Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lämna in för fokusjustering även ifall skärpan verkar att sitta där den ska?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Kanske en märklig rubrik, men i alla fall.. :)

Jag har en Canon 6D som jag införskaffade för några månader sedan och även ett par nyare objektiv (40/2.8 STM och 70-200/4L USM). Givetvis har jag gjort lite enkla skärpetester och så på egen hand och då funnit att skärpan hos objektiven verkar sitta där den ska. I alla fall har jag inte märkt att fokus skulle vara direkt "off" när jag gjort skärpetest med kameran/objektiv på stativ.

Eftersom kamerahuset är nyare än 1 år och objektiven är nyare än 7 år så är det fri fokusjustering på grejorna för min del. Frågan är ifall man ska lämna in hus med objektiv för att få fokusen justerad (eller snarare kontrollerad) trots att grejorna har helt okej skärpa som det är nu?

Jag tänker mig att skärpan trots allt kanske kan finjusteras ytterligare!? Men kanske riskerar skärpan att försämras (har ju läst om fall där skärpan varit sämre efter det att folk har fått tillbaka sina grejor från fokusjustering)!?

Har just nu även ett Tamron 90/2.8 Macro där jag också upplever att skärpan sitter helt okej med min 6D. En normalzoom (troligtvis en 24-70/4L IS USM) är tänkt att införskaffas under sommaren, så ifall inlämning av grejorna för fokusjustering ska ske så kommer det att ske först efter det att 24-70:an är skaffad.

Vad säger ni..hade ni lämnat in era prylar för fokusjustering trots att inga uppenbara brister i skärpa verkar att finnas? "Gratis är ju gott", eller..!? :)

Du blir av med grejerna under två veckors tid.

Fixa inget som inte är trasigt brukar det heta. Har själv kalibrerat all utrustning utom min 70-200 som satt perfekt redan från början.

Zoomarna kan vara värt att lämna in eftersom de är svårare att microjustera (även om senaste generationens Canon fixar båda ändarna). Vidare så kan det finnas fokusfel som inte alltíd är konsekventa. Jag minns att mitt 24-70/2.8 ibland kunde fokusera fel men under kontrollerade tester var det spot on. Det visade sig att vertikala linjer i motivet kunde få objektivet att lägga skärpan fel. MEN om du aldrig nånsin upplevt något problem så håller jag nog med om att det är overkill.

Jag hoppas för övrigt på större utveckling inom hemma-kalibrering. Canon själva borde t ex släppa någon form av bas-kalibreringsmjukvara (typ Reikan Focal). Tror dom skulle spara in väldigt mycket pengar på det.

Zoomarna kan vara värt att lämna in eftersom de är svårare att microjustera (även om senaste generationens Canon fixar båda ändarna). Vidare så kan det finnas fokusfel som inte alltíd är konsekventa. Jag minns att mitt 24-70/2.8 ibland kunde fokusera fel men under kontrollerade tester var det spot on. Det visade sig att vertikala linjer i motivet kunde få objektivet att lägga skärpan fel. MEN om du aldrig nånsin upplevt något problem så håller jag nog med om att det är overkill.

Jag hoppas för övrigt på större utveckling inom hemma-kalibrering. Canon själva borde t ex släppa någon form av bas-kalibreringsmjukvara (typ Reikan Focal). Tror dom skulle spara in väldigt mycket pengar på det.
https://www.youtube.com/watch?v=58enf18Q0l4
Finns redan i Magic Lantern, men då blir inte objektivet kalibrerat mot olika brännvidder och avstånd mer än de två värdena som finns på zoomar.

OK, tack för era synpunkter!

Det är väl antagligen overkill att lämna in objektiv och kamerahus för justering när det inte finns uppenbara fokuseringsfel hos grejorna. Lär nog inte vinna så mycket på det ändå. Skulle det visa sig att normalzoomen som ska inköpas här framöver felfokuserar så att den måste lämnas in..ja då kanske jag passar på att låta dem andra objektiven också kollas samtidigt. Annars låter jag nog det hela vara och bara fotograferar på i stället!

Definitivt ett klokt beslut i mina ögon. Brukar du fundera likadant när det gäller andra grejor? Lämna in bilen en gång extra på service, gå till läkaren fast du känner dig OK?
Jag är bekant med någon som aldrig är nöjd med något och som troligen aldrig kommer att bli det, om hxn inte lämnar in sig själv på "justering"

Brukar du fundera likadant när det gäller andra grejor? Lämna in bilen en gång extra på service, gå till läkaren fast du känner dig OK?
Det senare är faktiskt en bra ide. Det finns sjukdomar som man inte känner sig dålig av innan det är för sent.

På samma sätt så kan det finnas patologiska fall i kamera/objektiv-kombinationer som man normalt inte råkar ut för, men som det kan vara bra att få åtgärdade innan man drabbas av dem i det där läget när man ska ta sitt livs bild.

Definitivt ett klokt beslut i mina ögon. Brukar du fundera likadant när det gäller andra grejor? Lämna in bilen en gång extra på service, gå till läkaren fast du känner dig OK?
Jag är bekant med någon som aldrig är nöjd med något och som troligen aldrig kommer att bli det, om hxn inte lämnar in sig själv på "justering"

Servicen på bilen gör man väl ändå främst i förebyggande syfte och för att kontrollera att allt är okej..eller!? Ska vi dra liknelsen med kamerahuset så är ju bilen också "justerad i fabrik" och skulle sedan inte behöva lämnas in på service efter det enligt ditt resonemang. Min relativt nya Kia Ceed går som en klocka och har inga som helst fel vad jag vet, men ändå lämnas den regelbundet på service..

Och läkaren var det ja..jo jag går till läkaren även om jag känner mig okej. Så även till tandläkaren även ifall jag inte har ont i eller andra fel på tänderna.. ;-)

Men tillbaka till det här med kamera-/objektivjusteringen. Även om skärpan med grejorna kan vara bra så behöver inte det innebära att det är perfekt. För jag har i alla fall hellre prylar som fokuserar 100% perfekt än "endast" 98% bra om jag säger så. Men sedan ifall man märker någon skillnad i praktiken efter justeringen gentemot före är förstås en annan femma.

Det här med fri kalibrering om objektivet är mindre än sju år, krävs det kvitto eller tittar de på serienummer? Gäller det ALLA Canons objektiv eller bara de som är sålda i Sverige?

Det här med fri kalibrering om objektivet är mindre än sju år, krävs det kvitto eller tittar de på serienummer? Gäller det ALLA Canons objektiv eller bara de som är sålda i Sverige?

Behövs inget kvitto. Och det gäller alla objektiv oavsett var dom är köpta. Men kameran måste vara under 12 månader (kvitto) OCH köpt i Sverige

Vet inte om kvitto är ett krav egentligen, men när jag var i kontakt med Intervision så påpekade de dock följande: "Tänk på att när du lämnar in dina grejer så bifoga inköpskvitto på kameran samt obektiven"..

De vill alltså gärna se kvitto, men sedan om det är ett absolut krav i slutändan låter jag vara osagt.

Är du inte nöjd med bildkvalitén tycker jag definitivt att du ska kalibrera huset och gluggarna. Jag inbillar mig dock att det finns risk för försämring. Sitter skärpan som den ska med båda gluggarna redan nu kanske den inte gör det efter kalibreringen.

Själv har jag haft min 7D på kalibrering två gånger, men är inte helt nöjd ändå. Efter första kalibreringen fick jag sämre resultat med två av gluggarna. För stunden kan jag stå ut med resultatet, men ibland är det faktiskt ganska irriterande.

Kan inte annat än avundas ditt läge!

/Magnus

Är du inte nöjd med bildkvalitén tycker jag definitivt att du ska kalibrera huset och gluggarna. Jag inbillar mig dock att det finns risk för försämring. Sitter skärpan som den ska med båda gluggarna redan nu kanske den inte gör det efter kalibreringen.

Själv har jag haft min 7D på kalibrering två gånger, men är inte helt nöjd ändå. Efter första kalibreringen fick jag sämre resultat med två av gluggarna. För stunden kan jag stå ut med resultatet, men ibland är det faktiskt ganska irriterande.

Kan inte annat än avundas ditt läge!

/Magnus

Jag tar dina ord till mig och struntar i att lämna in mina nuvarande grejor för justering/kontroll. Mina nuvarande objektiv verkar som sagt fokusera korrekt och då är det dumt att riskera att justeringen gör det hela sämre. Mitt senaste tillskott (70-200/4L USM) som jag fick hem i veckan verkar också vara ganska spot-on med skärpan. Har i och för sig inte hunnit testa det speciellt mycket än så länge, men det känns som det är helt okej i alla fall.

Om ni klickar på länken här nedan så har jag lagt upp en tillfällig bild tagen med 70-200:at där ni själva kan bedöma ifall skärpan är okej med objektivet eller ej! :)

Det är en handhållen spontanbild på en katt utan ägare som jag har tagit hand om sedan februari förra året. Den är tagen med 118mm brännvidd på 1/500s, f/5.6 och ISO 100. Brukar normalt sätt alltid köra med RAW, men just i det här fallet använde jag jpg med bildstilen "standard". Har bara storleksjusterat till 2880x1920 pixlar..annars är bilden "direkt ur kameran". Nu är det som sagt handhållet så det är ju svårt att säga hur exakt fokusen sitter i förhållande till var jag siktade..men jag siktade i alla fall på området kring ögat/kinden.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/358524/3137849.htm

Plåta istället för att grubbla, Jonas =)

Ser ut som att du kan vara nöjd med AF. Klappa katten från mig!

/Magnus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar