Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lämplig telezoom till zafari?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag köpte själv min 550d inför safari i Tanzania, 100-400 är definitivt inget jagångrar. på crop funkar det riktigt fint!

Angående obalans så tycker jag att det är ett problem, mest eftersom kameran är liten i greppet. lösningen är dock enkel, ett batterigrepp på så funkar det fint!

Jag körde även med enbensstativ, vilket inte är så optimalt. även om motorn inte går så rör sig människor i bilen och jag körde till slut nästan bara handhållet.

För övrigt så ha med ett hus med vidvinkel eller schysst kompakt, landskapet är väl värt många bilder!

Appropå stöd och stabilitet på safari, använder ni inte bönpåsar? Det var iaf en klockren lösning när jag var i Indien, till både 70-200, 200-400 och 600 (iofs Nikon).

Morsan sydde min gratis men materialet kostade någon hundralapp om jag inte minns helt galet.

// Daniel

Appropå stöd och stabilitet på safari, använder ni inte bönpåsar? Det var iaf en klockren lösning när jag var i Indien, till både 70-200, 200-400 och 600 (iofs Nikon).

Morsan sydde min gratis men materialet kostade någon hundralapp om jag inte minns helt galet.

Nej, jag använder inte bönpåsar. Jag byggde en enkel grunka som jag tycker är mycket bättre.

Se detta foruminlägg för en beskrivning.

En fördel är att man kommer åt objektivets reglage mycket lättare än med en bönpåse. En annan är att man slipper leta efter något att fylla sin bönpåse med när man kommer fram. (Att transportera en fylld bönpåse tycker jag verkar bökigt.)

Nej, jag använder inte bönpåsar. Jag byggde en enkel grunka som jag tycker är mycket bättre.

Se detta foruminlägg för en beskrivning.

En fördel är att man kommer åt objektivets reglage mycket lättare än med en bönpåse. En annan är att man slipper leta efter något att fylla sin bönpåse med när man kommer fram. (Att transportera en fylld bönpåse tycker jag verkar bökigt.)

Trevlig liten pryl som säkerligen fyllde sin funktion. I indiska safarijeepar och båtar finns inte någon plats att sätta en sådan pryl som du gjort tyvärr, men jag har förstått att det finns planare ytor i på de afrikanska fordonen

Jag fyllde min bönpåse med kläder (som jag ändå hade med mig i väskan). Funkade strålande och gluggens reglage är det ytterst sällan jag gör något åt. // Daniel

Zoomar du inte? Med en bönpåse blir zoomringen halvt blockerad om den sitter dumt till. Mitt EF 100-400/4.5-5.6L IS USM är en skjutzoom så det hade varit lite småbökigt att zooma med objektivet vilande på en bönpåse.

Zoomar du inte? Med en bönpåse blir zoomringen halvt blockerad om den sitter dumt till. Mitt EF 100-400/4.5-5.6L IS USM är en skjutzoom så det hade varit lite småbökigt att zooma med objektivet vilande på en bönpåse.

Visst gör jag det, men ser inte det som något större problem. Har iofs inte någon skjutzoom men det funkade bra om inte helt optimalt förstås och som skrev tidigare fanns det inte så många andra alternativ att använda. Kanske får tänka om när jag väl åker till Tanzania i början av 2013.

Det är svårt att välja den utrustning man vill ha med sig på en safariresa, speciellt om man har en budget. På min indienresa tog jag med mig allt jag har och det blev en hel del släpande, men jag ville täcka alla de tänkbara scenarion jag kunde tänkas ställas inför. I Bandhavgarh var det mest 200-400 och 70-200 (mest däggdjur) som användes, vid Chambal River 200-400 och 600 (däggdjur/krokodiler och fåglar) samt i Keoladeo endast 600 (fåglar). Jag tror ju på att ju mer möjlighet till olika brännvidder desto mer intressanta och varierande bilder kommer man hem med. Men jag ska egentligen inte orda om vilka gluggar en Canonfotograf ska ha med sig, eftersom jag inte själv använder märket.

// Daniel

Lite tips inför din safariresa, Romesh.

Jag har varit på safari i Tanzania med just Canons 100-400 L IS och den är väldigt praktisk. Den är inte lika skarp som en fast glugg men det är mycket praktiskt med zoom på safari. Skjutzoomen är faktiskt väldigt bra, tack vare att objektivet blir väldigt kort vid transport i ihopskjutet läge. En 70-200 är nästan exakt lika lång!

Välj inte 200 mm som längsta brännvidd vid safari, det är för kort, ska du fotografera mindre fåglar så bör du ha minst 400 mm. (Köper du en 70-200 och en extender så kommer du aldrig att ta av extendern, för 200 mm är för kort.)

Budgetvariant:
Canon har en billig 70-300 IS som är en hyfsad budgetvariant, men den är inte alls så bra som canons nya 70-300 L IS. Men den funkar. Jag har haft den i både Namibia och Sydafrika. Den är inte lika skarp och har inte så snygg oskärpa, men som sagt, den funkar som ett budgetalternativ.

Medelvariant:
Canon 100-400 L IS eller Canon 70-300 L IS.
70-300 har lite bättre IS och kanske lite bättre skärpa, men med 100-400 kommer du lite närmare... 400 mm är alltid 400 mm!!!

Bästa varianten:
Canon fasta gluggar, 300 4 L IS med Canon 1,4X extender, Eller ännu hellre 300 L IS 2,8 + 2X extender! Problemet med dessa varianter är att det ibland blir för lång brännvidd för större djur nära bilen, och du måste täcka upp med en 70-200 eller liknande.

Att man inte skulle kunna byta objektiv förstår jag inte, det skulle kräva att jag har minst 4 kamerahus med mig på safari. Jag byter ofta objektiv, det är bara att ha prylarna redo och inom räckhåll. Öva! Du kan skaffa dig en objektivväska (typ Lowepro) som du fäster i skärpet. Då vet du alltid var du har objektivet när du ska byta, och det ligger skyddat mot damm. Skaffa en påse att trä över kameran när du inte använder den (det kan damma fantastiskt mycket när man möter bilar på grusvägarna), ett gammalt örngott funkar fint. Att hela tiden lägga ner kameran i väskan funkar sämre, man tröttnar snart.

Stativ eller inte?
Är ni många i bilen (bilen gungar när folk rör sig) så är frihand kanske bäst, med lätt stöd med armbågarna mot bilen kan man få skarpa bilder. Ett enbensstativ med snabbplatta är väldigt bra, men då måste chauffören stänga av bilen, annars fortplantar sig vibrationerna rakt ut i kameran. Bönpåse har jag aldrig använt på safari, (jag har dock ibland använt påsen med smutstvätt som stöd...) men det kan vara en bra pryl.

Extra kamerahus?
Jag skulle aldrig våga åka med endast ett kamerahus. Tänk om det går sönder första dagen?! Jag rekommenderar dig att köpa ett hus till, det måste inte vara likadant hus som du har, det räcker med en billig begagnad instegsmodell, bara du har någonting att fotografera med om din "riktiga" kamera havererar. På de första resorna jag gjorde hade jag med mig en av mina gamla analoga kameror som backup. (värt att tänka på: Har man extrahus så kanske man ska ha extraobjektiv också...)

Batterigrepp???
Ett batterigrepp på din kamera skulle göra underverk för stabiliteten när du handhåller ex Canons 100-400 L IS eller 70-300 L IS. Tro mig. Kameran blir tyngre, men den blir tyngre på "rätt sätt". Dessutom får du ju längre batteritid. Gå in till fotoaffären och prova.

En kompaktkamera är aldrig fel, enkelt att knäppa "turistbilder" med, och det kan vara skönt att slippa ta upp "finkameran" på marknader och andra skumma platser.

Ta med dig alla objektiv du har (tänk om ett skulle strejka)

Blixt använder jag nästan aldrig på mina safariresor.

