ANNONS
Annons

Läckande batterier - förstörd utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

niklas_b

Aktiv medlem
Har ni råkat ut för läckande batterier och hur har batteritillverkaren reagerat? I alla sammanhang har jag kört varta Alkaliska eller Varta uppladdningsbara batterier och hittills har det funkat bra men nu har de alkaliska läckt i en diodficklampa av dyrare modell. Batterierna är inte helt urladdade (spänning ca 1,2-1,3 V). Med hänvisning till att de är av utgånget datum (2 år över tiden) tycker tillverkaren att det är mitt eget fel. Problemet är dock att jag har allsköns utrustning som dar extremt lite ström så att batterierna kan användas i många år och kravet att man ska ta ut batterierna blir i nån mening orimligt när det handlar om säg 20 olika prylar. Skulle jag nu kassera alla batterier som har gått ut handlar det om säkert 40-50 batterier som fortfarande håller 1,5 V...

Nu blev kostnaden för mig 600 kr men om samma sak skulle hänt i en kamera kunde det blivit ett antal tusen därför blir jag orolig. Läcker NiMH batterier också?

Synpunkter? Erfarenheter? Finns det nån tillverkare som ersätter vid läckande batterier och inte skyller ifrån sig? Är det kanske ingen mening att använda dyra märkesbatterier?

Senast ändrad:
Jag vet inget om detta, men maggropsskänslan säger att det är upp till användaren att inte låta batterier ligga kvar i utrustning som inte används. Speciellt om batterierna inte är väl laddade längre (nästan oförbrukade, eller vad man ska säga).

Batterier på 1,2-1,3V är slut och lagrar man batterier som är slut så är risken för läckage förhållandevis stor. Visst, din pryl fungerar säkert på X*1,2V men batteriet är ändå slut.

Batterierna är inte helt urladdade (spänning ca 1,2-1,3 V). Med hänvisning till att de är av utgånget datum (2 år över tiden) tycker tillverkaren att det är mitt eget fel.

Vi pratar väl om 1,5 V-batterier här förmodar jag. Om det mäter 1,3 V så är det helt slut även om du mäter batteriet utan att belasta det samtidigt. Lyser lampan alls? Har du mätt under belastning?

Om det dessutom gått 2 år förbi utgånget datum så är du säkerligen chanslös. Dessvärre är jag nog böjd att hålla med tillverkaren, de kan inte anses skyldiga att ersätta detta.

... men nu har de alkaliska läckt i en diodficklampa av dyrare modell. Batterierna är inte helt urladdade (spänning ca 1,2-1,3 V).

Förtydligande till detta - spänningen var efter att batterierna läckt och legat i sin vätska som är elektriskt ledande (antar jag). Innan de läckte var de givetvis fullgoda. Det batteriet som inte läckt har fortfarande 1,5 V. (men är lika gammalt som övriga)
Egentligen är det 1 av tre batterier som läckt och gegget rann ned över två av dem, så de båda som hade gegg över sig fick spänningen 1,2-1,3 V, den som var längst upp behöll sin gamla spänning, 1,5 V.

Senast ändrad:
Att bara mäta spänningen över ett batteri säger i stort sett ingenting. Tar man ut ett batteri som är slut så kommer det fortfarande att kunna mäta upp till 1,5 V, fast det är helt slut.
Om man ska mäta på ett riktigt sätt så ska det vara under belastning, dvs. när batteriet fortfarande sitter på plats i tex. i en tänd ficklampa. Detta är ju dessvärre svårt att göra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar