Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lägga in logga med automatisk batch i PS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Jag har ca 160 bilder som jag vill lägga in en logg (har en transparent gif fil med loggan)

Vet hur man gör batchar o så, men får det inte att funka.

Jag vill att den skall klistra in loggan, och lägga den längst ner till höger (delar av gif bilden kommer vara utanför t.om.) och sen skall blendingen ställas in på 35%.
Den skall bilden göras till ett lager och sparas som samma filnamn.

Har provat, men får det inte att funka.
Hur skall jag göra?

Beskriv gärna som för en idiot.

/Jocce

Jaa!!! Jag har oxå samma problem! Var ett tag sedan jag testade, men får upp ett meddelande om att fönster## (nånting) inte går att hitta. Eller liknande.

Jepps!

Jag brukar alltid lägga på en logga till de bilder jag publicerar på min hemsida. Storleksändringar och spara för webben funkar utmärkt att "batcha" men inte att få på loggan så den måste jag ändå lägga på manuellt. Jobbigt när det ibland handlar om 50-60 bilder. Eller mer ibland.

Hoppas nån guru på PS vet hur man går till väga.

Bra tips Roine! Verkar vara precis vad jag söker. Snygga exempel på hemsidan med en lite transparent bakgrund som texten står på.

20 bilder per gång räcker bra för mig. Är prövoversionen tidsbegränsad?

Hej

Jag ahr inte hört att den skulle vara tidsbbegränsad.

Använder den för att bygga hela min hemsida, www.roine.nu (dvs undervalen) och den är klart bra på detta.

Roine

Fick det o funka delvis nu!

Dock så får jag den inte att lägga loggan på rätt ställe!
Hamnar juh på olika ställen beroende på storlek på bilderna...

Hur fixar man detta?

/Jocce

Finns det ingen här på forumet som har nån aning eller idé om hur man skall lösa detta?

/Jocce

Försök beskriva hur du gör så finns det säkert någon som kan hitta den svaga länken.

Okej!

>Startar "inspelningen"<
Öppnar en bild.
Klistrar in (funkade inte om man öppnade bilden man ville klippa ut ifrån så har gjort detta i förhand så det ligger i clipboardet)
Flyttar lagret tills dess plats (objektet som hamnade i mitten vid inklistringen skall hamna längst ner till häger).
Ställer in opacity på 35%.
Sparar.
>Avslutar inspelningen<

Kör detta sedan som en batch. Och visst funkar det, om bilden/bilderna är lika stora, men är bilden en annan strolek så hamnar den på fel ställe (loggan/lagret flyttas juh antagligen i förhållande till startläget, inte i förhållande till bilden).

Så, snälla HJÄLP!

/Jocce

Nu har jag avinstallerat Pshp och minns inte i huvudet var menyvalen ligger.
Men det finns under lager i menyn en funktion för att lägga lager kant i kant eller centrerat över varandra, ”align” om du har engelska varianten.

Lägg dem med först nederkant mot nederkant, sedan höger mot höger.

Borde fungera, på onsdag kan jag titta på det, då är datorn igång igen med full kapacitet.

mipert skrev:
Nu har jag avinstallerat Pshp och minns inte i huvudet var menyvalen ligger.
Men det finns under lager i menyn en funktion för att lägga lager kant i kant eller centrerat över varandra, ”align” om du har engelska varianten.

Lägg dem med först nederkant mot nederkant, sedan höger mot höger.

Borde fungera, på onsdag kan jag titta på det, då är datorn igång igen med full kapacitet.

Hm, jo, align finns där, men jag kan inte välja de valen :( Vad gör jag för fel?

/Jocce

Jocce skrev:
Hm, jo, align finns där, men jag kan inte välja de valen :( Vad gör jag för fel?

/Jocce

Du får bara tillgång till Align om du gör en markering, lämpligen 'markera allt' i ditt fall ('CTRL+A').
Har du ingen markering har ju Photoshop ingenting att gå efter när du alignar.

/bjanha

bjanha skrev:
Du får bara tillgång till Align om du gör en markering, lämpligen 'markera allt' i ditt fall ('CTRL+A').
Har du ingen markering har ju Photoshop ingenting att gå efter när du alignar.

/bjanha

Man kan länka lagren till varandra också (med kedjan) och sedan aligna linked layers.

Men jag känner mig totalt hjärnblåst utan Pshp framför mig, det är sådant här jag skall kunna egentligen...

ANNONS