Annons

Lämplig analog kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Soms

Aktiv medlem
Hej alla,

Jag funderar på att köpa en analog kamera för att skjuta litet svart/vit och framkalla själv. Jag ser detta som en ren hobby/tidsfördriv och det verkar vara intressant för att satsa några tusingar på totalt (hus, 20mm, 35mm, 50mm, 85mm samt framkallningsutrustning).

Så till frågan: Vilken analog kamera skall jag köpa där jag kan trycka in svart/vit film för att själv framkalla hemma? Vilken "begagnad" kamera är bra där det finns gott optik och tillbehör? (för det tillverkas väl inga nya?)

Jag tar tacksamt emot alla råd och tips om modeller och märken samt var man kan få tag på dessa samt utrustning om framkallning i hemmet.

Vänligen,

Soms

Har själv kört lite med farsans Canon A1.

Är man van vid systemkameror över lag tycker jag att den är lätthanterlig, viss automatik finns och över lag känns den som en väldigt värdig kandidat. FD fattningen har dessutom ett brett utbud av optik till mycket rimliga priser.

Att tänka på, kolla så att slutaren fungerar och att det inte läckt smörjmedel i kamerahuset.

Kameran kräver dock batteri för att fungera, men i dagens samhälle ser jag inte detta som något större problem.

Du har ju ett par digitala Canon EOS-kameror idag, så om du väljer en analog Canon EOS kan du använda alla dina EF-objektiv. Däremot inte EF-S, som 10-22 mm och 18-135 mm

Olle

Tänkte precis föreslå det själv. MIn gamla EOS100 från analogtiden väcks upp då och då. Praktiskt att kunna använda objektiven som jag är van vid. F.ö. finns det kanske ingen kamera man speciellt kan rekommendera om den ser ut att vara välvårdad och inte FÖR gammal. Man kan hitta mellanformatare (Zeiss Ikonta, Agfa Isolette osv) på nätet för nästan ingenting. Negativen är stora och fina:) Eller mellanformat-system-kamera (Mamiya 645 osv), fast de är fortfarande värda något, runt 2000 brukar de gå för.

Photax.se har allt du behöver. Man kan överväga att scanna in bilderna istället för blaskandet i mörkrum? En scanner hittar du för runt 2 000.

Kolla på http://www.fotosidan.se/blogs/hertsius/index.htm för fotoinspiration!

Jag tar tacksamt emot alla råd och tips om modeller och märken samt var man kan få tag på dessa samt utrustning om framkallning i hemmet.

Jag lägger en till röst på "samma märke som du har på digitala systemkameran", även om du kanske inte kan använda alla dina objektiv på den med film i (EF-s funkar ju tixempel inte) så blir det förmodligen fler framöver som passar på båda om det visar sig vara skoj att fota svartvitt.

Canons gamla proffsmodeller går att få till mycket överkomliga priser idag, det är knappt någon ide att leta efter annat än de ensiffriga EOS om man inte är ute efter någon speciell modell eller kanske mindre storlek på huset.

Övrig utrustning hittar man på blocket och tradera, samma sak där - fina mörkrumsgrejer säljs relativt billigt eller skänks till och med bort. Ibland hela partier komplett för avhämtning om man är lite snabb.

Jag har hittat en del Canon AE-1 med medföljande optik. Är detta en bra kamera? Förstår att den är gammal, men inte hur gammal. Bra modell? Vad skall man se upp med?

/Soms

Jag har hittat en del Canon AE-1 med medföljande optik. Är detta en bra kamera? Förstår att den är gammal, men inte hur gammal. Bra modell? Vad skall man se upp med?

Den är tillräckligt gammal för att inte passa ihop med EF-fattningen, så då kan du inte dela några gluggar med EOS-modellerna. I övrigt vet jag inget om den, men det finns det garanterat andra som gör. ;)

Kolla på auktion

Hej alla,

Vänligen,

Soms

Kolla på auktion tex
http://www.lpfoto.se/
En är på gång på webben och en i Stockholm 25/9 men det finns många avslutade så du kan se prisnivån (observera pålägg 20%+frakt)
Objektiven bör gå att använda på ett digitalt hus (om du ska köra småbild 24x36mm)
Autofokus Canon EOS, Nikon AF, Minolta AF
Man fokus Nikon AI eller AIS, Pentax PK
Det finns gott om Canon EOS och Nikon AF och MF, en del Minolta AF och tyvärr rätt lite Pentax PK.
Glöm övriga som Canon FD, Minolta MC/MD och Pentax skruvgänga
En annan väg är att gå in för mellanformat tex Pentax,Mamiya (göm digital)
Du får stora negativ som blir skapliga även med rätt billig skanner

Får man fråga varför man ska "glömma" canon FD?

Billiga gluggar. Mycket billigare än EF om man vill ha något man inte redan har.

Canon A1 är en kvalitetskamera från 70-talet om jag inte minns fel som går att hitta bra till bra pris.

Lever inte digitalt

Får man fråga varför man ska "glömma" canon FD?

Billiga gluggar. Mycket billigare än EF om man vill ha något man inte redan har.

Canon A1 är en kvalitetskamera från 70-talet om jag inte minns fel som går att hitta bra till bra pris.

Javisst det finns massor av gamla billiga system. Men i digitalvärden fungerar bara vissa. Då är det väl bättre gå in för ett system som fungerar i båda. Jag har tex massor av Minolta MC/MD men ingen större nytta på en DSLR. möjligen kan det användas på NEX med adapter men på Sony Alpha måste man ha adapter med lins. Nikon är egentligen bäst av alla system massor av objektiv med MF som fungerar utan adapter.

Ja det är klart. Men det är ofta lätt att få ett helt FD system för priser långt under vad EF objektiv kostar.

Jag skulle nog vilja rekommendera att kolla på FD systemet också, många bra och exklusiva objektiv går till vrakpriser. Nackdelen är att optiken inte blir användbar på digitala systemet, fördelen är att man kanske har råd med optik till FD som man inte är i närheten av att kunna finansiera till EF.

Pentax 645D

Ja det är klart. Men det är ofta lätt att få ett helt FD system för priser långt under vad EF objektiv kostar.

Jag skulle nog vilja rekommendera att kolla på FD systemet också, många bra och exklusiva objektiv går till vrakpriser. Nackdelen är att optiken inte blir användbar på digitala systemet, fördelen är att man kanske har råd med optik till FD som man inte är i närheten av att kunna finansiera till EF.

Ja men då måste det vara billigt. När jag köpte min första digitalkamera kostade Nikon D100 20 000:-
Om Pentax 645D sjunker lika snabbt i pris som dagens DSLR har gjort de sista 8 åren så kan det vara idé
att köpa PENTAX645- systemet på auktionen den 25/9 (hus plus 4 objektiv). Det är inte AF men det fungerar på 645D

Men nu har ju TS redan objektiven EF 50/1,8, EF 100/2,8 L IS och 70-200/4 L. Alla utmärkta objektiv som passar på alla analoga Canon EOS-kameror. Det enda som saknas är ett vidvinkelobjektiv. TS nämner 20mm. Om det innebär att han vill ha en vidvinkel som motsvarar 20 mm på sina digitala kameror så är ett EF 28 mm objektiv det som kommer närmast. Borde inte vara så svårt att hitta ett begagnat för ett bra pris. Alternativt en vidvinkelzoom. Det har Canon flera att välja mellan. Så rent ekonomiskt borde ett Canon EOS-hus vara det bästa valet tycker jag. Eftersom TS själv nämner Canon AE-1 (som inte är en EOS-kamera) så är han tydligen inte ute efter mellanformat.

Olle

Det finns massor på nätet.
Häromdagen var det en runt Hyltebruk som ville ge bort/ sälja 2 Durst.
Kolla trådarna i analoga forumet.
En Durst 800 är en riktigt fin förstoringsapparat och STOR.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto