Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lägsta ISO och slutartid - fortfarande för ljust?

Produkter
(logga in för att koppla)

WalidF.

Medlem
Hej!

Ibland när jag fotar och spelar in video med min Lumix G7 och en 14-42mm, så är det för ljust. Då sänker jag slutartiden till runt 1/4000 och mindre, och har ISO100, men det är fortfarande alldeles för ljust.

Då är det ju bara att ändra bländaröppningen så den blir mindre, högre f-nummer. Men jag måste dra upp f-numret till f 15+ för att kompensera ljuset och det förstör ju hela depth of field effekten jag vill ha.

Finns det något sätt jag kan sänka ljusstyrkan på något vis utan att behöva höja f-numret jättemycket för att fixa detta? Kunde inte sänka ISOn eller slutartiden mer - blir fortfarande för ljust.

Tack för hjälp!

Mvh,
W.

Fel

Du måste göra fel när du ställer in tid och bländare. I fullt solljus en riktigt solig dag kan du inte få mer än f/8 och 1/1000 s vid 100 iso.

Ska återkomma när jag har en bild med information om vad det var för inställningar. Men skönt att höra att det borde vara max med f8, 1/1000, ISO100.

Tack för svar! Återkommer.

Mvh,
W.

Ok, rättning: när jag fotograferar är det helt ok, men när jag filmar på 200 ISO (kan inte komma ner till 100, varför?) med 1/60 i slutartid (vill ha dubbla FPS för en filmisk look), blir det på tok för ljust om jag vill ha tunn depth of field runt f1.7-f3. Jag behöver gå upp rätt högt i f nummer för att få en bra, oöverexponerad bild.

Måste jag gå upp i F nummer för att fixa detta eller finns det andra sätt att filma med lågt f-nummer, och 1/60 i slutartid?

Mvh,
Walid

Finns det något sätt jag kan sänka ljusstyrkan på något vis utan att behöva höja f-numret jättemycket för att fixa detta? Kunde inte sänka ISOn eller slutartiden mer - blir fortfarande för ljust.

Tack för hjälp!

Mvh,
W.

Naturligtvis finns det ett sätt att lösa detta, nämligen med ett ND filter som mörkar ned bilden, då kan du fortfarande ha kort skärpedjup och helt öppen bländare.

Skönt att du hittat orsaken.
Som Ionian skriver är ND lösningen.

Variabla ND-filter är en bra lösning. Du slipper dessutom skruva av och på nya eller stacka dem när dina behov ändras.
Men tänk på att kolla tester av dem först. Det finns dem av lägre kvalité vilka inte är helt neutrala utan skiftar i färg både under användning och i förhållande till när inget filter används.

Genustech Eclipse vet jag har fått fint betyg.
Men det finna säkert många andra också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar