Annons

Längre skärpedjup på makrobild

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnusss

Aktiv medlem
Min fråga är hur går jag tillväga för att ta en närbild med hela ojektet i skärpa?

Får man ett längre skärpedjup genom att ha ett gråfilter samt längre slutartid?

Zoomar jag ut så kommer jag inte så nära som jag vill.
 

Bilagor

  • spindel11.jpg
    spindel11.jpg
    86.4 KB · Visningar: 715
Du får längre skärpedjup genom att ha en mindre bländare ( högre bländarvärde), men tyvärr så är blir det inte så enormt stort iaf på makrobilder.
 
Ett problem med kraftig nedbländning är att skärpan försämras. Man kan alltså vinna större skärpedjup men på bekostnad av detaljrikedom och skärpeintryck. Fenomenet kallas diffraktion och uppträder på riktigt små bländare.
Men med bländare 16 så ska det inte vara något problem.
Nedbländat till bländare 32 så kan man däremot få stora problem med skärpan.
(Fenomenet diffraktion kan liknas vid en vattensstråle som pressas genom ett litet hål och sprids som en dusch i stället för som en tunn stråle)
 
Ja, håll dig till f/16 för att maximera skärpedjupet utan att tappa för mycket skärpa till diffraktionen. Även f/22 kan funka, men då börjar det gå utför... Går du tillräckligt nära kommer även f/16 att ge ett kort skärpedjup och det finns inget du kan göra åt saken. Gråfilter gör ingen nytta! Vad du kan göra är att positionera motivet så att det som måste vara i skärpa hamnar så mycket som möjligt i samma plan, vinkelrätt mot kameran. Exempelvis för en fjäril med vingarna utfällda tagen rakt uppfrån kan det räcka med ett kort skärpedjup för att få allt skarpt.

/Pontus
 
Lösningen är att lägga så mycket av det man vill ha skarpt i samma fokusplan. Man får helt enkelt ändra kameraposition, så att skärpeplanet befinner sig där man vill ha skärpa.

Edit: Vilket Pontus redan skrivit ;)
 
jkene skrev:
Eller BFBF - Backa-Fota-Beskär-Förstora.

Funkar nog bäst om man skjuter analogt.
Det vinner man tyvärr ingenting på eftersom man i o m det sista F:et även förstorar diffraktionsfläckarna. För att kompensera detta måste man då blända upp precis så mycket att slutresultatet blir detsamma. Det går inte att lura diffraktionen :)

Metoden fungerar alltså enbart i de fall där objektivet helt enkelt inte kan bländas ner så mycket som man vill, vilket är ganska vanligt med storformatsobjektiv och det är nog därifrån denna ganska vitt spridda föreställning har kommit. Jag har ett svagt minne om att Ansel Adams nämnt saken i någon av sina böcker, men då handlar det som sagt om att objektivet rent fysiskt inte kunnat bländas ner till "diffraktionsgränsen" med ett stort format och att man därför sänkt denna gräns genom att delförstora. Ett objektiv avsett för 8x10" kan kanske bara bländas ner till f/90 (diffraktions och skärpedjupsmässigt motsvarar det ca f/11 för småbild, d v s rätt liten diffraktion), genom att då istället använda ett sådant objektiv till 4x5" istället så kan man fördubbla skärpedjupet och diffraktionen.

Det bör också påpekas att det är de EFFEKTIVA relativa bländartalen som bestämmer diffraktionsfläckarnas storlek på bildplanet. Dessa suddiga fläckar förstoras naturligtvis sedan upp när vi förstorar bilden så det effektiva relativa bländartal som vi kan acceptera är alltså starkt beroende på film/sensorstorleken.
 
Pupillen skrev:
Det vinner man tyvärr ingenting på eftersom man i o m det sista F:et även förstorar diffraktionsfläckarna. För att kompensera detta måste man då blända upp precis så mycket att slutresultatet blir detsamma. Det går inte att lura diffraktionen :)

Metoden fungerar alltså enbart i de fall där objektivet helt enkelt inte kan bländas ner så mycket som man vill, vilket är ganska vanligt med storformatsobjektiv och det är nog därifrån denna ganska vitt spridda föreställning har kommit. Jag har ett svagt minne om att Ansel Adams nämnt saken i någon av sina böcker, men då handlar det som sagt om att objektivet rent fysiskt inte kunnat bländas ner till "diffraktionsgränsen" med ett stort format och att man därför sänkt denna gräns genom att delförstora. Ett objektiv avsett för 8x10" kan kanske bara bländas ner till f/90 (diffraktions och skärpedjupsmässigt motsvarar det ca f/11 för småbild, d v s rätt liten diffraktion), genom att då istället använda ett sådant objektiv till 4x5" istället så kan man fördubbla skärpedjupet och diffraktionen.

Det bör också påpekas att det är de EFFEKTIVA relativa bländartalen som bestämmer diffraktionsfläckarnas storlek på bildplanet. Dessa suddiga fläckar förstoras naturligtvis sedan upp när vi förstorar bilden så det effektiva relativa bländartal som vi kan acceptera är alltså starkt beroende på film/sensorstorleken.

Låter logiskt, men om man tittar på de makrobilder som faktiskt produceras är det många som har ovanligt långt skärpedjup vilket får mig att förmoda att man inte skjuter 1:1 utan kanske 1:2 och beskär istället (men kanske då utan att förstora). F16 på 1:2 borde rimligtvis ge bättre skärpedjup än F16 på 1:1 men med samma diffraktion (?). Om diffraktionen är minimal tror jag inte det gör någon större skillnad vid förstoring så länge man inte gör drastiska förstoringar.
 
Tack för alla svar!
Antar att man får Backa en aning då, och sedan Beskära förstora.

Nu förstår jag varför man ibland vill ha dyrare kameror. jag har just nu en 350D

Varför skaffar jag mig jämt så dyra behov?

Skall försöka på f16.

Tack för hjälpen
 
Magnusss skrev:
Tack för alla svar!
Antar att man får Backa en aning då, och sedan Beskära förstora.

Nu förstår jag varför man ibland vill ha dyrare kameror. jag har just nu en 350D

Varför skaffar jag mig jämt så dyra behov?

Skall försöka på f16.

Tack för hjälpen

Det är inte din kamera som avgör skärpedjupet - det är ditt objektiv.
 
Du kan ta flera exponeringar med något förskjutet focusplan mellan varje exponering och sedan lägga ihop bilderna i PS. Det är lite pyssligt men ger ett utmärkt resultat vad jag har sett. Jag har bara provat med två exponeringar. Jag har sett bilder där man lagt ihop närmare 10 exponeringar och det var förbluffande bra.
 
Förutom det självklara att ha så stort skärpedjup som går, tex på bl. 16, så kan det vara underbart att kunna tilta skärpeplanet och lägga lägga skärpan nästan längs med motivet.

Jag kan rekommendera TSE90/2,8 med mellanring.

/Erik
 
Nej, brännvidden har bara en indirekt inverkan på skärpedjupet genom att förstoringsgraden/avbildningsskalan kan ändras. Med samma avbildningsskala och bländar spelar brännvidden ingen roll.

/Pontus
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar