ANNONS
Annons

lämna in film för scanning

Produkter
(logga in för att koppla)

andi-san

Ny medlem
Jag undrar om det är någon som lämnat in en film i butik för scanning till CD och blivit nöjd?

Själv har jag testat många företag här i Stockholm men jag får alltid brusiga bilder där färgerna ibland är så 'skruvade' att det nästan ser ut som tecknat...

Finns det butiker som kan leverar bra scanningar till vettigt pris, och vad skall man säga till dem? (dpi, manuella inställningar, färginställningar m.m.)

mvh

A

scanning i butik

om du scannar i butik så får du det du betalar för vill du ha det riktigt gjort får du vända dej till ett prolab. det finns en hel del att välja från jag ar en bra erfarenhet från Dox i stockholm man får en rå scanning för 170 + moms vilket är billigt då kan du få en fil på typ 160 Mb på en småbild

Mvh
Arne

... 170 kr per bild? Det blir ju för f*n en hel förmögenhet per rulle. Finns det inte lab med humanare priser?

/L

Scanning

Proprint i Umeå gör CD överföring 1532x1024 /film inkl.CD JPG för en kostnad av 49kr/inkl moms. Har själv lämnat in film där för efterscanning, Är mer än nöjd med resultat. Bra kvalitet. Skarpa bilder. Kolla in deras hemsida www.proprint.se

Ola: Har själv börjat fundera på att köra framkallning + CD hos dom istället för 10x15 papperskopior, och sen efterbeställa sådant man är nöjd med, eftersom jag egentligen inte vill ha 10x15 öht. Hur tycker du det fungerar att evaluera de inscannade bilderna vs de man får i 10x15-format?

Så här gör jag: Plåtar oftast färgneg. Begär endast framk. på ett bra timmeslabb. (42:) Scannar själv de bilder som är värda att scannas med billig, bra filmscanner (3000x4000pix,...typ). De ytterligt få bilder jag vill ha på papper (oftast större än 10x15) skickar jag till Colormailer. Efter några dagar dimper bilderna ned i brevlådan. En billig och suveränt bra lösning för mig. Jag får också ganska bra koll på kvaliteten.

Jag provade att lämna in fyra 35mm dior på ett fujilab i Uppsala som de skannade där. En grundavgift på 69kr+39kr/per bild utgick och fick en upplösning på drygt 3000 pixlar per långsida av bilden. De verkade ha gjort automatkorrigering av färgerna då de tre jag tagit i normaltempererat solljus blev bra men inte den fjärde tagen i röd kvällssol. Den justerades så att det såg ut som om den tagits mitt på dagen med cyan-blåstick som följd. Så den fick jobbas på i någon timme i Photoshop innan den såg acceptabel ut.

När man lämnar in en film för samtidig framkallning och skanning till CD kommer man betydligt billigare undan men sådana erbjudanden brukar oftast bara gälla negativ film och upplösning lär vara betydligt lägre och automatkorrigering av färg skulle jag tro att de också gör.

För egen del är jag övertygad om att skaffa egen skanner är bästa lösningen om det inte bara är några få bilder man vill ha digitaliserade. Frågan är bara hur man skall övertyga sin livskamrat om att det är nödvändigt :), och enligt Murphy's lag så lär det komma ut en bättre och billigare skanner senast en månad efter att man gjort en sådan investering :). MVH Richard

Leta upp en fotohandlare med ett Fuji Frontierlab. Brukar bli bra (åtminstone här i Lund) 36 bilder för 130:- ungefär (+ framk och papperskopior). Upplösning ca 1200 x 1800

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar