Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kvadratiska bilder med 35mm kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Hejsan.

Är mycket förtjust i det kvadratiska bildformatet men har ej råd med mellanformatsutrustning för tillfället. Kan man tänka sig något sätt att maska av bilden till en 35mm kamera så att man redan vid tagningen kan se kompositionen? Någon som har försökt? Alla infallsvinklar i ämnet är intressanta.

Mvh, Dan

Låter lite som du ska gå en omväg.

Men det är säkert inte omöjligt... Folie framför objektivet?? eller kanske mellan objektiv och kamera hus (om du har ett äldre hus)

Jag köpte själv en mycket bra mellanformats kamera och tillbehör av en trevlig kille i uppsala för en billig penning.

Kolla runt lite på www.tradera.com www.blocket.se
det finns bra billiga mellanformats kameror för små pengar.

mvh: Adam

Är också sugen på både kvadrater och panoramor...
Om du har en avtagbar sökare kan du lägga en liten overheadplastbit där du har målat linjer som markerar de olika formaten.

Följer med spänning andra lösningar då jag inte har en avtagbar sökare på min systemkamera.

Det borde gå att använda svart tejp att maskera på spegeln med, för att få det rätta utsnittet. Tejpa (36-24)/2 mm på varje kortända. Sen återstår det att se om ljusmätaren och eventuell fokuseringsutrustning får fnatt. Jag antar att tejpen inte får vara för tjock så att spegeln inte kan fällas hela vägen upp.

Men spegeln visar ju bara vad du ser? Eller missuppfattar jag något? Annars kommer man ju något närmare med halvformat, men inte hela vägen.
MVH Erik Å

RolandM skrev:
Det borde gå att använda svart tejp att maskera på spegeln med, för att få det rätta utsnittet.

Tror inte det. Bilden är inte i fokus vid spegeln, vilket innebär att beskärningen av sökarbilden inte skulle bli skarp. Det är bara nära mattskivan man skulle kunna maskera sökaren.

/Martin

vilken kamera?

Detr berorpåom du kan plocka väck mattskiva. Har själv plockat väck den till min FE2:a och ristat in med rakblad så att utsnittet passar till GEPE:s panoramadiaramar!
P.S mät upp och markera innan du går lös med rakbladet eller papperskniven.

Malaka skrev:
Men spegeln visar ju bara vad du ser? Eller missuppfattar jag något? Annars kommer man ju något närmare med halvformat, men inte hela vägen.
MVH Erik Å

Jag fattar det som, att det är kamera för vanlig 135-film som Dan syftar på, dvs en bild 24x36 mm. Jag gör antagandet att det är en systemkamera av typen spegelreflex som används. Det enda sättet att få bilden kvadratisk är att göra ett utsnitt på 24x24 mm. Idén är då att maskera på spegeln så att utsnittet 24x24 mm visas på spegeln och därmed i sökaren. Ljusmätaren lär väl få fnatt om den mäter ljus som reflekteras på spegeln, så kommer en del av ytan att vara kolsvart, vilket gör att kameran om den gör någon slags genomsnittsmetodsberäkning att överexponera bilden..Så en extern eponeringsmätare bör vara en god följeslagare vid fotograferig, alternativt att spotmätning kan användas eller att det kan på annat sätt säkerställas att ljusmätning inte sker på de två kanterna utanför den tänkta bildrutan.

En annan metod istället för att maskera är att måla på eller på annat sätt markera i kanten av spegeln var maskeringen skulle ha suttit. Då fungerar förmodligen ljusmätaren bättre.

Filmen får sedan beskäras i efterhand med utgångspunkt från en kvadrat 24x24 mm som är centrerad i rutan 24x36 mm. Det bir med denna metod inga oexponerade ytor i bilden.

Jag missuppfattade både frågan och ditt svar men i såfall tror jag ocskå mest på att göra ingrepp på mattskivan(om den är löstagbar) för det är ju ändå en förhållandevis billig del av kameran. Spegeln skulle jag inte våga peta på.
MVH Erik Å

Annars är en tvåögdspegelreflex typ Yashica A eller Rolleicord en väldigt billig investering på kanske 300-400kr och det blir förmodligen billigare än både mattskiva och spegel..Plus att man har ett rejält neg att jobba med.

Re: vilken kamera?

Tonyeagle skrev:
Detr berorpåom du kan plocka väck mattskiva. Har själv plockat väck den till min FE2:a och ristat in med rakblad så att utsnittet passar till GEPE:s panoramadiaramar!
P.S mät upp och markera innan du går lös med rakbladet eller papperskniven.

Detta verkar vara en bättre lösning än den jag föreslog tidigare. Det blir lättare att använda kameran för normalt utsnitt.

En annan tanke som slog mig är att använda en mattskiva som har ett raster eller rutnät. Det lär finnas sådana till vissa modeller.

Jo det finns rutnäts-mattskiva bla till Nikon F801s som jag själv har. Är bra till bla. arkitektur och horisonter men borde självklart kunna användas till "kvadrat-format"

Jag har en mattskiva till Fe2 liggande i en låda, så om du är intresserad - hör av dig !

Däremot är jag tveksam till det kvadratiska formatet, fast det kanske är personligt...

/Staffan

Istället för att riskera förstöra din kamera - klipp ut ett kvadratiskt hål i en pappskiva motsvarande 24*24 och kika genom det innan du tar bilden. Sen är det ju bara att beskära det färdiga fotot.

Kul att se alla påhittiga inlägg. (Trodde jag skulle bli utskrattad).

Det första jag tänkte mig var just att det borde finnas mattskivor med markeringar så att jag kan "se" ett utsnitt motsvarande 24x24mm på filmen. Har dock inte sett någon med just detta utan bara med olika rutmönster. Vet ej om det gåra att byta skivan på min Dynax 5 men jag har sett att det går på Dynax 7 fast det skall tydligen göras av verkstad. :(

Har även funderat på någon billig mellanformatskamera men tycker det blir lite dyrt med film då jag ej framkallar själv samt oftast kör med dia. Dessutom krävs annan svindyr skanner för mellanformat. Samt att jag har mycket mera möjligheter med olika objektiv samt blixt till min systemkamera.

Det är nog Evas idé som är lättast samt billigast att pröva. Helt klart nöjer jag mig med att beskära bilderna efteråt men det vore bra att se det kvadratiska bildrummet vid själva tagningen.

En lite tilläggsfundering: Har hört att det finns maskar för användning med diaramar. Finns det med kvadratisk bildruta? Var kan man köpa?

Det finns ramar där man kan vrida den ena halvan ett kvarts varv och vips : 24 x 24. Åtminstone mina halvglasade GePe funkar så.

/Staffan

Satsa på en mattskiva

Det blir helt klart det bästa. Du (eller vem det nu var) nämner ju själv det där med en mattskiva med rutnät. Sen får du bara lära dig vilka linjer som motsvara en fyrkant. Fördelen är ju att när du sedan skär bilden kan du ju "flytta" den valda fyrkanten mot vänster eller höger i fall det nu skulle passa bättre. Det verkar ju som om du har en scanner. Så det där med att skära blir ju inget problem.

Jag vet att man kan få en panoramaadapter till Dynax 9xi. Men om det finns någon "fyrkantsadapter" till en 5a... Betvivlar det starkt.

Hur som helst, det funkar inte specielt bra med "folie framför objektivet" som någon sa. Då kommer du att få mycket oskarpa övergångar till dom vita fälten som så bli i varje ände. Svårt att förklara, lita bara på mig.

Ge dig inte på spegeln! Med mindre du har lust att köpa en ny kamera.
Repor i mattskivan... Helt ärligt... Ok, om du har något gammalt tjafs du inte bryr dig om.

4 olika sätt

1. Fotograferar Du med diafilm kan Du vända den vita ramdelen 1/4's varv.
2. Eller köp GePe's kvadratiska ramar för småbild.
3. Eller köp Cokin's filterhållare och sätt i en glasskiva som Du har maskad av med svart tejp.
4. Kopierar Du svart-vita bilder kan Du naturligtvis maska av i förstoringsapparaten.

agfa rapid

Jag köpte mig en kamera som heter "agfa isomat rapid" på en marknad för hundra kronor. Den tar bilder i just 24x24 mm. Man använder helt vanlig 135-film fast man får ladda om den till "rapid" kasetter. Det är inte precis någon systemkamera, utan en enkel kompaktkamera från 1965. Men fördelen är ju att man får in väldigt många bilder på en 36-rulle (drygt 50st) för kameran drar inte fram mer än 26 mm för varje bild.

Bilagor

• isomatrapid.jpg
    isomatrapid.jpg
    10.4 KB · Visningar: 278
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar