Oj ja, det finns många frågor man funderar när man gör en resa i dessa länder...och det är ett så aktuellt och intressant ämne (som visserligen inte hör hemma på fotosidan men, men..).
Det är så lätt att "tycka" i Sverige när vi är uppväxta i ett sådant liberalt samhälle. Jag "tycker" däremot att man absolut inte får "bojkotta" på något sätt, jag står för integration. Vi kan endast påverka och påverkas genom att blanda kulturer. Saudi är t.ex ekonomiskt beroende av USA och vem vet hur landet hade varit utan detta beroende. Jag tror det snarare är farligt att isolera olika kulturer. Som Mari säger kan hon ju istället påverka positivt (om än lite).
Men jag kan intyga att trots min erfarenhet av det saudiska samhället och trots att jag har en del saudiska vänninor som försökt få mig att förstå, så har jag svårt att inte hata. Hata ett patriarkaliskt samhälle som, enligt mina västerländska värderingar, nedvärderar kvinnor. Jag som absolut inte är en superfeminist. Saudierna upplevde jag dessutom som rasistiska. De tusentals philipiner och pakistaner som arbetade i landet behandlades ofta som hundar.
Iallafall, det är svårt att förstå, kanske till och med ännu svårare efter att man varit där, men otroligt intressant. Dessutom tycker jag att du kan åka dit med gott samvete.
Har du kollat om du får komma in som ensam kvinna? Tidigare fick inga singeltjejer komma in. Och var du gift så fick du endast komma in om du hade din familj i landet (eller om du skulle jobba som sjuksköterska).
Bussar tror jag finns, vet bara inte hur bra dessa fungerar. Vi hade nämligen privatchaufför (som många andra västerlänningar). Taxi var billigt när vi bodde där. Det finns många västerlänningar i Saudi (har för mig att ca. 80% av alla projekt i Saudi bedrivs av utländska företag). Dessa bor på sk compounder där du kan bada i bikini etc. Från dessa compounder går det dagligen bussar till olika ställen. Jag vet att i de större städerna som Riyadh och Jeddah finns det föreningar bildade av västerländska fruar. Ta kontakt med en sådan vetja! Så kanske du kan få åka med på olika utflykter. Ett annat tips är att snorkla/dyka i Jeddah. Korallrevet är makalöst!!!
Visst, kan du gå fritt själv. Det finns ju kvinnor i Saudi oxå
Du får även handla själv, men du blir som kvinna ofta hänvisad till en liten lucka bakom butiken. Skulle jag vara du skulle jag täcka håret eller tom bära burka för att slippa bli uttittad.
Oj vad långt inlägg det blev...hmm..jaja hoppas det är lite till hjälp.
Camilla