Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

lämplig 19" TFT för fotoredigering

Produkter
(logga in för att koppla)
var det Philips 200W6CS som DN eller om det var SVD hade valt till redaktionen?? eller var det nån annan Philipsmodell?
 
PHILIPS 200P6IS 20# TFT TCO-03 SILVER
Philips 200W6CS 20tum

Jag kan ta reda på vilken det var
Mikael
 
Senast ändrad:
Re: TFT för fotoredigering?

Staffan Johansson skrev:
Hej igen,

Ursäkta upprepningen men TFT-skärmar är inte kostnadseffektiva när det gäller foto-redigering. Köp CRT! En enkel TFT-skärm, eller för den delen en vanlig lap-top-skärm, går helt enkelt inte att kalibrera. "Gamut" dvs storleken på färgrymden (hur mättade färger som kan återges) är för liten på en enkel TFT-skärm.

...


Kan man efter kalibrering av en TFT (med tex Spyder eller Gretag) på något sätt se mha mjukvaran (kanske läsa i icc profilen) hur bra det blev, dvs till vilken grad skärmen kan återge färgerna.
Detta skulle kanske kunna vara ett praktiskt sett att jämföra skärmar med varandra, om man inte har ett tränat öga.


/Per
 
Re: Re: TFT för fotoredigering?

vaspenil skrev:
Kan man efter kalibrering av en TFT (med tex Spyder eller Gretag) på något sätt se mha mjukvaran (kanske läsa i icc profilen) hur bra det blev, dvs till vilken grad skärmen kan återge färgerna.
Detta skulle kanske kunna vara ett praktiskt sett att jämföra skärmar med varandra, om man inte har ett tränat öga.


/Per

Ja man får (åtminstone med GretagMacbeth) reda på om det inte går att kalibrera. Man ser också på kurvorna att det inte funkar. Detta har jag upplevt på laptop-skärmar som ju är ovanligt dåliga. De bättre separata TFT-skärmarna (även billigare) är möjligen bättre. Men min poäng kvarstår för dem som har begränsad budget (och det var ju det som saken gällde i de bidrag jag svarade på): Köp hellre en bättre beg. CRT och kalibrator än en stor TFT-skärm. Flimmer, som någon anmärkte på, är inget problem om man ställer in bildfrekvensen rätt, 80 Hz är flimmerfritt. Detta kräver förstås ett bra grafikkort men det behöver man ju ändå.

Alltså: Se till att skärmen och grafikkortet klarar minst 80 Hz bildfekvens för den upplösning du vill ha (själv kör jag med 1600x1200). Kolla att skärmen också har inställning enligt "expert mode" så du kan få full kontroll över färginställningen. Använd de manuella kontroller som finns och gör sedan en noggrann kalibrering med extern kalibrator.

Självklart skulle jag också gärna ha en TFT-skärm som klarar mer än Adobe RGB färgrymd... Men först måste jag byta upp mig till den fullformats-kamera som kan leverera just denna färgrymd! Det handlar om ungefär samma pris för dessa godbitar.
 
Re: Re: Re: TFT för fotoredigering?

Staffan Johansson skrev:
Ja man får (åtminstone med GretagMacbeth) reda på om det inte går att kalibrera. Man ser också på kurvorna att det inte funkar. Detta har jag upplevt på laptop-skärmar som ju är ovanligt dåliga. De bättre separata TFT-skärmarna (även billigare) är möjligen bättre. Men min poäng kvarstår för dem som har begränsad budget (och det var ju det som saken gällde i de bidrag jag svarade på): Köp hellre en bättre beg. CRT och kalibrator än en stor TFT-skärm. Flimmer, som någon anmärkte på, är inget problem om man ställer in bildfrekvensen rätt, 80 Hz är flimmerfritt. Detta kräver förstås ett bra grafikkort men det behöver man ju ändå.

Alltså: Se till att skärmen och grafikkortet klarar minst 80 Hz bildfekvens för den upplösning du vill ha (själv kör jag med 1600x1200). Kolla att skärmen också har inställning enligt "expert mode" så du kan få full kontroll över färginställningen. Använd de manuella kontroller som finns och gör sedan en noggrann kalibrering med extern kalibrator.

Självklart skulle jag också gärna ha en TFT-skärm som klarar mer än Adobe RGB färgrymd... Men först måste jag byta upp mig till den fullformats-kamera som kan leverera just denna färgrymd! Det handlar om ungefär samma pris för dessa godbitar.


Även 80Hz flimmrar, lättaste sättet att upptäcka detta är att titta brevid skärmen så ser man flimmret.

Inte ens en bra Barco CRT skärm för sina modiga 40 000:- ger ett bättre resultat än en Eizo CG21 TFT.

Idag så finns det TFTskärmar som fungerar tillräckligt bra vad det gäller färgåtergivning för
5-6000 kronor + moms. Dessa går utmärkt att kalibrera och profilera. Behöver man bättre resultat så kan man snegla mot de dyrare Nec och Eizos skärmarna. Dessa återger de färger och valörer som innerfattas i Adobe RGB färgrymd.

Vad det gäller kalibrering och profilering så kan man i Photoshop proofa sin egen uppmätta bildskärmsprofil mot andra profiler och därmed se i vilken utsträckning den återger nyanser, färger och valörer. De färger och nyanser som inte kommer med återges med grått .
Det går även alldeles utmärkt att arbeta med en TFT skärm som inte återger fullt ut Adeobe RGB nyanser, det handlar oftast om bilder med hög färgmättnad och djupa blåa färgtoner, cyaner och även vissa gröna som inte kan ses fullt ut.Vissa skärmar har även svårt med djupa röda toner och hög färgmättnad.

Jag håller med dig att man kan få mer skärm för pengarna med CRT- MEN då måste skärmen vara ny/modern, inte ha haft lång brintid och gärna vara från Sony . Lacie, Barco med flera erkända tillverkare.,

Mikael
 
Senast ändrad:
Man blir yr i huvudet av alla aspekter när det gäller TFT-skärmar. Jag kikar efter en skärm som går att ha till fotoredigering, se film och dessutom går att spela på. Det tycks vara omöjligt att kombinera dessa tre intressen i samma skärm.

Hur skall man hitta rätt bland usla pixelgarantier, skogen av olika paneltyper, responstidskompenseringar och andra konstigheter utan att kunna testa? Tyvärr verkar det som att återförsäljarna missat möjligheten att erbjuda utlån av skärmar för test i hemmamiljö.

Själv kommer jag ALDRIG köpa en skärm som inte är 100% felfri vid leverans. Det verkar som TFT-skärmarna är riktigt dåliga eftersom tillverkarna har så usla garantier. Enda alternativet tycks vara att köpa över Internet så man kan lämna tillbaka varan inom 14 dagar enligt distans- och hemförsäljningslagen.
 
Richards skrev:
Man blir yr i huvudet av alla aspekter när det gäller TFT-skärmar. Jag kikar efter en skärm som går att ha till fotoredigering, se film och dessutom går att spela på. Det tycks vara omöjligt att kombinera dessa tre intressen i samma skärm.

Hur skall man hitta rätt bland usla pixelgarantier, skogen av olika paneltyper, responstidskompenseringar och andra konstigheter utan att kunna testa? Tyvärr verkar det som att återförsäljarna missat möjligheten att erbjuda utlån av skärmar för test i hemmamiljö.

Själv kommer jag ALDRIG köpa en skärm som inte är 100% felfri vid leverans. Det verkar som TFT-skärmarna är riktigt dåliga eftersom tillverkarna har så usla garantier. Enda alternativet tycks vara att köpa över Internet så man kan lämna tillbaka varan inom 14 dagar enligt distans- och hemförsäljningslagen.

Lacie ger tre år, Eizo ger 5 års garanti.

Vilken annan vara kan du köpa med 5års garanti?

Mikael
 
Eizo

Eizo!

Finns ingen som slår dem när det gäller TFT. Helt underbara att jobba med. I normala prisklasser är L768 riktigt prisvärd. Använder den dagligen på jobbet och är helnöjd. Känns väldigt "analog" med en vilsam bild men med riktigt skarp bild med hög dynamik och korrekta färger.

Grått blir grått och inget annat konstigt, den lider inte av någon "pixlighet" som så många andra paneler. Dynamiken är toppen, det finns massor av nyanser i såväl mörkt som ljust. Saker som jag inte ens ser på andra skärmar...

Dessutom har de 5års garanti och är bra att ha och göra med. Spel har jag inte testat men video/rörlig bild fungerar iaf utmärkt på 768 skärmen. Hög kontrast också, med 1000:1 vilket är ovanligt.

Rekomenderas varmt!


De har såklart dyrare modeller också, tex ColorEdge serien som ger dig AdobeRGB direkt på skärmen... (SWOP certifierat). Yummie. Gäller bara att ha en fet plånbok för de modellerna tyvärr.


Vänlig hälsning,
Kjelle
 
Någon som vet om man kan köpa en hyfsat bra 19" platt skärm för under 5000:-
Den skall klara det mesta inom bildbehandling och ej vara för "pixlig". Spel är inget krav ?
 
Philips 19" är helt OK- se annan tråd som just nu pågår.

En av Sveriges bästa färgexperter och konsulter har testat Philips 19, 20" med mycket bra resultat. 3 stora dagstidningar valde Philips efter test mot bla Lacie och Eizo
Philips är billigare och sågs som tillräckligt bra.
Mikael
 
Jag har kollat runt lite på Philips 19" lcd men blir inte riktigt klok på vilken modell som skulle vara bäst ?
Även ViewSonic VP 191b har fått väldigt fint omdöme ! Någon som har erfarenheter av denna skärmen ?
 
Undrar detsamma

Är inne på om man ska beställa Viewsonic vp 1930 som ersatte Viewsonic vp 191b

vore intressant om någon hade bra erfarenheter av den, har fått bra omdöme på Toms hardware.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.