Annons

Kvalitativ resekamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

mJohnsson

Medlem
Hej!
Jag är på jakt efter en digitalkamera som är lämplig att resa med. De egenskaper jag skulle föredra är följande:

- Kunna ta i starkt motljus (soluppgångar...)
- Ljuskänslig (nätter)
- Mer än 3x zoom
- Praktisk (liten, resevänlig)
- Pennbatterier (mindre viktigt, men hade varit praktiskt)

De två första punkterna är de viktigaste. Jag kan själv inte särskilt mycket om kameror, men tycker det är kul att ta bra bilder. Skulle vara tacksam för lite tips. Finns det en kompaktkamera med dessa egenskaper, eller skulle jag vara tvungen att köpa en systemkamera?
 
Tjena
I prncip alla digitala kameror är känsliga för konstraster som tex när solen står lågt. Risken finns att bilder blir utfrätta då. När det gäller motljusegenskaper beror dom på optiken i första hand.
För nattfoto är systemkameror VÄLDIGT mycket bättre än några kompakta kameror jag sett... Dels tillåter dom högre iso (ljuskänslighet) och dels så ger dom klarare bilder i mörker än kompakta digitalare.
När det gäller format så är ju kompater i regel små. Några små systemkameror är
canon 350D
nikon D50
En annan intressant systemkamera som iof är lite större än dessa är konica minolta dynax 5D som har bildstabilisering vilket är väldigt bra när ljuset är lite svagare och man inte har stativ med sig.
Över huvud taget så är systemkameror väldigt mycket roligare än kompakter med mer inställningsmöjligheter och bättre bild mm....
Mvh Johan
 
Precis som Johan skriver över mig så är en digital systemkamera det i särklass bästa och roligaste att ha med på en resa om du kan tänka dig att lägga pengarna och orkar bära med den. Vilken systemkamera då? Tja jag säger Canon men det finns så mycket trådar om detta så du kan läsa tills du blöder.

Annars gåt mina tankar till Canons Powershot S serie, typ S70 eller S80. Dessa kameror har ett mycket bra storlek/prestanda förhållande. Det bästa med dem är att de har 28 mm som största vidviken något som är trevligt när man reser.

Vad det gäller mindre kameror så är priset på Ixus 750 just sänkt med ca 500kr på grund av den nya modellen som kommer snart. Kanske den bästa kameran i sin klass.

Ja jag gillar Canon. :)
 
Jag vet inte hur Fuji F11 är vad gäller motljus, men vad gäller ljuskänslighet så är den, bland kompakterna, överlägsen, med bilder som är åtminstone användbara (iaf om man inte tänker göra stora förstoringar) ända upp till ISO1600.
 
Tack för alla svar! Jag har forskat lite i kamerorna som nämndes, och änsålänge har jag bestämt mig för Fuji F11, mycket pga ISO1600, men även batteriprestandan. Jag känner att en digital systemkamera skulle vara lite väl mycket att ha med sig på en resa där man inte riktigt vet var man hamnar. Jag hoppas bara att kameran kan hantera lite motljus också... Ingen som har någon erfarenhet av det?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.