Annons

Läge på kameran, alltid manuellt????

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Vad fotar ni i för läge på er kamera? Använder ni er alltid av manuellt läge?
Ibland vill man inte behöva ratta in både bländare & slutare då det helt enkelt inte finns riktigt med tid till det. Ögonblocksbilder.......
Vad har ni er kamera på & varför?
 
Aldrig manuellt. Väljer hela tiden mellan bländarförval eller slutarprioritet, beroende på vad jag önskar uppnå. Ganska ofta under/överexponerar jag 1/3 steg eller mer.
 
För det mesta A-läget för att ha kontroll på skärpedjupet. 1/3 underexponering och auto-iso.
Det funkar för mig.
 
Allra oftast bländarförval, någon gång ibland slutarprioritet och så helt manuellt när jag plåtar i mörker på stativ eller av någon anledning vill ha helt och hållet koll på både slutartid och bländare.
 
Jag vill ha tidsautomatik och använder det till 99%. Med över- respektive underexponering har jag full koll på ljuset. Det jag nästan alltid vill kunna styra är skärpedjupet. /Frode
 
Nästan alltid A. justerar sen ungefärligt ISO efter ljuset för det aktuella tillfället. Sen över underexp. precis vid fototillfället.

//Benny
 
Det beror på vad jag gör. I studion eller med blixt/blixtar ute är det alltid manuellt läge, även om jag bara kör med blixt på kameran. Blixtarna ställer jag också manuellt jämt. Actionbilder på tex hundar, rally osv är det antingen bländar- eller slutarprio och egen under/överexponering. Objekt ute, tex hus, solnedgång osv är det manuellt igen som gäller. Iso väljer jag efter behag.
 
99% av bilderna i A-läge och auto-ISO. Jag väljer bländare, kameran väljer slutartid och ISO. Exponeringskompensering ifall det behövs.

Manuellt ifall situationen kräver det.

Det där med att "riktiga fotografer fotar bara manuellt" ska du inte tro på.

http://sprng.me/ci42g
 
Självklart alltid i manuellt läge! Om det behövs vill säga. Annars väljer jag så mycket automatik jag kan, Av-läge, autoiso och kompensering med exponeringskompensation till aktuellt motiv. I praktiken betyder detta så lite M-läge som möjligt, för det är helt enkelt tidsödande att ratta in allt och ofta helt onödigt. Kameraautomatiken låter mig koncentrera mig på motivet, kompositionen och ljuset i stället, de viktiga bitarna för en lyckad bild. Kontroll över kameran har jag genom att fotografera i symbios med automatiken. Men behövs det tvekar jag inte att använda M, även om jag gärna undviker som sagt.
 
M-läget är ibland väldigt praktiskt tillsammans med auto-ISO. Både slutartiden och bländaren är ju bägge en stor del av kompositionen av bilden.
Jag kör dock oftast A (bländarprioritet).

/Karl
 
Varierar lite mellan Av (bländarprioritet, heter A på Nikon har jag för mig) och manuell. Alltid manuell ISO, jag vill ha den kontrollen på kornet.

Av tar jag mest då jag tror att kameran kommer att välja en exponering jag håller med om (eventuellt kompenserad beroende på hur det faktiskt ser ut). Är det för mycket variation i ljuset så känner det enklare att bestämma sig för att exponera enligt ett ljus och köra manuellt.

Mvh,
Richard
 
Manuellt läge i dagsljus är värdelöst, kamerorna idag mäter ljuset så pass bra, m är för amatörer som just har börjat lära sig hur tider fungerar och skryter med att dom kör helt manuellt. Kungligheterna kör med A för att vi inte har nåt att bevisa. Men visst måste man använda sig av m läget ibland, särskilt om det är nattfoto. Annars är AV och TV dom ända lägena jag använder på min ratt.
 
När jag har någorlunda stabilt ljus, vilket jag har rätt så så ofta, så kör jag helmanuellt. Är det väldigt variabelt ljus, så brukar det bli A-läget och ska jag panikfota något har jag programmerat en knapp så att jag får all automatk man tänkas kan om jag håller in den.
 
