Annons

kvinnosyn

Produkter
(logga in för att koppla)
Att jag tog upp sexköpslagen i diskussionen beror på att den är ett otroligt effektivt prisma för att kasta ljus över hela genusdebatten.

Jag håller med dig i allt, David.

Och så vill jag tillägga att jag är övertygad om att sexköpslagen endast bidrar till att förvärra och förråa prostitutionen. Vilket knappast bekymrar dess tillskyndare.
 
Att säga att det inte är biologisk skillnad på män och kvinnor, gällande instinkter och beteende, känns för min del helt absurt.

För övrigt så har väl knappast det faktum att män gillar lättklädda kvinnor en direkt koppling till den respekt man hyser mot kvinnor och människor? Måste man sakna respekt för kvinnor för att man gillar deras kroppar?
 
Att säga att det inte är biologisk skillnad på män och kvinnor, gällande instinkter och beteende, känns för min del helt absurt.

För övrigt så har väl knappast det faktum att män gillar lättklädda kvinnor en direkt koppling till den respekt man hyser mot kvinnor och människor? Måste man sakna respekt för kvinnor för att man gillar deras kroppar?

Detta köper jag med hull o hår!

Dessutom har jag en dotter i den inte helt opåverkbara åldern av 15 år, som inte får annat i nyllet än PK-skiten där hon naturligtvis är ett offer pga sitt kön. Skola, tidningar, politiker gör sitt bästa för att måla upp den falska bilden för 50% av befolkningen. Naturligtvis påverkas många flickor/kvinnor till den negativa insikten genom en sådan indoktrinering.

/K
 
Detta köper jag med hull o hår!

Dessutom har jag en dotter i den inte helt opåverkbara åldern av 15 år, som inte får annat i nyllet än PK-skiten där hon naturligtvis är ett offer pga sitt kön. Skola, tidningar, politiker gör sitt bästa för att måla upp den falska bilden för 50% av befolkningen. Naturligtvis påverkas många flickor/kvinnor till den negativa insikten genom en sådan indoktrinering.

/K

Om det är för svårt att se skillnader i Sverige kanske det går att lyfta ögonen lite till de länder där kvinnan säljs, gifts bort, tvingas till prostitution, inte får lämna hemmet, inte får utbilda sig, inte får arbete, inte får rösta och dödas i hemmet.
 
Om det är för svårt att se skillnader i Sverige kanske det går att lyfta ögonen lite till de länder där kvinnan säljs, gifts bort, tvingas till prostitution, inte får lämna hemmet, inte får utbilda sig, inte får arbete, inte får rösta och dödas i hemmet.

Så vad tjänar vi på att generalisera, eller att basera analysen av våra egna förhållanden på en verklighet som explicit INTE gäller här? Handlar det om att ta reda på och försöka förstå hur saker faktiskt ligger till, Anders, vilket sker genom att man studerar verkligheten. Eller handlar det om att till varje pris styrka sina egna teorier, och välja - den allra minst relevanta - empiri därefter?

Varför ska svenska kvinnor anses vara offer därför att kvinnor i andra kulturer - kanske - är det?
 
Varför ska svenska kvinnor anses vara offer därför att kvinnor i andra kulturer - kanske - är det?

Jag lägger ner. Kanske har fel då jag är den ända av fotosidans alla medlemmar som tycker att vi inte är jämställda i sverige och att det verkligen inte råder jämställdhet världen. Att svenska kvinnan är ett offer är det nog mest du som säger , Mats.
 
Biologism

Att säga att det inte är biologisk skillnad på män och kvinnor, gällande instinkter och beteende, känns för min del helt absurt.

För övrigt så har väl knappast det faktum att män gillar lättklädda kvinnor en direkt koppling till den respekt man hyser mot kvinnor och människor? Måste man sakna respekt för kvinnor för att man gillar deras kroppar?

Ja, men bara för att vi har skillnader i beteende så betyder det ju inte att alla dessa skillnader är av godo. Det fanns väl en falanger med Erik Hörstadius som gormade rätt mycket om det här i mitten av nittiotalet, vilket i slutänden blev mest öl-bröligt. Typ att det är naturligt för män att söka andra kvinnor då deras sambo blivit gravid. Enligt mig är det skit samma vad det nedärvda (genetiska och sociala) beteendet vill få oss till. Vi lever i ett samhälle där en stor del av vår vardag består av "onaturliga" situationer men det är bara när det nedärvda beteendet kan försvara att patriarkatet kan tillskansa sig fördomar som man slår på just den trumman....

I övrigt har du naturligtvis rätt i att vad man tittar på och vad man respekterar är två skilda saker (som ibland sammanfaller), oavsett könsroller.

http://www.youtube.com/watch?v=wt1CqjAy8AE
 
Jag lägger ner. Kanske har fel då jag är den ända av fotosidans alla medlemmar som tycker att vi inte är jämställda i sverige och att det verkligen inte råder jämställdhet världen.

Synd att du lägger ner, själv orkar jag inte ta denna debatt igen och speciellt inte i ett sådant här mansdominerat forum där den heterosexuella medelålders mannen är norm och folk tänker på stenåldersvis som antagligen anser att genusvetenskap är pk-bla bla bla. Jag blir bara trött...
 
Ja, men bara för att vi har skillnader i beteende så betyder det ju inte att alla dessa skillnader är av godo. Det fanns väl en falanger med Erik Hörstadius som gormade rätt mycket om det här i mitten av nittiotalet, vilket i slutänden blev mest öl-bröligt. Typ att det är naturligt för män att söka andra kvinnor då deras sambo blivit gravid. Enligt mig är det skit samma vad det nedärvda (genetiska och sociala) beteendet vill få oss till. Vi lever i ett samhälle där en stor del av vår vardag består av "onaturliga" situationer men det är bara när det nedärvda beteendet kan försvara att patriarkatet kan tillskansa sig fördomar som man slår på just den trumman....

I övrigt har du naturligtvis rätt i att vad man tittar på och vad man respekterar är två skilda saker (som ibland sammanfaller), oavsett könsroller.

http://www.youtube.com/watch?v=wt1CqjAy8AE

Nu är vi ju relativt civiliserade och kan till stor del styra våra handlingar (till skillnad från djur som helt (?) går på sina instinkter). Dock finns ju våra instinkter där i bakhuvudet och ibland är de, tillsammans med våra känslor, svåra att kontrollera. Därmed menar jag inte att det är fritt fram att göra vad som helst och sedan skylla på biologin. Jag menar helt enkelt bara att det finns skillnader mellan könen, och sedan finns det ju såklart individuella skillnader i hur bra man kan kontrollera dessa instinkter (eller hur mycket man VILL kontrollera dem) ;-)

Det är väl till stor del sociala normer som gör att vi håller tillbaka våra instinkter och känslor, och därför är det tex lättare att få utlopp för dem i hemmets trygga vrå genom att relativt anonymt flukta lite på lättklädda människor. Det är ju inte så socialt accepterat att stirra ner i en djup urringning tex. ;-)
 
Jag lägger ner. Kanske har fel då jag är den ända av fotosidans alla medlemmar som tycker att vi inte är jämställda i sverige och att det verkligen inte råder jämställdhet världen. Att svenska kvinnan är ett offer är det nog mest du som säger , Mats.

Jag har inte påstått att det råder jämställdhet. Jag har påstått att män och kvinnor är lika medskapande till ojämlikheterna - vilka drabbar båda, såväl kvinnor som män. Jag har varit extremt noggrann med att påtala att kvinnan INTE är offer mer än vad mannen är det. Du har dragit in fjärran kulturers förtryck i sammanhanget i tydlig avsikt att blanda bort korten - och nu påstår du att du inte försökt framställa kvinnan som ett offer. Du resonerar ohederligt, Anders.

Jag bor i ett land där machokulturen är betydligt mer markerad än i Sverige, nämligen i Chile. Jag har ingått i en familjedynamik där den dominerar. Så jag vågar påstå att jag vet vad jag talar om. Du skulle bli förvånad om du såg vilken aktiv del kvinnor tar i att reproducera gamla tankesätt och mönster. En av min sambos bästa väninnor är litteraturvetare och ägnar sig åt genusanalys, och vi är på helt samma linje: machismen är i lika stor utsträckning en produkt av kvinnors strävande och vilja som mäns. Det fina med att inse det är att det äntligen gör kvinnan till subjekt i sin egen historia: hon måste göra upp med sin egen del i machismen. Liksom mannen med sin, givetvis. Du däremot objektifierar kvinnan genom att göra henne till offer.

Mattias var mitt namn, för övrigt.
 
Synd att du lägger ner, själv orkar jag inte ta denna debatt igen och speciellt inte i ett sådant här mansdominerat forum där den heterosexuella medelålders mannen är norm och folk tänker på stenåldersvis som antagligen anser att genusvetenskap är pk-bla bla bla. Jag blir bara trött...

Jag ändrar i mitt inlägg, jag läste dig lite fel, Daniel.

Jag såg det som en bredsida på de som kommenterat, och visst: du underkänner de flesta debattörerna på grundval av att de är män. Men normen har du rätt i att underkänna om du vill.

Sen tycker jag att du är orättvis och lyssnar förbi den nyanserade och välunderbyggda kritik som har riktats mot den etablerade genusteorin. Men det har du rätt att göra.

Personligen tycker jag att Slitzsidan och feministsidan speglar varandra rätt bra. Fångna i samma mönster, fast de betonar olika delar.

Dela gärna med dig av queertankar, Daniel, jag är idel öra. Och vi är förmodligen inne på samma linje. Du skulle bli förvånad.

Men feminism är inte queer.
 
Senast ändrad:
Allmän reflektion

Tänk så svårt vi människor har att erkänna att vi tänkt fel. Att vi har blivit överbevisade.

Det är "jag tänker inte mata trollen" hit, det är "stenålderstänk" dit, det är en massa undanflykter och alltid fel på den andre. Om inte annat är han medelålders, man och heterosexuell - det yttersta beviset för att han måste tänka fel!

Istället för att erkänna att de egna argumenten inte räcker till. Att man är fel ute.

Så vackert det vore om någon kunde säga: "tack, du ser uppenbarligen längre än jag, tack, du har gett mig mycket nytt att tänka på."

Eller åtminstone troppa av utan att kasta skit på sin samtalspartner.

Tack för lektionen go vänner, jag lär mig att skruva ner mina förväntningar,

;-)
 
Nu är vi ju relativt civiliserade och kan till stor del styra våra handlingar (till skillnad från djur som helt (?) går på sina instinkter). Dock finns ju våra instinkter där i bakhuvudet och ibland är de, tillsammans med våra känslor, svåra att kontrollera. Därmed menar jag inte att det är fritt fram att göra vad som helst och sedan skylla på biologin. Jag menar helt enkelt bara att det finns skillnader mellan könen, och sedan finns det ju såklart individuella skillnader i hur bra man kan kontrollera dessa instinkter (eller hur mycket man VILL kontrollera dem) ;-)

Det är väl till stor del sociala normer som gör att vi håller tillbaka våra instinkter och känslor, och därför är det tex lättare att få utlopp för dem i hemmets trygga vrå genom att relativt anonymt flukta lite på lättklädda människor. Det är ju inte så socialt accepterat att stirra ner i en djup urringning tex. ;-)

Instämmer till stora delar. Vi kan nog avsluta detta, då vi tycks landa i ungefär samma ståndpunkt.
 
...själv orkar jag inte ta denna debatt igen och speciellt inte i ett sådant här mansdominerat forum där den heterosexuella medelålders mannen är norm och folk tänker på stenåldersvis ...

Jamen om man nu råkar vara man, hetero, närma sig 40 och vara någorlunda allmänbildad, är man diskvalificerad från att föra dialog då? Vi diskuterar ju inte obskyra, marginaliserade fenomen, utan om ett samhällsproblem som involverar större delen av befolkningen och vi alla har olika erfarenheter av. Vill du inte att vi skall ta del av dina åsikter så låt gå. Men om du uttrycker dem får du ju räkna med att dina argument blir bemötta. Utan denna process når vi aldrig konsensus (OK, kanske inte denna tråds huvudsakliga syfte) utan kan stå och stångas i all evighet. Sånt orkar i alla fall inte jag med. Har bättre saker att lägga min tid och energi på.
 
Jamen om man nu råkar vara man, hetero, närma sig 40 och vara någorlunda allmänbildad, är man diskvalificerad från att föra dialog då? Vi diskuterar ju inte obskyra, marginaliserade fenomen, utan om ett samhällsproblem som involverar större delen av befolkningen och vi alla har olika erfarenheter av. Vill du inte att vi skall ta del av dina åsikter så låt gå. Men om du uttrycker dem får du ju räkna med att dina argument blir bemötta. Utan denna process når vi aldrig konsensus (OK, kanske inte denna tråds huvudsakliga syfte) utan kan stå och stångas i all evighet. Sånt orkar i alla fall inte jag med. Har bättre saker att lägga min tid och energi på.

Tack, Peter, du slog huvudet på spiken.

Här har vi alltså samtalsdeltagare som å ena sidan säger förespråkar jämlikhet mellan könen, å den andra ska somliga bara hålla käften. Påminner rätt mycket om hur det brukade till på dagis. "Prata du jag lyssnar ändå inte, LALALALALALA!"

Intressant nog handlar det om MÄN (eller åtminstone varelser av manskön). Kvinnorna i den här tråden tycks alla ha betackat sig för offerrollen som så generöst har beretts åt dem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.