Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kvalitets problem i C1 Pro...

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotografia

Aktiv medlem
Hej!

http://web.telia.com/~u30323713/Untitled-1.jpg

Som ni ser är det ganska stor skillnad på bilderna. Den första är hur bilden blev efter jag framkallat den i C1 Pro och den andra bilden är hur den faktiskt såg ut i C1 Pro fönstret.

Varför kan jag inte få samma resultat efter jag framkallat bilden till TIFF?

Tack på Förhand!
//Mattias
 
Vad ahr du valt för färgprofil på outputen

prova sRGB på filen ut.

C1 färgprofilhanterar, det gör inte WEB mm på samma sätt.

Roine
 
Jag har valt Adobe RGB som Output.
Som färgprofil i C1 har jag valt en Canon 10D:s egna. Testade sRGB som output men det blev samma problem. Förlust av kontrast och skärpa.
 
När du kollar på bild nummer 1 på andra håll, gör du då det i program som hanterar färgprofiler?
Om inte så måste den konverteras till sRGB om det ska bli vettigt när du kollar på den i program såsom IE.

AdobeRGB ser alltid blek ut i ett program som inte hanterar profiler. På samma sätt så har du en sRGB-bild som du tittar på i AdobeRGB färgrymden så ser alla färger grälla ut.
 
Som ni ser är det ganska stor skillnad på bilderna. Den första är hur bilden blev efter jag framkallat den i C1 Pro och den andra bilden är hur den faktiskt såg ut i C1 Pro fönstret.
Kan bero på att du tittar på filen i ett program som inte har stöd för färgprofiler. Det kan också bero på att programmet du öppnar TIFF-filen inte använder rätt profil (AdobeRGB).

Jag tilldelade AdobeRGB till vänstra bilden. Färgerna skiljer inte speciellt mycket nu.
 

Bilagor

  • tmp.jpg
    tmp.jpg
    41.2 KB · Visningar: 176
Fotografia skrev:
Ja nu ser de ganska lika ut. Tack! Men skärpan?
Skärpan beror på att en högra skärpts aldeles för mycket, vilket syns tydligt runt kragen på t-shirten. Det är tydliga halos runt detaljerna. Du kan, om du vill, skärpa upp den vänsta bilden med USM med låg radie eller liknande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.