Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kvalitetskompakt - finns det nån?

Produkter
(logga in för att koppla)

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag har en Ricoh GR-1v med mig nästan alltid då jag inte har en systemkamera med min. Ricohn är mycket kompakt och har förstklassig optik. men vad ska jag ha om jag vill ha en digital motsvarighet? Finns det nån.

Ska en digitalkompakt kunna ersätta Ricohn måste den kunna fotografera på minst ISO 800 med acceptabel kvalitet, ha ljusstyrka på minst 2,8 och inte ha någon störande fördröjning i avtrycket. Låter som en omöjlighet då alla modeller tycks ha miniatyrsensorer som bara brusar.

Nån som vet nån modell som passar?
 
Har suttit å funderat i samma banor jag med.
Om man skiter i bruset så ligger nog Ixus i bäst till. Liten, exp.komp., skarp optik, mm.
 
Tyvärr så finns ingen som på något sätt kommer i närheten av din Ricoh, Ixusen är fin på sitt sätt & bra inom digikompaktsegmentet men är absolut ingen ersättare till din analoga kompakt.

Vi får vänta & se vad som kommer, enligt rykten så håller Voightländer (i samarbete med nån annan?) på att utveckla en mätsökardigital, knappast så kompakt men ändå intressant. Det viktiga är ju dock att dom väljer en större sensor för att hålla brusnivån i shack. Som sagt rykten men intressant...
 
Huruvida Leican blir brusmässigt återstår ju att se, den har ju liten sensor. Fräck är den i alla fall!
 
froderberg skrev:
Jag har en Ricoh GR-1v med mig nästan alltid då jag inte har en systemkamera med min. Ricohn är mycket kompakt och har förstklassig optik.


Lite off topic, men, jag har en Ricoh GR-1 som dock har slutat fungera. Jag var mycket nöjd med den när den fotade. Precis som Magnus skriver så är det en mycket bra kamera att ha med sig i fickan överallt. Men nu har den som sagt slutat fungera, slutaren vill inte öppna sig...

Pratat med scandinavian och de hade inte koll på någon serviceverkstad, tydligen har de slutat sälja den... Någon som har koll på hurdet förhåller sig?

/J
 
Det är just det, det finns ingen i sverige länger...

Men men, scandinavian tog den och skulle ringa runt ivärlden... de hade "nog" koll på en verkstad i tyskland, så det är ju bara att vänta.
/J
 
Men den som var agent skötte ju inte servicen själv. han anlitade antagligen något ställe i Sverige. Det borde ju gå att kontakta han som var agent. Hur som helst borde han sitta på en del info.

Jag har haft kontakt med honom (ensamföretagare) någon gång men kommer inte håg hans namn eller firmanamnet.
 
Den svaenske importören, Phenix HB?, skickade Ricoh till England. Iaf när vi sålde Ricoh.

Dra iväg ett mail till Robert White i england å kolla. De är/var stora på Ricoh och är mycket serviceinriktade.
 
digilux 2 inte speciellt kompakt

Var i Köpenhamn i torsdags och slank in på "Photographica" för att känna på den nya Leica digilux 2.

Min allra första och spontana reaktion var att kameran är mycket större än vad jag föreställt mig. Objektivet är enormt med "digitalkompakt"-mått mätt och kamerahuset är väldigt djupt vilket gjorde att jag inte tyckte det låg skönt i handen. Detta är naturligtvis subjektivt och jag jämför med Leica M6:a som jag personligen tycker är fantastiskt ur ergonomisynpunkt med sina rundade sidor och sköna tyngd.

Och Digiluxen må vara välbyggd för att vara en digital kompakt, men den som förväntar sig M- eller R- känsla för ha mycket fantasi.

Men det som en gammal mätsökarfreak tycker är allra mest besvärande är - just det - den elektroniska sökaren. Digiluxens sökare är nog bra för att vara en sådan, men jag tycker definitivt att tekniken behöver utvecklas mera för att nå en acceptabel kvalitetsnivå.

Som ni förstår var mitt första möte med digilux 2 lite av en besvikelse, men detta skall läsas med utgångspunkten att Contax G2 och Leica M6 är mina referenser. Kankse inte helt rättvist och jag tror att d2 mycket väl kan fungera som en bra resekamera efter viss tillvänjning.

Några bilder fanns inte att tillgå. Så det viktigaste bedömningsmaterialet för kameran har jag inte sett ännu.

I vilket fall som helst är jag inte beredd att lägga upp 16 lakan för d2. Då satsar jag hellre de pengarna på en EOS 10D.

Hälsningar

Fredrik
 
froderberg skrev:
Tänkte också provklämma digiluxen. Hur mycket skiljer priset till Panasonic?

Hittar ingen prisuppgift på Panasonicen i Sverige men enligt Dpreview så skiljer det 300 dollar mellan dem i USA. 1500 samt 1800 dollar...
 
froderberg skrev:
...på minst ISO 800 med acceptabel kvalitet

Vad som är acceptabelt och inte vet jag inte, men flera av Fujis kompaktkameror har i alla fall ett läge för 800 iso, om än inte vid högsta upplösningen.
 
gors skrev:
Jag kollade tidigare. Leican är 25% dyrare.

Scandianvienphoto tar drygt 14 000 för Panasonicen och 16 895 för Leican. Vet någon om det skiljer något förutom namnet?
Gillar tänket skarpt att ha få knappar, men endå ha enkel kontroll över det fototekniska (=ljusmätning, tid och bländare).
Kanske fungerar Leican annorlunda än vad den ger sken av?
En OM-4Ti med digitalfunktionalitet är något jag skulle gilla.

/Erik
 
Speedy skrev:
Har suttit å funderat i samma banor jag med.
Om man skiter i bruset så ligger nog Ixus i bäst till. Liten, exp.komp., skarp optik, mm.
Visst är det brus vid ISO400, men hur kornig är inte en 400/800 film? Dessutom måste man plåta slut på rullen med samma känslighet. Med ixusen ställer man ju bara ned ISO till 50 och vips...är 'bruset' obefintligt i jämförelse för nästa bild. Filmrullen sitter snällt kvar till den är slutknäppt...
Jag har en EOS10D och en Ixus400. 400'an är fantastisk.
Den har också obefintlig 'shutter-lag' men tar något sekund på sig att fokusera. Troligen beror det på den kontrastkännande autofokusen som är långsammare än linjesensorer/parallax AF som sitter i de flesta filmkompakter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.