Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lämpligt makroobjektiv till Sony Alpha A7S

Produkter
(logga in för att koppla)

Freddenacka

Aktiv medlem
Hej
Jag skall använda en kamera för att fota 8mm film frame by frame.
Jag tänkte använda en fullformatskamera för att få bästa kvalitet och funderade då på
Sony Alpha A7S som har lågt brus.
Om jag skall kunna täcka 5,79x4,01mm på nån decimeters avstånd vilket objektiv vore lämpligt isf?

Om någon har annat förslag på annan kamera så är jag även intresserad av de åsikterna med.
 
Eftersom du funderar på en A7S + ett macro objektiv antar jag att din budget ligger på runt 30.000:-? Dock skulle nog inte jag köra på en A7S för högupplöst makro i studiomiljö.

Att fylla ut 5,79x4,01mm kräver ganska rejäl förstoring om du inte vill beskära bilden.

Beror iof vad du tänkte använda kameran till utanför detta projekt, men vill du komma billigt undran, köp en spegellös kamera med APS-C sensor (du kommer ändå använda ISO 100/200 eftersom du kan ordna bra ljus) och något/några gammalt manuellt objektiv runt 28-50mm samt adapter. Det gamla objektivet vänder du bak och fram med en s.k. revers adapter och ev. mellanringar.
 
Eftersom 8mm film har så låg upplösning och kvalité så fungerar alla systemkameror bra, tillsammans med valfritt makroobjektiv. Även om du inte kommer ner till önskad förstoring så är det bara att beskära bilden i efterhand, förslagsvis med ett makro i PhotoShop.
 
Det som gör skillnad isf är ju det dynamiska omfånget i sensorn. Det behöver vara så bra som möjligt för att kunna få bra exponeringar av ofta kontrastrik film. Kan man få upplösning så man tydligt kan se korn osv så är det tillräckligt.
 
När det gäller dynamiskt omfång så är det viktigt att man använder lågt ISO samt ser till att maska bort allt ströljus utanför bilden.

Edit: utanför filmrutan alltså.
 
Jag vill ha en bra digitalkamera som jag kan använda till annat också. Funderar på att skaffa någon av A7 modellerna och sen vända ett gamalt nikon 50mm bak och fram och fota av mot projektorn.
Är det bara om man filmar eller fotar med hög iso som man har nytta av A7S lägre upplösta sensor?
 
Jag vill ha en bra digitalkamera som jag kan använda till annat också. Funderar på att skaffa någon av A7 modellerna och sen vända ett gamalt nikon 50mm bak och fram och fota av mot projektorn.
Är det bara om man filmar eller fotar med hög iso som man har nytta av A7S lägre upplösta sensor?

Jag hade en A7R med metabones-adapter + en Canon macro.
Funkade undebart ihop.
 
Hej
Ska du använda en FF och har stor förstoring fungerar det bra med ett bakåtvänt förstoringsaparats objektiv med 5 element typ El Nikkor 50/2,8 och en bälg.
Men som sagt behöver du nog ingen superupplösning på 8 mm film.
Dock lågt iso så en blixt funkar bäst vid exponering.
Använder en blixt och 50 mm macro när jag "scannar" 6x45 negativ. Där räcker 24 mpix väl
 
---
Är det bara om man filmar eller fotar med hög iso som man har nytta av A7S lägre upplösta sensor?
Nej, så ar det inte alls. Den har lägre läsbrus än någon annan kamera på marknaden (tillsammans med A7S II) och väldigt bra FWC (Full Well Capacity). Därför fungerar den förstås ypperligt i dåligt ljus (men du behöver inte gå på väldigt höga ISO för den sakens skull eftersom sensorn är väldigt linjär), liksom i starkt. Väldigt höga ISO kan behövas i mycket dåligt ljus samtidigt som du behöver korta exponeringstider (så att du kan handhålla t.ex.).

Har sett omdömen om A7S som att det är en "Go anywhere, any light, any situation"-kamera. Möjlighet att välja fullständigt tyst helelektronisk slutare gör att den kan användas utan att störa i t.ex. kyrkor, eller för att undvika att bli skjuten i oroliga områden.

En del undrade innan de köpte en sådan här, ifall 12 Mp skulle visa sig vara i underkant. De rapporterade senare att det är en väldig skillnad med 12 Mp på FF jämfört med APS-C. Eller att A7S ger en "mellanformatskänsla" som ingen annan av marknadens fullformatare gör (detta var dock innan A7R II kom - där finns nog konkurrens i bl.a. detta avseende).
 
Funderar på vad lämpligt brevid som vore lämpligast på fullformat. Man vill inte behöva vara närmare än nån decimeter.
Äldre optik är ju att föredra för att kunna få bländarring men inte för gammal så det tappar prestanda.
Vore inte 150mm med macrobälg ganksa lagom.
Jag investerar helst i nikon eller mamyia 645 då jag har nytta av den optiken med mina andra kameror.
 
Eftersom du måste upp till förstoringsgraden 6:1 för att fylla en småbildsruta tror jag arbetsavståndet blir kort hur du än bär dig åt, men det blir förstås längre med 150mm än med 50mm, så där har du en klar poäng. För den här typen av fotografering skulle jag välja en kamera som ger möjlighet till direktfångst (tethering) till datorn så att du direkt kan se på datorskärmen att skärpa och annat ligger rätt - mycket lättare än att använda sökaren eller skärmen på kameran. Detta finns till Canon och Nikon (av någon outgrundlig anledning går det inte att få upp sökarbilden från Sonys kameror via USB utan bara via Wifi, och det är för långsamt för sånt här).
 
Och du försöker få oss att tro att du inte är Sonyhatare...?

Jag har visserligen inte undersökt saken särskilt noggrannt och vet inte mycket om dess olika funktioner (har använt tethering enbart en enda gång, och då med min gamla Konica Minolta D7D), men vet i alla fall att Capture One Pro (nu uppe i vers. 8,3) har support såväl för tethering som live view för A7S, via sladdar.

Tror Sony har någon app för tethering (även andra har), och det är möjligt att dessa enbart är gjorda för WiFi, vilket som sagt blir långsamt (åtminstone idag).

Sedan finns det en Lightroom Plugin för äldre Sony-kameror, men jag har inte kollat om nyare Sony-kameror stöds.
 
Det stämmer att C1 lagt till live view för A7-serien (enbart), så det var fel av mig. Jag har naturligtvis inget mot Sony. De senaste tre åren har jag kört Sony E-fattning som huvudsakligt system, jag har en Sony smartfon och en Sony teve. För just trådskaparens användning tror jag dock inte att A7S är optimal.
 
Vet ej om tethedring är det bästa. När jag fotar neg känner jag att jag hellre velat ha möjlighet med hdmi ut till en större skärm för att se sökaren. Inställningen är alltid lika dock kan ju skärpan etc behövas ändras och då hade en större skärm och förstoring varit trevligare.
Tycker set borde vara möjligt men har aldrig provat
Fördelen med direkt i LR vore att man kan vända negativet med en gång.
 
Problemet om man kommer för nära är att linsen inte kommer få plats mot projektorn.
Går att strippa men blir svårt att få bra tror jag.
Fick en galen ide om man kunde sätta en kamera eller sensor i bakstycket till min lindhof.
Då har man bälg och allt men kanske Inte är optimalt av andra anledningar.
 
Behöver du verkligen ha ett arbetsavstånd på så mycket som 1 dm framför objektivfronten? Och sedan 6:1 makro ovanpå det? Skulle nog bli väldigt svårt att ro i land även för den mest erfarne.

Det är förvisso sant att längre brännvidder (vanligen) ger längre arbetsavstånd. Du har tänkt dig att använda ett 150 mm objektiv. Har du gjort ett överslag över vad detta skulle innebära?

Det är ju bara att använda motsvarigheten till "Ohms lag" inom optiken - den enkla linsformeln för tunna linser. Då får du med ett 150 mm objektiv med utdrag inställt för 6:1 makro ett objektavstånd på 175 mm (avståndet från linsens centralplan och till objektet). Eftersom våra objektiv nära nog alltid består av ett antal linselement så kommer förstås arbetsavståndet från frontlinsen och till objektet / 8 mm-filmen att bli ännu kortare.

Men du kommer att behöva en monsterbälg mellan objektivet och kameran - utdraget blir runt 1 m. Det lär din Linhof-kamera knappast hantera...

Föreslår att du tänker i lite andra banor. Måste du verkligen ända upp till 6:1? Skulle inte t.ex. 3:1 räcka mycket väl? Har du tanken att videofilma rakt av,utan bildväxlingssynkronisering? En bekants bekant sa att det funkar utmärkt, men jag har inte sett någon av hans avfilmningar. Det kanske det gör, men vi människor har som bekant verkligen vitt skilda krav.

Föreslår att du tänker om lite. Först, välj ett objektiv på kanske 50 mm som kommer från en "tjockkamera", som du först var inne på. Inte från någon spegellös! Sedan vänder du objektivet bak och fram, som du också tänkte. Då kommer du alt få ett arbetsavstånd som är minst lika med registerdistansen för den använda fattningen (avståndet mellan bakre objektivfläns och sensor/film). Listar registerdistanser i mm för de vanligaste kamerorna nedan.

44:0 Canon EOS
44,5 Minolta AF / Sony A-mount
45,5 Pentas K
46,5 Nikon F-mount

Sedan finns det förstås en hel del äldre, manuella objektiv som du också kan använda. De har dock vanligen något kortare registerdistans.

Förmodar att du kommer att behöva modifiera din befintliga projektor något så att det erforderliga arbetsavståndet blir mindre, eller skaffa fram en projektor som är bättre byggd just för ditt ändamål.

Till sist, jag tror faktiskt inte att du nödvändigtvis behöver vare sig tethering eller liveview för att mata en separat dator och skärm. Det bör räcka med kamerans skärm och/eller EVF för att ställa in och testköra allt. Sedan kan du köra på tills filmen tar slut. Viktigt är förstås att du har en STADIG förbindelse mellan kamera, objektiv och projektor.
.
 
Senast ändrad:
Vad tror ni om man skulle använda en zeiss luminar 63 mm med bälg.
Målet är att kunna få full HD utan massa fula pixlar och så mycket detaljer som möjligt. Kan den återge kornen snygt utan allt för synliga digitala defekter är jag nöjd. Kanske man inte behöver fylla hela sensorn men desto mer desto bättre!
 
Tänkte du fotografera filmrutorna från 8mm-filmen för hand en i taget, eller har du någon slags synkronisering mellan kameran och en projektor (eller annan anordning som kan mata fram en ruta i taget)?

Om du tänker använda den första metoden så blir det rätt tidsödande.

Billigast blir det nog att anlita en firma som erbjuder digitalisering av smalfilm.
 
Hej
Jag har redan gjort en variant med en Reflecta 10T. Vill man upp lite i bildkvalitet så är det bättre att bygga eget system.
De jag har lämnat in har haft problem med framerate eller inte tillräcklig upplösning.
Jag kommer driva projektorn med en stegmotor som styrs av en dator.
Funderade om man kan göra tvärtom. att man sätter lämpligt objektiv på projektorn och projicerar den sen på senorn.
Fördelen när man bygger själv är att man inte behöver kompromissa med hastighet osv, de viktiga är att kvalitet blir bra!
 
Jag har redan gjort en variant med en Reflecta 10T. Vill man upp lite i bildkvalitet så är det bättre att bygga eget system.
De jag har lämnat in har haft problem med framerate eller inte tillräcklig upplösning.
Mirage Digital Video tycker jag ser lovande ut, men firman ligger i England så jag vet inte om den tar emot uppdrag från Sverige.

Jag kommer driva projektorn med en stegmotor som styrs av en dator.
Funderade om man kan göra tvärtom. att man sätter lämpligt objektiv på projektorn och projicerar den sen på senorn.
I princip är det samma sak, men det är kanske enklare att montera ett lämpligt objektiv på en kamera än på ditt projektorhemmabygge. Dessutom får man se upp lite med risken för ströljus.

Fördelen när man bygger själv är att man inte behöver kompromissa med hastighet osv, de viktiga är att kvalitet blir bra!

Jag gissar att du kanske redan har sett den här sidan. Ganska många bra tips där. Speciellt det omfattande avsnittet om efterbehandling.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar