Lite tips inför din safariresa, Romesh.
Jag har varit på safari i Tanzania med just Canons 100-400 L IS och den är väldigt praktisk. Den är inte lika skarp som en fast glugg men det är mycket praktiskt med zoom på safari. Skjutzoomen är faktiskt väldigt bra, tack vare att objektivet blir väldigt kort vid transport i ihopskjutet läge. En 70-200 är nästan exakt lika lång!
Välj inte 200 mm som längsta brännvidd vid safari, det är för kort, ska du fotografera mindre fåglar så bör du ha minst 400 mm. (Köper du en 70-200 och en extender så kommer du aldrig att ta av extendern, för 200 mm är för kort.)
Budgetvariant:
Canon har en billig 70-300 IS som är en hyfsad budgetvariant, men den är inte alls så bra som canons nya 70-300 L IS. Men den funkar. Jag har haft den i både Namibia och Sydafrika. Den är inte lika skarp och har inte så snygg oskärpa, men som sagt, den funkar som ett budgetalternativ.
Medelvariant:
Canon 100-400 L IS eller Canon 70-300 L IS.
70-300 har lite bättre IS och kanske lite bättre skärpa, men med 100-400 kommer du lite närmare... 400 mm är alltid 400 mm!!!
Bästa varianten:
Canon fasta gluggar, 300 4 L IS med Canon 1,4X extender, Eller ännu hellre 300 L IS 2,8 + 2X extender! Problemet med dessa varianter är att det ibland blir för lång brännvidd för större djur nära bilen, och du måste täcka upp med en 70-200 eller liknande.
Att man inte skulle kunna byta objektiv förstår jag inte, det skulle kräva att jag har minst 4 kamerahus med mig på safari. Jag byter ofta objektiv, det är bara att ha prylarna redo och inom räckhåll. Öva! Du kan skaffa dig en objektivväska (typ Lowepro) som du fäster i skärpet. Då vet du alltid var du har objektivet när du ska byta, och det ligger skyddat mot damm. Skaffa en påse att trä över kameran när du inte använder den (det kan damma fantastiskt mycket när man möter bilar på grusvägarna), ett gammalt örngott funkar fint. Att hela tiden lägga ner kameran i väskan funkar sämre, man tröttnar snart.
Stativ eller inte?
Är ni många i bilen (bilen gungar när folk rör sig) så är frihand kanske bäst, med lätt stöd med armbågarna mot bilen kan man få skarpa bilder. Ett enbensstativ med snabbplatta är väldigt bra, men då måste chauffören stänga av bilen, annars fortplantar sig vibrationerna rakt ut i kameran. Bönpåse har jag aldrig använt på safari, (jag har dock ibland använt påsen med smutstvätt som stöd...) men det kan vara en bra pryl.
Extra kamerahus?
Jag skulle aldrig våga åka med endast ett kamerahus. Tänk om det går sönder första dagen?! Jag rekommenderar dig att köpa ett hus till, det måste inte vara likadant hus som du har, det räcker med en billig begagnad instegsmodell, bara du har någonting att fotografera med om din "riktiga" kamera havererar. På de första resorna jag gjorde hade jag med mig en av mina gamla analoga kameror som backup. (värt att tänka på: Har man extrahus så kanske man ska ha extraobjektiv också...)
Batterigrepp???
Ett batterigrepp på din kamera skulle göra underverk för stabiliteten när du handhåller ex Canons 100-400 L IS eller 70-300 L IS. Tro mig. Kameran blir tyngre, men den blir tyngre på "rätt sätt". Dessutom får du ju längre batteritid. Gå in till fotoaffären och prova.
En kompaktkamera är aldrig fel, enkelt att knäppa "turistbilder" med, och det kan vara skönt att slippa ta upp "finkameran" på marknader och andra skumma platser.
Ta med dig alla objektiv du har (tänk om ett skulle strejka)
Blixt använder jag nästan aldrig på mina safariresor.
Så mitt råd till dig är:
1. Canon 100-400 L IS ( i 2:a hand 70-300 L IS, i 3:e hand 70-300 IS, beroende på budget)
2. Batterigrepp till din hus (inte nödvändigt till den billigare 70-300:an som är mindre och lättare)
3. Enbenstativ med snabbplatta
4. Extrahus, typ begagnad canon 500D eller 1000D eller liknande beroende på budget.
5. Örngott
6. Liten kompaktkamera.
Utöver detta om budget tillåter:
Canon 300 4 L IS + 1,4X extender.
Hoppas att detta hjälpte dig lite.
Mvh
Magnus