Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Kylförvara papper?
- Trådstartare Söderlund
- Start datum
stefohl
Aktiv medlem
För färgpapper är det en utmärkt idé. För svartvitt är det kanske inte så viktigt, åtminstone om du räknar med att använda papperen under de närmaste åren.
Men färgpapper som ligger i rumstemperatur får snabbt en slöja som gör att de vita partierna inte blir så klara som de ska vara.
MVH/Stefan
Men färgpapper som ligger i rumstemperatur får snabbt en slöja som gör att de vita partierna inte blir så klara som de ska vara.
MVH/Stefan
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Det kan vara av god idé att förvara sina papper avskiljt från själva mörkrummet och kemin. T.ex. svaveltonare avger vätesulfid som inte är så bra för papper. Varmare än rumstemperatur skulle jag akta mig för men kylskåpsutrymme har jag för dåligt av.
Sedan hörde jag någon prata om att de mörka plastpåsar som fotopapper ligger i nu förtiden inte är lika bra som aluminiserade papperspåsar, eller vad man hade förr i tiden som ljusskydd. Anledningen skulle vara att plasten innehåller små mängder antioxidanter (eller om den innehöll något som utgav små mängder sådana) för att ge någon kvalitet hos plasten och antioxidanter är per definition framkallare. Därav åldras moderna papper fortare än gamla. Vet inte hur mycket som ligger i detta, men jag har hört om sådana som använt mycket gamla svartvita papper med utmärkt resultat och moderna papper som varit slöjade efter bara några år trots i övrigt god förvaring (mörkt, svalt, torrt, låg radonhalt etc).
Sedan hörde jag någon prata om att de mörka plastpåsar som fotopapper ligger i nu förtiden inte är lika bra som aluminiserade papperspåsar, eller vad man hade förr i tiden som ljusskydd. Anledningen skulle vara att plasten innehåller små mängder antioxidanter (eller om den innehöll något som utgav små mängder sådana) för att ge någon kvalitet hos plasten och antioxidanter är per definition framkallare. Därav åldras moderna papper fortare än gamla. Vet inte hur mycket som ligger i detta, men jag har hört om sådana som använt mycket gamla svartvita papper med utmärkt resultat och moderna papper som varit slöjade efter bara några år trots i övrigt god förvaring (mörkt, svalt, torrt, låg radonhalt etc).
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Om du inte har ruttna ägg i kylen förståss (vätesulfid), Citrusfrukter och lök (antioxidanter)
/Richard (som kan vara ute och cykla)
/Richard (som kan vara ute och cykla)
Fredrik Calabrese
Aktiv medlem
Jag har multigrade och Tmax hemma i frysen kom bara ihag att lagga over i kylen minst dagen innan for att undvika kondensation. (och annat)