Annons

kvinnosyn

Produkter
(logga in för att koppla)
Bror duktig? Vad pratar vi om, Mathias?

Är det duktigt att tycka att folk inte går att sätta på en enkel formel? Att vi inte är gjutna i en djävligt enkel form?

Att en fjortisuppfattning inte håller livet ut?

Kan det vara så att du själv har svårt att stå för dina tankar och åsikter? Det brukar nästan alltid vara så att det handlar om en själv, när man misstänkliggör folk man inte alls känner. Och så kryper du ju bakom "massan". Den bryr jag mig inte mycket om; föredrar att tänka själv.


Nej då så är det inte.
Ja att tänka själv märker jag att du gör, på samma sätt som jag så tycker/tror/tänker du nått visst om en sak.
det betyder inte att det på nått sätt är rätt, och andra sidan heller inte fel.
Folk tycker olika och på samma sätt som du tycker en sak och säkert vill att folk ska respektera det så funderar man på.
Respekterar du att andra tycker tvärtom ?

Jag tycker mest det är så spännande att folk ena dagen kan tycka så mycket om en sak senare tycker det är så "fel" och avskyvärt.

Översta delen om bror duktig har du helt klart misstolkat, jag skrev inget om någon formel eller former vi är gjutna i.

På vilket sätt kryper jag bakom massan menar du ?
Och du får nog tala för dig själv när du säger att det brukar handla om en själv när man misstänkliggör någon.
Alla har vi våra tankar om saker på samma sätt som vi tycker olika, tycker som jag sagt någon gång tidigare att det är så ok ibland att vara motståndare och tycka illa om nått och att folk ska respektera vad man tycker, men tvärtom går det inte för sig.


Exempel.
det är helt okej att tycka det är så fel när en släthyad,ung,smal osv (enl många en vacker/snygg/sexig) eller hur man nu ska förklara det.
får massa fin kritik när hon visar sig i baddräkt.

Men kritiserar man, överviktiga/finniga/vinögda/rynkiga (enligt många eller om man ska skriva samhället)
fula personer så är det Sååååå fel.

Nu är det förbaskat svårt överlag att få tankar i text sen att jag inte är någon höjdare på det heller gör inte saken bättre :)
 
Mathias, har du överhuvudtaget läst något av mina inlägg? Jag har inte alls hållit med om att det skulle vara något problem att snygga tjejer som visar hud får många kommentarer och fin kritik. Jag bara argumenterade mot Erik Sjöbergs lite väl stora anspråk, enligt mitt förmenande, på hur män respektive kvinnor minsann är. Det känns som att du argumenterar mot vem du tror att jag är och inte mot vad jag faktiskt har skrivit.

Översta delen om bror duktig har du helt klart misstolkat, jag skrev inget om någon formel eller former vi är gjutna i.

JAG skrev om att vi inte är gjutna i några enkla formler. Att kvinnlighet respektive manlighet är betydligt mer komplicerad än i Eriks beskrivning. Din slutsats var att jag är en Bror duktig som egentligen tycker något helt annat än jag skriver. Jag undrade vari det Bror duktiga ligger. Nu kanske du kan förklara det?

Folk tycker olika och på samma sätt som du tycker en sak och säkert vill att folk ska respektera det så funderar man på.
Respekterar du att andra tycker tvärtom ?

Ehm, Mathias... Det var du som gav dig in på personangrepp, Mathias, inte jag... Inte så respektfullt, om du frågar mig. Du kanske ska ta dig en funderare iallafall på det jag säger om att oprovocerade angrepp på andra oftast handlar om en själv... ;-)


På vilket sätt kryper jag bakom massan menar du ?

På det sättet att du hänvisar till massans åsikt för att styrka din egen. Vad massan tycker förresten, det kan ju knappast bli frågan om annat än en subjektiv tolkning. Vad är förresten "massan"? kan någonsin säkert säga vad "massan" tänker eller ens vad den består av?
 
Det tar sig ... nån som vill ha lite popcorn? :)
 

Bilagor

  • popcorn.gif
    popcorn.gif
    2.9 KB · Visningar: 595
Varför det är så kvinnor i denna tråd, frågade sig någon?
Enkelt!
Vilken kvinna är intresserad av ett "gubbdagis", där det pratas om ingenting, egentligen?
 
Mathias, har du överhuvudtaget läst något av mina inlägg? Jag har inte alls hållit med om att det skulle vara något problem att snygga tjejer som visar hud får många kommentarer och fin kritik. Jag bara argumenterade mot Erik Sjöbergs lite väl stora anspråk, enligt mitt förmenande, på hur män respektive kvinnor minsann är. Det känns som att du argumenterar mot vem du tror att jag är och inte mot vad jag faktiskt har skrivit.



JAG skrev om att vi inte är gjutna i några enkla formler. Att kvinnlighet respektive manlighet är betydligt mer komplicerad än i Eriks beskrivning. Din slutsats var att jag är en Bror duktig som egentligen tycker något helt annat än jag skriver. Jag undrade vari det Bror duktiga ligger. Nu kanske du kan förklara det?



Ehm, Mathias... Det var du som gav dig in på personangrepp, Mathias, inte jag... Inte så respektfullt, om du frågar mig. Du kanske ska ta dig en funderare iallafall på det jag säger om att oprovocerade angrepp på andra oftast handlar om en själv... ;-)




På det sättet att du hänvisar till massans åsikt för att styrka din egen. Vad massan tycker förresten, det kan ju knappast bli frågan om annat än en subjektiv tolkning. Vad är förresten "massan"? kan någonsin säkert säga vad "massan" tänker eller ens vad den består av?

När du trollar fram såna sagor om saker jag inte alls har skrivit eller antydig utan som du tar på ditt eget sätt & tolkar om det som du vill och kastar ut det istället.
och för det så anser jag kort & att jag inte inser att det är någon ide att ta det vidare för säger jag att jag gillar blått så säger väl du att det tyder på att jag gillar rött.
Eller säger jag att röda bilar är vanligast så tolkar du det som att jag har en röd bil.

Tänker inte mata trollen.

Trevlig kväll.
 
Någon frågade....

Varför det är så få kvinnor som kommenterar i den här tråden...

...Har läst hela nu, och tja... kan bara tala för egen räkning men som kvinna känner jag mig lika trött på av att få kvinnors utséende diskuterat, bedömt & granskat som att se billig, naken reklam & glassiga magasin med stereotypa kändisar & modeller i ICA-kön...
 
Varför det är så få kvinnor som kommenterar i den här tråden...

...Har läst hela nu, och tja... kan bara tala för egen räkning men som kvinna känner jag mig lika trött på av att få kvinnors utséende diskuterat, bedömt & granskat som att se billig, naken reklam & glassiga magasin med stereotypa kändisar & modeller i ICA-kön...

Så vad är det du är kritisk mot, Ida? Jag förstod inte riktigt. Bilderna? Hur bilderna kommenteras? Eller själva tråden; fast i den är det väl ingen som talar om kvinnors utseende?
 
Mattias, man har frågat varför det var så få kvinnor som kommenterar i tråden, jag gav bara min syn på varför det var så få, ur min egen personliga synvinkel. Jag har inte kritiserat i övrigt... men att genast bli påhoppad för det man kommenterar är ytterligare en anledning till att jag alltmer sällan kommenterar i forumen...
 
OK... Jag tycker som flera andra att det har saknats kvinnliga röster i den här diskussionen och tycker att det är jättebra att du kommenterar. Men jag förstod faktiskt inte vad du menade; alltså på vilket sätt det anknyter till ämnet. Är det tråden i sig och diskussionen som försiggår som du inte gillar, är det bilderna, är det sättet dessa brukar kommenteras på?

Att du känner dig påhoppad får jag väl delvis ta på mig därför att jag onekligen har varit rätt krigisk tidigare i tråden (VÄL krigisk; det erkänns). Men det var inte meningen, jag ville bara be dig att förklara dig bättre.
 
Ja, det får vara hur det vill med kvinnliga röster tills vidare. Personligen är jag övertygad om att synen på det motsatta könet är rätt stereotyp ("reptilhjärna, om man så vill"), oavsett vilket köns tankar man studerar. Jag reagerar mest på att det finns en hel del bilder på FS med fjortiga tjejer som får oerhört bra kritik trots att de är synnerligen alldagliga bilder med slentrianmässig ljussättning, osv. Med detta inte sagt att det är nåt fel på de attribut vi attraheras av, om så bara på bild. Men ofta tycks bildens egenvärde komma i skymundan för hur "tuttig" bilden är. Ja, visst, jag kan tycka lättklädda kvinnor kan vara attraktiva, fattas bara, men om bilden är amatörmässigt utförd blir jag som bildbetraktare bara trött. Om det sen råkar vara en vacker kvinna som varit modell kan jag snarare bli lite sne på att fotografen inte gjort ett bättre jobb. Det finns nån fotobok om personporträtt som enbart behandlar hur man får ordinära modeller att se bra ut på bild, vilket ganska väl fångar kärnan i arbetet, att göra det bästa möjliga med den modell man har. Om någon har en snygg modell och tar trista, ointressanta bilder är ju det ett underkännande av det fotgrafiska arbetet...
 
OK... Jag tycker som flera andra att det har saknats kvinnliga röster i den här diskussionen och tycker att det är jättebra att du kommenterar. Men jag förstod faktiskt inte vad du menade; alltså på vilket sätt det anknyter till ämnet. Är det tråden i sig och diskussionen som försiggår som du inte gillar, är det bilderna, är det sättet dessa brukar kommenteras på?

Att du känner dig påhoppad får jag väl delvis ta på mig därför att jag onekligen har varit rätt krigisk tidigare i tråden (VÄL krigisk; det erkänns). Men det var inte meningen, jag ville bara be dig att förklara dig bättre.

Hej igen, eller god morgon får jag kanske skriva nu. Ja alltså, det jag menade i mitt första inlägg var väl egentligen att när jag läste tråden i sin helhet så var min första tanke att här har vi en bunte män som diskuterar avklädda kvinnor på bild. För att förtydliga, jag har inget emot avklädda bilder på varken nakna kvinnor eller män. Men för egen del vill jag gärna att nakenheten ska kännas befogad eller naturlig. Upplever precis som andra att nakna bilder på en stereotypisk modell per automatik får röster fastän jag själv upplever den som tråkig, men det inte sagt att jag har patent på att bestämma om den faktiskt ÄR tråkig eller inte, det ligger ju som bekant i betraktarens öga.

Sådana här diskussioner svävar ofta iväg till sidospår som är svårt som kvinna att bemöta, tex att det bara går uppför för kvinnan från det att hon är 17, eller att en kvinna måste vara vacker för att attrahera den snyggaste mannen men inte tvärsom osv. Hur lockande är det att gå in i de sån diskussion & bemöta sådana argument? Det var bara det jag menade med att det inte är så konstigt att den här diskussionen inte lockar kvinnor att kommentera. Var det tydligare?
 
Nu har jag inte orkat läsa alla inlägg, men tillräckligt många för att våga skriva en kommentar.

För det första så förstår jag inte varför det underförstått ska anses vara något negativt att killar/män uppskattar att titta på bilder av vackra och lättklädda tjejer. Enligt min uppfattning är det något av det mest naturliga här i världen. Vi män är till och med SKAPTA för att attraheras av kvinnor på olika sätt. Och hade vi inte varit det så hade det nog inte blivit några barn här i världen.

För det andra tycker jag att det finns en märklig inställning i botten där vissa bilder inte anses fina eller bra nog. Vem bestämmer det? Är inte fotografin ett medium som är till för alla och där vem som helst ska kunna ta bilder som han/hon gillar eller vill visa? Jag tycker det känns unket när någon ska tala om för mig vilka bilder som är bra eller dåliga. Med den inställningen hade de flesta fotografiska mästerverk aldrig funnits.

Och så frågan om varför så få kvinnor diskuterar i denna tråd. Ja, förmodligen av samma anledning som varför så få kvinnor deltar i diskussioner, forum och debatter på nätet över huvud taget. Oavsett ämne. Men om nu inga kvinnor vill delta så ska väl inte vi män som vill diskutera behöva låta bli. Eller?

Slutligen så borde rubriken på denna tråd snarare ha varit ”manssyn”. För det ligger en märklig manssyn och skvalpar omkring i denna diskussion. En syn som går ut på att vi ska skämmas litegrann. Jag undrar bara varför?
 
Vågar man skriva...;)

Jag kan ge ett svar till varför bilder på nakna kvinnor på FS får en massa visningar (men få kommentarer om man ser procentuellt till antalet visningar): googlar man på "naket" eller liknande så kommer FS FAN-bilder upp.

Jag tycker att människokroppen är vacker, och jag tycker att kvinnokroppen är enklare att porträttera än manskroppen. En kvinna har helt enkelt - i mitt tycke - intressantare former att jobba med!
Jag tar ofta självporträtt, och naturligtvis försöker jag få till bilder som tilltalar mig, där jag tycker att jag är vacker (det är svårare än när jag jobbar med modell, jag äre mer självkritisk än kritisk mot andra...). När jag lyckas få en bra bild är jag stolt, både över mina fotografiska kunskaper (jag är långt ifrån lysande, men det är roligt att se en utveckling) och över mig själv. Jag vill visa upp mina bilder, precis som jag vill visa upp en bild på min hund, eller en blomma, som jag tycker är vacker. Både för att jag vill visa en bra bild, och för att jag är stolt över att just jag ser bra ut på bilden.

Är jag ytlig? Definitivt! Men inte enbart, det är väl fullt naturligt att den mänskliga kroppen fascinerar oss? Sedan skiftar skönhetsidealen, från stenålderns skulpturer av modersfigurer till twiggys pojkfigur till dagens trender.

Och nej, jag tycker inte att bilder på nakna kvinnor eller nakna män blir "gammalt" eller "gjort", om jag skulle ha kravet på mig att alla mina bilder ska vara originella skulle jag inte plåta alls...Så duktig är jag inte att jag kan hitta nya idéer. Men eftersom människorna skiftar så blir det ändå alltid lite annorlunda, även om skiftningarna är små.

Just eftersom samhällets normer ser ut som de gör, folk förfasas över att kvinnor visar upp sig själva på lättklädda bilder (Herregud, vad kommer grannarna att säga? Förstår flickebarnet hur detta påverkar hennes familj? Det där blir inte roligt när hon blir gammal! Hon måste blivit övertalad...) så har jag valt att ta bort mina egna FAN-bilder från FS. Jag saknar dem, men en hel del i den här tråden bara understryker att det fortfarande finns män (och kvinnor, men de har inte kommenterat här) som sätter sig till doms över kvinnor som är stolta över hur de ser ut och väljer att visa det. Det är inte en strid som jag har lust att vara fanbärare för, så jag viker mig.

Har jag missuppfattat andemeningen (och den uttalade meningen) i en del av inläggen så ber jag om ursäkt, och tar tillbaka. Skriftspråk är inte alltid enkelt att uttrycka sina tankar i, läsaren tolkar efter sina egna referensramar.
 
Dags då, att skriva ett inlägg....
Jag tror att det finns två orsaker att en bild får många (och snabba) kommentarer.
1. Stor vänkrets på FS, som kommenterar allt man lägger upp
2. Bild som är lättillgänglig (snygg och okomplicerad)

De här bilderna med lättklädda damer faller i kategori 2. Motivet uppfattas av många som attraktivt och det är lättillgängligt (det krävs liksom inte 2 sekunder (eller mer) av analys för att se innehållet. En anledning till att vi snabbt identifierar dessa bilder är att vi är just människor som är sociala varelser som letar sällskap. Vi ser mäskliga drag i döda träd, stubbar etc dvs former som påminner om mänskliga drag är lättidentifierade.

Mer komplicerade bilder som försöker förmedla en känsla eller andra subjektiva värden kommer att vara en looser i jakten på kommentarer. Det är för många bilder att bläddra igenom och det som inte fångar vid en hastig blick på en tumnagel komer inte att bli kommenterat.
 
Varför det är så få kvinnor som kommenterar i den här tråden...

...Har läst hela nu, och tja... kan bara tala för egen räkning men som kvinna känner jag mig lika trött på av att få kvinnors utséende diskuterat, bedömt & granskat som att se billig, naken reklam & glassiga magasin med stereotypa kändisar & modeller i ICA-kön...

Precis helt rätt!
Mitt tidigare inlägg blev alltför snabbt nerskrivet, några ord kom inte med, andra ord blev felstavade, tyvärr.
Men en sak är också sann, mycket snack är det här på FS, om just ingenting, långt från ämnet fotografering, lite "gubbdagis tugg"..
Det var säkert inte det som var tsnken med FS Forum ..........
 
Hej igen, eller god morgon får jag kanske skriva nu. Ja alltså, det jag menade i mitt första inlägg var väl egentligen att när jag läste tråden i sin helhet så var min första tanke att här har vi en bunte män som diskuterar avklädda kvinnor på bild. För att förtydliga, jag har inget emot avklädda bilder på varken nakna kvinnor eller män. Men för egen del vill jag gärna att nakenheten ska kännas befogad eller naturlig. Upplever precis som andra att nakna bilder på en stereotypisk modell per automatik får röster fastän jag själv upplever den som tråkig, men det inte sagt att jag har patent på att bestämma om den faktiskt ÄR tråkig eller inte, det ligger ju som bekant i betraktarens öga.

Sådana här diskussioner svävar ofta iväg till sidospår som är svårt som kvinna att bemöta, tex att det bara går uppför för kvinnan från det att hon är 17, eller att en kvinna måste vara vacker för att attrahera den snyggaste mannen men inte tvärsom osv. Hur lockande är det att gå in i de sån diskussion & bemöta sådana argument? Det var bara det jag menade med att det inte är så konstigt att den här diskussionen inte lockar kvinnor att kommentera. Var det tydligare?


Ja nu var det klarare, tack Ida. Tja, åtminstone försökte jag argumentera mot just den sortens förenklingar som du nämner. Vet inte om det framgick.
 
Nu har jag inte orkat läsa alla inlägg, men tillräckligt många för att våga skriva en kommentar.

För det första så förstår jag inte varför det underförstått ska anses vara något negativt att killar/män uppskattar att titta på bilder av vackra och lättklädda tjejer. Enligt min uppfattning är det något av det mest naturliga här i världen. Vi män är till och med SKAPTA för att attraheras av kvinnor på olika sätt. Och hade vi inte varit det så hade det nog inte blivit några barn här i världen.

För det andra tycker jag att det finns en märklig inställning i botten där vissa bilder inte anses fina eller bra nog. Vem bestämmer det? Är inte fotografin ett medium som är till för alla och där vem som helst ska kunna ta bilder som han/hon gillar eller vill visa? Jag tycker det känns unket när någon ska tala om för mig vilka bilder som är bra eller dåliga. Med den inställningen hade de flesta fotografiska mästerverk aldrig funnits.

Och så frågan om varför så få kvinnor diskuterar i denna tråd. Ja, förmodligen av samma anledning som varför så få kvinnor deltar i diskussioner, forum och debatter på nätet över huvud taget. Oavsett ämne. Men om nu inga kvinnor vill delta så ska väl inte vi män som vill diskutera behöva låta bli. Eller?

Slutligen så borde rubriken på denna tråd snarare ha varit ”manssyn”. För det ligger en märklig manssyn och skvalpar omkring i denna diskussion. En syn som går ut på att vi ska skämmas litegrann. Jag undrar bara varför?


Det tycker jag var ganska mycket huvet på spiken.
 
... en hel del i den här tråden bara understryker att det fortfarande finns män (och kvinnor, men de har inte kommenterat här) som sätter sig till doms över kvinnor som är stolta över hur de ser ut och väljer att visa det.

Jag tycker snarare att de flesta klart uttryckt att det är helt OK både att gilla och att vara med på naken/halvnakenbilder, även de mer lättköpta. Har kritiken gällt något så har det väl snarast varit det senare, att en del tyckt att det rent fototekniskt ska till lite mer för att nakenbilder - som vilken annan bild som helst - ska förtjäna beröm. Något moraliskt dömande har det väl ändå inte varit tal om? (har jag missat nåt???)


Har jag missuppfattat andemeningen (och den uttalade meningen) i en del av inläggen så ber jag om ursäkt, och tar tillbaka. Skriftspråk är inte alltid enkelt att uttrycka sina tankar i, läsaren tolkar efter sina egna referensramar.

Visst är det så. Verkligen. Väl värt att ha i minne.

Vad mycket bättre alla diskussioner om manligt och kvinnligt blir, förresten, när representanter för båda könen deltar! Jag gillade ditt inlägg, Mårran, även om jag fann orsak att invända mot ovanstående.

Vad synd att du inte velat låta dina bilder ligga kvar, förresten. Det borde verkligen inte behöva vara så som du skriver.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.