Blandat

Jag brukar låta kameran vara inställd på programautomatik för att vara startklar och ändrar till manuellt då det finns tid att ta genomtänkta bilder.

Har Pentax som kombinerar automatiskt programläge och manuellt programläge på sitt ganska smarta sätt. I programläget P kan man själv styra om till annan bländare och slutartiden ändras. I manuellt läge finns en grön knapp som ställer in det läge automatiken skulle valt, ofta en bra utgångspunkt.
 
Manuellt läge i dagsljus är värdelöst, kamerorna idag mäter ljuset så pass bra, m är för amatörer som just har börjat lära sig hur tider fungerar och skryter med att dom kör helt manuellt. Kungligheterna kör med A för att vi inte har nåt att bevisa. Men visst måste man använda sig av m läget ibland, särskilt om det är nattfoto. Annars är AV och TV dom ända lägena jag använder på min ratt.

Värdelöst är väl att ta i, är det mycket skuggor blandat med ljusa partier fungerar oftast människans intellekt bättre än kamerans.
Själv kör jag manuellt om jag har tid (typ landskap och porträtt) och manuellt med auto-ISO på bandyplan eller om jag jagar hunden.
 
... har jag programmerat en knapp så att jag får all automatk man tänkas kan om jag håller in den.

En sådan knapp skulle jag vilja ha i köket ... :)

Men annars får jag nog stämma in med kören här. Standardinställningen jag använder är tidsautomatik, automatisk vitbalans och så använder jag exponeringsmompensation (+/-) mycket. Plus att jag har programmerat en av knapparna så att när den trycks in byter jag från matrismätning till spotmätning. Smidigt ifall jag vill mäta på någon speciell del av bilden.

Varför? För det är smidigast så och detf ungerar bra :)

Men, i situationer (i huvudsak inomhus) där ljuset är hyfsat stabilt kör jag helmanuellt, både exponering och vitbalans - det blri jämnare resultat så och går snabbare att efterbearbeta. Sedan, i riktigt stökiga ljussituationer (tänk scenljus under en spelning) kör jag faktiskt också ofta manuellt, av samma orsak..

Autofokusen kör jag alltid i halvmanuellt läge, "tumfokus" - ger bättre kontroll.
 
Helst kör jag manuellt, för upplevelsens skull.

Har dock i dag efter två intensiva dagar med fotografering kommit fram till att jag sumpar en del bilder i m-läget bara för att jag glömmer bort vilka inställningar jag har bara för att jag är så koncentrerad på motivet.

Så, i fortsättningen blir det förhoppningsvis fler bilder tagna med bländarautomatik. Auto-ISO har jag aldrig använt mig av, och tänker inte göra det heller.
 
Ja, det är ju rätt uppenbart att det är bländarförval som är favoriten :)

Själv kör jag med det läget utom vid speciella tillfällen när det inte funkar alls. Jag har bländarinställningen på pekfingerratten och sedan har jag exponeringskompensationen på tumratten, med en Nikon. Jag vet inte om det går att göra likadant med en Canon, men det är riktigt smidigt.

När jag började fota använde jag P-läget, helauto, och gick sedan över till M eftersom det är det alla äkta fotografer använder men sedan insåg jag att när jag använde M exponerade jag ändå till största delen efter kamerans ljusmätare och det är ju den som används automatiskt vid de andra lägena. Jag gjorde alltså samma inställning manuellt som kameran skulle kunna göra automatisk och dessutom mycket snabbare plus att kameran aldrig glömmer att ställa om... Att ändra exponeringskompenasationen, i den lilla mån det behövs, är ju enklare än att ändra i M och ger samma effekt i 99 % av fallen.

Det är bara vid de få tillfällena när jag vill ha samma exponering på flera bilder och de ännu färre tillfällena när jag vill ha mer än 30 sek slutartid jag använder M. Jag tycker att A funkar utan problem så länge slutartiden håller sig under gränsen på 30 sekunder även om kameran tyvärr inte talar om vilken tid den hamnar på utan skriver 'low" i displayen över en viss slutartid. Riktigt störande och onödigt, kameran vet ju vilken tid den kommer att använda iallafall!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.