Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Längre brännvidder, F-mount vs Z-mount

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej! Som vi väl alla gör lite då och då har jag haft styrelsemöte med mig själv för att lägga upp en strategi för inköp av fotoprylar de närmaste åren. En aspekt som kan påverka en del är hur jag tror att objektiv för F-mount kommer vara jämfört med objektiv för Z-mount.

Det verkar någorlunda vedertaget att fördelen med nya Z-mount (ökad diameter och kortare registeravstånd) bara ger väsentliga fördelar upp till brännvidder kring typ 70-80 mm. Därav skulle man kunna dra slutsatsen att för längre brännvidder kan man lika gärna eller nästan lika gärna köra F-objektiv med adapter på en Z-kamera som att vänta på en Z-version.
(Det är inte viktigt för frågan, men jag räknar med att köra F och Z parallellt ett tag.)

Men - och här kommer frågan - finns verkligen ingen teknisk fördel med det kortare registeravståndet för längre brännvidder? Det är inte så att man med ett Z-anpassat objektiv (70-200 eller 200-500 eller whatever) skulle kunna spara in längd motsvarande FTZ-adaptern? Alltså att man skulle kunna spara in mellanskillnaden i registeravstånd? Det skulle ju vara några centimeter i alla fall.
 
Hej! Som vi väl alla gör lite då och då har jag haft styrelsemöte med mig själv för att lägga upp en strategi för inköp av fotoprylar de närmaste åren. En aspekt som kan påverka en del är hur jag tror att objektiv för F-mount kommer vara jämfört med objektiv för Z-mount.

Det verkar någorlunda vedertaget att fördelen med nya Z-mount (ökad diameter och kortare registeravstånd) bara ger väsentliga fördelar upp till brännvidder kring typ 70-80 mm. Därav skulle man kunna dra slutsatsen att för längre brännvidder kan man lika gärna eller nästan lika gärna köra F-objektiv med adapter på en Z-kamera som att vänta på en Z-version.
(Det är inte viktigt för frågan, men jag räknar med att köra F och Z parallellt ett tag.)

Jag har inte satt mig in exakt hur den nya fattningen påverkar långa objektiv, men enligt ryktena kommer den nya 70-200-2.8, som släpps efter sommaren, vara betydligt mindre än det nuvarande.

https://nikonrumors.com/2018/12/31/...enses-2019-release-schedule.aspx/#more-131060

Men - och här kommer frågan - finns verkligen ingen teknisk fördel med det kortare registeravståndet för längre brännvidder? Det är inte så att man med ett Z-anpassat objektiv (70-200 eller 200-500 eller whatever) skulle kunna spara in längd motsvarande FTZ-adaptern? Alltså att man skulle kunna spara in mellanskillnaden i registeravstånd? Det skulle ju vara några centimeter i alla fall.

Jag har inte satt mig in exakt hur den nya fattningen påverkar långa objektiv, men enligt rykten ska den nya 70-200/2.8, som släpps efter sommaren, vara betydligt mindre än det nuvarande.

https://nikonrumors.com/2018/12/31/...enses-2019-release-schedule.aspx/#more-131060
 
Jag tror inte att fördelen med Z mount för telen ligger i registeravståndet utan i diametern på fattningen. Sannolikt går det att få en rakare strålgång lättare med en bredare fattning. Nikons F objektiv har ju i regel varit längre än Canons och samma gäller Sony E mount som ofta är ganska långa och de har en smal fattning.
 
Men - och här kommer frågan - finns verkligen ingen teknisk fördel med det kortare registeravståndet för längre brännvidder? Det är inte så att man med ett Z-anpassat objektiv (70-200 eller 200-500 eller whatever) skulle kunna spara in längd motsvarande FTZ-adaptern? Alltså att man skulle kunna spara in mellanskillnaden i registeravstånd? Det skulle ju vara några centimeter i alla fall.
Det ställer jag mig tveksam till. För ett objektiv med en viss brännvidd så måste avståndet mellan bakre nodalpunkt och sensorplanet vara detsamma oavsett registeravståndet.
 
Mina optikkunskaper är inte bra nog för att tvärsäkert säga ja, men jag säger nog ja ändå. :)
 
Jag har inte satt mig in exakt hur den nya fattningen påverkar långa objektiv, men enligt rykten ska den nya 70-200/2.8, som släpps efter sommaren, vara betydligt mindre än det nuvarande.

https://nikonrumors.com/2018/12/31/...enses-2019-release-schedule.aspx/#more-131060

Att den är liten behöver inte ha med Z fattningen att göra jämför t.ex. storleken på 200-500/5.6 och 500/5.6 där den senare är ungefär lika stor som ett 70-200/2.8 med F fattning
 
Om det är Nikon 500mm f/5.6 PF du syftar på så har den fresnellinser, vilket underlättar väsentligt när det gäller att hålla nere storleken.
 
Nå, förhoppningsvis dröjer till inte eoner tills vi vet hur Z-versionen av 70-200 kommer se ut. Kan jag hålla mig ett halvår med att uppgradera G-versionen jag har i dag så borde det räcka.
Ändå intressant fråga rent tekniskt tycker jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.