokus, har du exempel att visa och skulle du kunna förklara lite hur man gör det i PS?
 
AndersLindewall skrev:
Ge killen en rejäl (PS-) blåtira som bestraffning för att han bär bruna skor till den grå kostymen. Fixa sedan svarta skor åt honom! Och lägg upp bild på blåtiran här... och bruna skor/ svarta skor utan blåtira!!

Hm.. det är en beige kostym. Får kolla färgerna igen :)
 
200cm skrev:


Tycker även jag att bilden är lite blek.

Vid mannens högra hand går det en konstig vit båge i vattnet. Är det vågor från någon fågel som simmar utåt, har du sluntit med något verktyg, eller är det kanske ett hårstrå i maskineriet?

Nu har jag gett bilden mer kontrast förutom paret som inte behöver mer. Det var bl a kontrasten som gjorde bilden bättre. Samt lite vinjettering har jag lagt dit.

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=803103

Men nu i efterhand har jag kanske varit för försiktig...

tack, Thomas, för att du var så uppmärksam och såg den där bågen vid mannens hand. har ingen aning hur den vita cirkeln hamnade där...
Mystiska saker händer i PS...
 
Senast ändrad:
Atena skrev:
Det är svårt att se vad man kan göra med en bild för att göra den rättvis, så bra som möjligt.
Som denna bild, är paret framhävd, syns de, är färgerna bra osv?

Man lär sig mycket av hur andra ser på en bild och vad de tycker, vad de skulle förändra, förbättra mm.

Vad skulle ni göra för att förbättra denna bild?
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/802694.htm?set=lp

=0) Marie

Jag tycker det är alldeles för lite luft omkring brudparet. Skärpedjupet är för långt. Gillar den rena bakgrunden och dämpade färgerna samt kontakten med brudparet.

Mvh,
/Mikael
 
Re: Re: Lära sig se bildens möjligheter

mikaelleijon.se skrev:
Jag tycker det är alldeles för lite luft omkring brudparet. Skärpedjupet är för långt. Gillar den rena bakgrunden och dämpade färgerna samt kontakten med brudparet.

Mvh,
/Mikael

Mer luft och oskärpa. Gjorde det lite snabbt men kan man se nån förbättring?
 

Bilagor

  • wedding_forum_03.jpg
    wedding_forum_03.jpg
    98.4 KB · Visningar: 347
Det är lätt hänt att man stirrar sig blind på fotografiska detaljer i en bild. Tycker att du har tagit en väldigt vacker bild i alla avseenden när det gäller det tekniska.

Min enda kommentar är istället att ett leende eller ett skratt hade lyft bilden och gjort den ännu bättre.
 
Du tog händelsevis inte bilden i RAW-format? Det hade kunnat hjälpa till att bland annat motverka de vad jag tycker överexponerade himlen och klänningen.
Själva bilden är jättefin tycker jag. Personligen tycker jag inte att klona bort strädstammen osv lyfte bilden, utan jag tror att det bästa är att korrigera kurvor och kontrast lite svagt, och kanske lägga på en svag vinjettering.

/Andreas
 
Rempe skrev:
Det är lätt hänt att man stirrar sig blind på fotografiska detaljer i en bild. Tycker att du har tagit en väldigt vacker bild i alla avseenden när det gäller det tekniska.

Min enda kommentar är istället att ett leende eller ett skratt hade lyft bilden och gjort den ännu bättre.

Tog flera bilder på paret, flera där de log, men just denna ville de ha som tackkort. Kanske tycker bruden att hon ser bättre ut utan leende...
 
BulletBreath skrev:
Du tog händelsevis inte bilden i RAW-format? Det hade kunnat hjälpa till att bland annat motverka de vad jag tycker överexponerade himlen och klänningen.
Själva bilden är jättefin tycker jag. Personligen tycker jag inte att klona bort strädstammen osv lyfte bilden, utan jag tror att det bästa är att korrigera kurvor och kontrast lite svagt, och kanske lägga på en svag vinjettering.

/Andreas

har lagt på en vinjettering, men den syns inte så mycket vilket är medvetet.

hur skulle du har gjort vinjetteringen? Visa gärna :)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/803103.htm?set=lp
 
Atena skrev:
Tack alla för era kommentarer!
När man sitter fast är det så skönt när det lossnar, just bara för att någon t ex nämner kontrast. och så provar man. Plötsligt förändras bilden till det bättre :)

Anders, Soft-fokus, har du exempel att visa och skulle du kunna förklara lite hur man gör det i PS?

Skicka mig Din bild så kan Jag göra en före- och en efter-bild och beskriva hur Jag gått till väga för att uppnå detta för din bild. Det skiljer nämligen lite beroende på ljus, komposition, skärpa på orginalbild, bildupplösning mm...

Jag skulle inte valt en enkel softning eller vinjettering för denna komposition.

(Det är svårt att jobba med den lilla bilde Du bifogat i denna diskution...)

Mvh /Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.