Så mitt råd till dig är:

1. Canon 100-400 L IS ( i 2:a hand 70-300 L IS, i 3:e hand 70-300 IS, beroende på budget)
2. Batterigrepp till din hus (inte nödvändigt till den billigare 70-300:an som är mindre och lättare)
3. Enbenstativ med snabbplatta
4. Extrahus, typ begagnad canon 500D eller 1000D eller liknande beroende på budget.
5. Örngott
6. Liten kompaktkamera.

Utöver detta om budget tillåter:
Canon 300 4 L IS + 1,4X extender.

Hoppas att detta hjälpte dig lite.
Mvh
Magnus

Batterigrepp tar bara extra plats och vikt. Inget jag har känt behov av, men jag har inte fotogaferat speciellt mycket på fri hand på safari. Specialstöd för tackluckan och enbenstativ för stöd när jag fotograferat genom ett sidofönster.

Att chaufförren stänger av motorn när man vill fotografera är ofta helt nödvändigt. En bra chaufför/guide gör det utan att man ber om det.

Att man inte skulle kunna byta objektiv förstår jag inte...
Visst finns det situationer där man kan byta obejktiv. Men man ska inte räkna med att det alltid är möjligt att byta.

Det går fortare för lejonen att ta sig från att vara 20 m bort till att lukta på bilens däck än det tar för dig att byta från 100-400 till vidvinkel/normalzoom. Dessutom vill du fotografera under tiden, inte pilla med utrustningen. Man bör alltså ha en utrustning som täcker upp från moderat vidvinkel till typ 400 mm.

Batterigrepp tar bara extra plats och vikt. Inget jag har känt behov av, men jag har inte fotogaferat speciellt mycket på fri hand på safari.
Kan bara instämma. Plåtar nästan uteslutande på fri hand (ibland med stöd av bilen, ibland med armbåge mot knä osv) och har aldrig haft anledning att ens överväga batterigrepp. Sånt var intressant på 1970-talet (när kameran annars hade manuell frammatning) men är imho helt omotiverad dead weight i dag.

om du har råd, sigmas nya 120-300 2.8 med os..
zoom, ljusstark, bra optiskt, stablisering 4steg..

Angående batterigrepp/inte batterigrepp så föreslår jag att du testar. Har man som jag lite större händer är det väldigt bekvämt att ha lite större greppyta än vad canons XXXD serie ger, även om man håller objektivets vikt med andra handen.

Mvh

Visst finns det situationer där man kan byta obejktiv. Men man ska inte räkna med att det alltid är möjligt att byta.

Det går fortare för lejonen att ta sig från att vara 20 m bort till att lukta på bilens däck än det tar för dig att byta från 100-400 till vidvinkel/normalzoom. Dessutom vill du fotografera under tiden, inte pilla med utrustningen. Man bör alltså ha en utrustning som täcker upp från moderat vidvinkel till typ 400 mm.

Jag tror det tar mig ca 5-10 sek att byta objektiv, ung det dubbla att ta av eller montera extender. Jag har gjort det så många gånger så jag är ganska van nu. Kan man slippa objektivbyten så är det naturligtvis bra, man undviker då att utsätta kameran för damm, men jag har alltid med mig sensorrengörings kit, så damm på sensorn ser jag egentligen inte som något stort problem.

Kan bara instämma. Plåtar nästan uteslutande på fri hand (ibland med stöd av bilen, ibland med armbåge mot knä osv) och har aldrig haft anledning att ens överväga batterigrepp. Sånt var intressant på 1970-talet (när kameran annars hade manuell frammatning) men är imho helt omotiverad dead weight i dag.

Att batterigrepp skulle vara "dead weight" hämtad från 70-talet var en märklig åsikt, du kanske aldrig har provat ett batterigrepp, och du kanske aldrig använt en xxxD kamera med tex en 100-400.
Visst finns det anledning att använda batterigrepp. Man får bättre grepp om kameran helt enkelt, och med lite längre objektiv blir den definitivt mer välbalanserad. En 100-400 på en 600D blir framtung och obalanserad, tro mig jag vet! Men låt Romesh få avgöra det själv!

En 100-400 på en 600D blir framtung och obalanserad, tro mig jag vet! Men låt Romesh få avgöra det själv!

Jag undrar hur ni som tycker att en liten EOS på en 100-400 blir framtung och obalanserad håller i kameran. Jag balanserar det objektivet i vänsterhanden och då spelar det inte så stor roll vad det är för kamera som sitter på objektivet.

Men framförallt använder jag det mycket lite på fri hand. Med stöd spelar det ännu mindre roll vilken kameran är.

Att batterigrepp skulle vara "dead weight" hämtad från 70-talet var en märklig åsikt, du kanske aldrig har provat ett batterigrepp, och du kanske aldrig använt en xxxD kamera med tex en 100-400.
Visst finns det anledning att använda batterigrepp. Man får bättre grepp om kameran helt enkelt, och med lite längre objektiv blir den definitivt mer välbalanserad. En 100-400 på en 600D blir framtung och obalanserad, tro mig jag vet! Men låt Romesh få avgöra det själv!
Uppriktigt sagt förstår jag inte alls på vilket sätt du anser att man får "bättre grepp". Om det vore så att batterigrepp (som på 1970-talet) innebar att den delen man håller höger hand runt blev större skulle jag förstå, men den förändras ju inte. Det enda som händer är att man får en klump som är ett par cm tjock och väger ett par hg under kameran. Och det påverkar inte greppet.

Om man väldigt ofta eller uteslutande tar bilder i höjdformat (t ex porträttfotografi) är ett batterigrepp förstås väldigt bra, men det är ju inte det vi diskuterar här.

Att man skulle få "bättre balans" ju tyngre kamera man har är ett väldigt märkligt påstående. I verkligheten blir det ju bara blir tyngre. Det är lättare att hålla 100-400 med min 40D än med min 7D. Fanns det en kamera som gav mig lika bra sökare, lika bra af osv som 7D men vägde hälften skulle jag omedelbart byta.

Intressant att ni inte använder batterigrepp, själv skulle jag inte kunna vara utan.

// Daniel

Håller med. Finns flera situationer där det är ovärdeligt, tex när man plåtar i stående format liggandes på backen. Har man inget batterigrepp då så är det inte särskilt ergonomiskt och det tar inte lång tid innan man känner av den obekväma "arbetsställningen".

Uppriktigt sagt förstår jag inte alls på vilket sätt du anser att man får "bättre grepp". Om det vore så att batterigrepp (som på 1970-talet) innebar att den delen man håller höger hand runt blev större skulle jag förstå, men den förändras ju inte. Det enda som händer är att man får en klump som är ett par cm tjock och väger ett par hg under kameran. Och det påverkar inte greppet.

Se där, du har just bekräftat min misstanke, du har inte provat batterigrepp sedan 70-talet! Dagens batterigrepp har faktiskt bra passform och de är anpassade efter de olika kameramodellerna. Och tvärtemot vad du skriver så blir ”den delen man håller höger hand runt” faktiskt större på dagens batterigrepp!!! Du borde gå in i en fotoaffär och prova!

Om man väldigt ofta eller uteslutande tar bilder i höjdformat (t ex porträttfotografi) är ett batterigrepp förstås väldigt bra, men det är ju inte det vi diskuterar här.

Ännu en anledning till att skaffa batterigrepp (eller ”vertikalgrepp”).

Att man skulle få "bättre balans" ju tyngre kamera man har är ett väldigt märkligt påstående. I verkligheten blir det ju bara blir tyngre. Det är lättare att hålla 100-400 med min 40D än med min 7D. Fanns det en kamera som gav mig lika bra sökare, lika bra af osv som 7D men vägde hälften skulle jag omedelbart byta.

Jag vet inte om jag uttryckte mig oklart men jag menar inte att ”ju tyngre kamera desto bättre”, utan att en kamera ska ha rätt viktbalans i förhållande till vad du sätter på för objektiv. Du måste prova batterigrepp för att förstå.

Du förstår det är så här: utan batterigrepp så kommer högerhandens lillfinger att hamna UNDER kameran. Man håller alltså i kameran med ett finger mindre än med batterigrepp.(det kan låta lite men det är det inte) Dessutom stöder man kameran mot högerhandens handflata med batterigrepp på ett sätt som du INTE gör utan grepp.
Man kan lite förenklat säga att utan grepp får du knipa lite hårdare med två fingrar, med grepp stöder man kameran mot handen och slipper knipa lika hårt med lång och ringfingret. Dessutom tar man hjälp av lillfingret.
Med batterigrepp bär man dessutom kameran i högerhanden mycket enklare.
Återigen, gå in till din lokala fotohandlare och testa, du har faktiskt missat ett bra hjälpmedel! Våga lämna 70-talet och prova!!!

Varför är inte proffskamerorna små på höjden? De har ju redan "inbyggt batterigrepp”, hur kommer det sig tro …

Fast det klart, vad vet jag.........

Se där, du har just bekräftat min misstanke, du har inte provat batterigrepp sedan 70-talet! Dagens batterigrepp har faktiskt bra passform och de är anpassade efter de olika kameramodellerna. Och tvärtemot vad du skriver så blir ”den delen man håller höger hand runt” faktiskt större på dagens batterigrepp!!! Du borde gå in i en fotoaffär och prova!
1. Det är tråkigt att diskutera med folk som hittar på en massa trams om andra skribenter istället för att läsa vad de skriver.
2. Batterigrepp har alltid varit "anpassade efter de olika kameramodellerna".
3. Det är möjligt att det finns moderna kameramodeller där batterigreppet ligger utanpå kamerahusets grepp och gör det tjockare. Jag har dock aldrig sett någon sådan, så du får gärna berätta vilka modeller du tänker på.

Jag vet inte om jag uttryckte mig oklart men jag menar inte att ”ju tyngre kamera desto bättre”, utan att en kamera ska ha rätt viktbalans i förhållande till vad du sätter på för objektiv. Du måste prova batterigrepp för att förstå.
Nej, det behöver jag inte. Jag har använt ganska många olika kameror och ju tyngre kameran är, desto sämre passar den ihop med ett tungt objektiv.

Du förstår det är så här: utan batterigrepp så kommer högerhandens lillfinger att hamna UNDER kameran. Man håller alltså i kameran med ett finger mindre än med batterigrepp.(det kan låta lite men det är det inte) Dessutom stöder man kameran mot högerhandens handflata med batterigrepp på ett sätt som du INTE gör utan grepp.
Man kan lite förenklat säga att utan grepp får du knipa lite hårdare med två fingrar, med grepp stöder man kameran mot handen och slipper knipa lika hårt med lång och ringfingret. Dessutom tar man hjälp av lillfingret.
Jag vet inte hur dina händer fungerar, men själv håller jag givetvis kameran stadigare om jag har möjlighet att ha ett (helst två) fingrar under den. Jag behöver inte alls "knipa hårt" med några fingrar eftersom tyngden vilar i vänstra handen. Prova att ta av batterigreppet så får du lite mindre vikt bakom objektivet och kan kanske balansera det hela i vänsterhanden. Möjligen räcker det med att du lär dig några enkla grunder om hur man håller en kamera.

Börjar bli lite sandlåda här nu och det vi kan komma fram till är att vi tycker olika om batteri/vertikalgrepp. För min egen del skulle jag som sagt inte kunna leva utan på mina två hus, men det är jag och andra tycker annorlunda.

Det är flera fina tips trådstartaren har fått här i tråden och jag tror nog han har fått input som han kan gå vidare med fram tills han åker på sin resa.

// Daniel

1. Det är tråkigt att diskutera med folk som hittar på en massa trams om andra skribenter istället för att läsa vad de skriver.

Ja nu har det blivit lite för mycket sandlåda.

Du gillar inte batterigrepp, jag tycker det är bra. Så kan det vara.

Jag lämnar med hänsyn till trådstartaren nu denna diskussion.

Tack för en intressant debatt.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto