Annons

Kvalitetsförlust

Produkter
(logga in för att koppla)

Jern

Aktiv medlem
Hej,

undrar lite om jpeg, blir det någon kvalitetsförlust vid kopiering av bilder, typ om man kopierar en bild och sen den i sin tur osv. eller är det ettor och nollor som gäller här. Ingen kvalitetsförlust alltså. Kanske komprimeringen spelar någon roll här är min tanke...så det kanske finns en förlust ändå, så man bör tänka sig för och alltid ha samma originalbild att utgå ifrån?

/ janne

Det är lite oklart vad du menar med kopiering. "Kopierar" du bilderna med ditt operativsystem, dvs utan att öppna dem med ett bildbehandlingsprogram, sker ingen förlust.

Förlusten sker vid omkomprimering. Den görs när bilden sparas från ett bildbehandlingsprogram. Varje gång du sparar en bild som jpeg komprimeras den om och en kvalitetsförlust sker. Du bör alltså hålla ner antalet jpeg-komprimeringar så långt det går.

Hejsan och tack för svaret,

fick ett bättre svar en tänkt. Förstår lite till nu. Fick ide'n till frågan när jag läste om backupper på forumet.

/ janne

Jag kan passa på att tillägga att om du sparar dina bilder som text PSD, TIFF eller PNG så förlorar de ingen kvalitet. PNG-formatet kan dessutom läsas av de flesta webbläsare samt tar mindre lagringsutrymme än TIFF.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto