Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kvinnosyn

Produkter
(logga in för att koppla)
Man kan ju också undra var alla kvinnliga fotografer har tagit sin väg. Finns det möjligen en kvarlevad försiktig ton som möjligen dämpar engagemanget inför frågeställningen?
 
Man kan ju också undra var alla kvinnliga fotografer har tagit sin väg. Finns det möjligen en kvarlevad försiktig ton som möjligen dämpar engagemanget inför frågeställningen?

Tycker jag har sett fler och fler kvinnliga fotografer som fotar både påklätt och avklätt, män som kvinnor. Upplever inte riktigt som du gör.

Sedan tycker jag att kroppen är ett vackert konstverk i många former och man ska inte blanda ihop naket med sex per automatik, tycker det blir lite nedvärderande gentemot fotograf och modell oavsett kön.
 
En modern syn på kvinnan är väll att inte förneka det valda sättet att uttrycka sig på?

Att fotografera halvnakna vackra (vackert är lättare för ögat än fult, men vem bestämmer nivån?) var väll aktuellt typ dagen efter uppfinningen, innan dess målades motivet istället. Att 60 & 70 skulle ha tjatat ut århundraden av avbildning för att bli ointressant i dag vore ju makabert rent ut sagt.

Det som skiljer förr och nu är väll mer att en mansdominerad religion (välj valfri) inte har så mycket att säga till om längre, det är kort och gott inte lika fult längre nu när vi är aningen mer upplysta än vår föräldrageneration som upptäckte syntetiska droger och ödelade halva världen (som förresten ses som en merit att fotografiskt ha dokumenterat).

För att på något sätt tyda trådskaparens tankar som ett problem måste man nästan förlöjliga mannen och fördumma kvinnan samtidigt som man tar bort dimensioner av en bild och till sist bestämma fasta variabler på vad en bild skall innehålla.

Och tar man bort uttjatade motiv (käresta, barn, husdjur, landskap, blommor, solnedgångar och ekorrar) så lär det inte bli mycket kvar...då måste det ju vara mycket mer kreativt att engagera sig i bilder man gillar och strunta i det man inte gillar.

Jag själv hoppar generellt över husdjur och småbarn (förutom ett hiskeligt bra barnkort i mina favoriter) då jag finner dem lika tråkiga som stuvade grönsaker, jag finner dem dock inte ivägen för vad jag väljer att ta in :)
 
Problemet?

Jag har svårt att förstå problemet. Jag menar... Har du en kvinnosyn du är tillfreds med, Bo, grattis! Varför inte nöja dig med det? Varför bekymra dig över andras? Ja, så länge vi inte talar om kränkningar och respektlöshet, vill säga; då är jag med, då kan det vara läge att säga ifrån.

Bland de klokaste ord jag känner till är skolgårdens enkla "den som sa det han var det". Varje gång jag retar mig på någon annan sätt att tänka eller vara, ja då är det egenligen något i mig själv som skaver. Det kallas projektion, som de flesta av oss nog vet men de flesta bryr sig förfärande lite om.

Jag tror helt enkelt att det är något i din egen kvinnosyn som skaver, Bo, även om du själv har svårt att se det. Jag tror att det är där du borde lägga ner tid och engagemang för att ändra något.

Jag misstror kvinnlighetens blå riddare. Jag tror att de som regel gömmer på något själva. Den famöse "Kapten Klänning" är ett exempel på detta - låt vara ett extremt sådant, och jag misstänker dig verkligen inte för ett beteende i den vägen, Bo. Fattas bara.

Du får förlåta mig Bo, men jag tror verkligen att det är så. "Den som sa det han var det" gäller nästan alltid. Åtminstone i oträngt mål.
 
Känns lite som Bo är killen som sitter vid bardisken och pratar med tjejen och lyssnar på alla hennes problem och håller med om hur hemsk världen är och håller med om att alla män är svin i tre timmar, sen kvart över två glider en annan kille fram och säger hej så "poff" står tjejen i ett hörn o hånglar med honom =)


Kan verkligen från djupet av mitt hjärta rekommendera Robin Sharmas böcker till dig ang. filosofi och annat.

Munken som sålde sin ferarri är bra att börja med och greatness guide är också trevlig
 
Reagerar lite på att det alltid ges omedelbart och fler kommentarer på inlagda bilder där det finns en snygg tjej, gärna mycket hud..

Att se snygg, enkel och uråldrig konst uråldrigär alltid lättare än att ge kritik på en modern svårtolkad bild. Varför tror du kvinnan ser ut som hon gör idag och varför tror du män gillar kvinnors utseende? Kan ha lite med evolution att göra. Allt måste inte kompliceras. En farbror på 90 år kan väl tycka att en kvinna på 16 år kan vara snygg? Är det perverst eller är det så att man fortfarande kan uppskatta det vackra som världen skapat eller man ska bara tycka all annan gammal skåpmat är snygg? Dvs 16 åringen är skitful och tanten på 101 år är skitsnygg?
Ställ en fråga till gubben på 85 år vad han tycker är vackert hos en kvinna på 101 år? Dvs konstruktiv kritik.



men vad ger det med alla upprepningar.
Ja du, ser på din portfolio att du fotograferar porträtt. Skippa det du, finns en uppsjö av porträttfotografer. Landskap? Glöm det också, finns nog inte många motiv som någon inte fotograferat innan.
På tal om att visa upp bilder på bebisar och barn. Det första man får ofta höra "Varning, barnbild"

Bilderna är ju ofta inte innehållande mer än just -vacker tjej som lättklädd agerar framför sin kompis kamera.
.

Bilder måste som sagt inte "innehålla" en massa. Räcker oftast att det berör och andra tycker det är vackert. Har man inte redan uppnått syftet om många stannar upp och tittar eller tom ger kritik. Tänker på modellen, alla vill väl känna sig bekräftad, omtyckt och känna sig vacker. Nu vet jag inte exakt vilka bilder du referar till dig, men jag skriver inte om "runkbilder" som man kan tanka ner på XXX.-sidor. Runka kan man nog göra till dina porträttbilder med om man nu gillar dom.


lite modernare syn på kvinnan.
Dags att sluta fotografera lättklädda kvinnor och dags att börja med lättklädda män!!!
Eller alla ska bli muslimer och så slipper man naken hud.
Modernare syn på kvinnan får man inte för att man gillar den kvinnliga formen!
 
Ser att det blev en lång tråd, precis som jag nästan hoppades. Tråkigt att bli jämförd med sjuka polischefer och misslyckade män vid bardiskar. Min mansroll har jag inga bekymmer med och undanber mig hobbypsykologers skrivklåda.

Jag började med att fråga hur det kommer sig att det kommenteras så livligt då någon publicerar en bild på en naken eller halvnaken kvinna. Den frågan är fortfarande aktuell. Men varför är det moralväkteri och unken mansroll att ställa den frågan?
 
Du kanske har fel vinkel på detta - det är inte för många kommentarer på tjejbilder utan snarare för få kommentarer på alla andra. ;-)
 
Easy cake, kvinnor ÄR vackra, fascinerande och har otroliga linjer! Nu tycker jag i och för sig inte att ens hälften av alla bilder på lättklädda kvinnor här är bra eller intressanta, men jag menar come one, det går ju inte att förneka att det är spännande med lite hud? Jag må vara straight men kan uppenbarligen uppskatta en annan tjejs kropp, det ser jag som en av fördelarna med att vara fotograf.
Jag upplever inte att hud automatiskt ger mer kommentarer, mer visningar kanske just för att man är nyfiken eller vill förfaras. Det som spelar roll i slutändan är hur intressant hela bilden är. En sillisbrud med boobsen pekandes åt var sitt väderstreck är i slutändan kanske inte lika intressant eller värd att kommentera som det där porträttet eller landskapsbilden som ger en känsla.
Jag älskar kvinnor och jag älskar tuttar och kommer aldrig sluta att plåta mode med tuttar i!:D
 
Tycker Erik Sjögren sammanfattade det hela bra. Med hans tillstånd skulle man nästan printa den texten i A5-format och dela ut varje gång frågan kommer upp.

En annan fråga som ännu inte kommit upp kan vara det att fotografen kanske får i uppdrag att fotografera motiv som han/hon kanske inte skulle ha valt själv om man fick välja.

Det har hänt mig att somliga bett mig plåta dem "lättklätt", deras hundar, deras barn, (dock ännu inte deras solnedgångar)
Ibland har bilden passat sig att visas här, tex.

Det betyder inte att jag själv uppskattar motivet eller själva uppdraget. Jag försöker leva på fotografering, då gör jag vad kunden önskar. (Så länge kunden är över 18år och inget där jag bedömer att någon kan ta skada. Djur eller människa)

Så visst, lättsålt. Jajjamen!
Jag vill oxå äta 3ggr om dagen.

Det är ingen som köper mina udda experimentella arty-farty-bilder av... (lägg in vad du vill)

Så därför plåtar jag det folk vill ha. Kanske gör det mig till en ond människa?
 
Du kanske har fel vinkel på detta - det är inte för många kommentarer på tjejbilder utan snarare för få kommentarer på alla andra. ;-)

Mycket troligt är det så!
Jag har droppat det där med att lägga in bilder i pooler för ingen kommenterar dem ändå.
Det kanske är mitt personliga problem med brist på talang, vad vet jag?
Om det nu haglar kommentarer över "flickbilderna" så har de väl ändock berört lite utöver standarden här på forumet?
Det måste väl ses som bra?

Bo:
Gillar din bild "blå väska" skarpt!
 
Ser att det blev en lång tråd, precis som jag nästan hoppades. Tråkigt att bli jämförd med sjuka polischefer och misslyckade män vid bardiskar. Min mansroll har jag inga bekymmer med och undanber mig hobbypsykologers skrivklåda.

Det tillkommer dig inte att undanbe dig det. Den som ifrågasätter måste finnas sig i att själv bli ifrågasatt.

Din formulering är nedsättande. Att du uppträder respektlöst gentemot mig gör det inte troligare att du är respektfull mot andra, exempelvis kvinnor.
 
Senast ändrad:
Tycker Erik Sjögren sammanfattade det hela bra.
...

Mycket var rätt, men jag är förvånad att ingen regerade på den här godbiten:

...
en kille med en tillräckligt vacker och självsäker personlighet kan i praktiken få vilken tjej som helst och då kommer han alltid ta en vacker tjej (en tjej som är kär i en kille ser bara in i killens ögon, en kille som är kär i den vackraste tjejen är kär i varje del av denna tjej).
...

Absolute BS, vilken kvinnosyn är det? :)
 
Jag hade inte läst Eriks inlägg men har gjort det nu.

Det gav uttryck för en unken kvinnosyn, tycker jag. För att nu ansluta till ett aktuellt ämne.

"Tjejer är si, killar är så."

Nonsens!
 
Vad du försöker göra, Erik - tycks det mig - är att ge kvinnor och män olika roller. Det ger sken av att vara en saklig beskrivning, men i praktiken blir sådana normerande. Det smyger sig en förväntan om att män bör vara och känna si eller så, kvinnor si eller så.

Roller ger en falsk trygghet. Det kan vara skönt att veta vad man förväntas att göra i varje given situation, vad som är "rätt" och vad som är "fel" - men det är garanterat oskönt när ens känslor inte går i takt med den förväntade rollen.

Istället bör sexualiteten handla om att utforska våra båda sidor, såväl den manliga som den kvinnliga. Alla aspekter på sexualiteten finns i var och en av oss, tror jag. Vi behöver inte projicera våra känslor på vår partner när vi i stället kan uppleva dem själva. Också en man kan uppleva det kvinnliga, egendomligt nog starkare ju starkare han upplever sin manlighet... och vice versa.

Hur som helst låter det sig knappast fångas med ord. Men där har vi ju istället kamerorna till vår hjälp! ;-)
 
Senast ändrad:
Lågt av mig

Bo:

Jag medger, det var lågt att ens nämna Kapten Klänning i sammanhanget. Det var ett exempel far, far out eller vad det heter. Jag beklagar att jag gjorde det.

Vad jag menar är att jag misstror alla som utan vidare ställer sig på barrikaderna åt andra. Jag tror att de som regel gör det för att slippa gå till botten av något eget som skaver. Men ta det lugnt, du är i gott sällskap - cosi van tutte. Alla gör så - nästan. Men så mår de också därefter. Medberoende kallas åkomman.

För övrigt kan jag inte se att du har lyckats beskriva något verkligt problem, eller lyckats förklara i vad problemet består. För om det består i att somliga bilder får fler kommentarer än andra - ja då har vi verkligen inget att oroa oss över.
 
Jag har gjort mycket omfattande studier i hur tjejer/kvinnor generellt interagerar med män, att påstå att det inte är skillnader mellan könen gör man bara när man inte alls förstår/ser/kan hantera skillnaderna...

Mvh
 
Intressant. Var och hur har du gjort dom studierna?
Länka gärna till ditt forskningsresultat så vi får läsa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.