Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lägga till logga/signatur på bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

martin991

Aktiv medlem
Hej!
Jag har ett gäng bilder som många har efterfrågat. De är tagna på mitt jobb under arbetstid och flertalet av kollegorna vill ha kopior. Jag jobbar inte som fotograf. Det känns inte helt rätt att bara skicka iväg bilder till höger och vänster utan jag vill ha med en logga/signatur på bilderna så det framgår tydligt att jag har tagit bilderna.
Jag har testat att skapa en logga som jag sedan sparat som ett lager som jag sedan klistrar in i varje bild. Det fungerar rätt bra på bilder som är i orginalstorlek. Så fort jag beskurit bilderna så blir logga, förstås, för stor.
Det är väldigt många bilder så jag skapade innan en "skript" som klistrade in loggan, slog ihop lagren och sparade som jpg automatiskt. Eftersom bilderna var i olika storlek hamnade därför logga lite fel på vissa bilder samt att den som sagt blev lite för stor.

Det jag skulle vilja ha tips om är ett sätt att skapa en logga som man på ett enkelt sätt kan anpassa efter bilder med olika storlek. Gärna automatiserat.

Mvh Martin
 
Ladda ner trailversionen av Lightroom, där säljer du bara en text eller en bild/logga, var den skall vara, hur stor och hur transparent. Sen blir det likadant på alla bilder du exporterar. Väldigt simpelt.
 
I en photoshop action kan du ju komma åt bildens storlek och därifrån kan skriptet räkna fram lämplig storlek och placering av logon.

var imageWidth = new UnitValue (doc.width, "px");
var imageHeight = new UnitValue (doc.height, "px");
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.