Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kuwait och saudiarabien

Produkter
(logga in för att koppla)

Maa

Aktiv medlem
Hej!

Är det någon som rest i Kuwait och Saudiarabien? Undrar lite hur det är att resa där. Är det säkert att resa omkring själv med ganska tung kamerautrustning?

Jag ska troligen till Kuwait en månad i sommar och funderar på att flyga till egypten och sedan ta mig via saudiarabien till Kuwait. Som alldeles för ivrig fotograf har jag svårt att tänka mig att lämna kamerautrustning och dator hemma. Någon som vet nåt om turistninga och backpacking i dessa länder?

MVH // Mari

Eftersom ajg inte vet mycket om dessa länder så säger jag som såhär: Kolla noga vad för regler som gäller för fotografering!

Färskt i mittet är ju svenskarna som jag tror fortfarande sitter i finkan för att ha fotograferat "militära" anläggningar i Iran. Även om detta kanske var lite klantigt från svenskarnas sida och ett väl hårt straff så ska man vara noga med att kolla länder som inte har samma syn på saker och ting som vi i västvärlden.

Något av dessa arabländer hade ju totalt fotoförbud på allt i landet för alla tills för bara ett år sedan eller liknande, men pgr av tursiterna var dom tvugna att släppa på regeln.

Vore ju tråkigt om du hamnade i finkan förat du fotat någonting "tvivelaktigt" som vi tar som en självklarhet...

Du kanske råkar plåta en politisk ledare och dom kanske har en regel mot detta? Nu spånar jag bara men ett tips är som sagt att kolla regler noga, bättre o vara säker än osäker :)

Jag har varit en del i mellanöstern och blev förvånad över skillnaden i kultur som finns där. Man kan nästan lägga en plånbok på gatan och nån kommer att plocka upp den och springa efter dig med den.
Kriminalitet, girighet och våld är västerländska begrepp och en kultur som normalt inte finns i flera av länderna i mellanöstern, nåt som jag gillade mycket när jag var där.
Jag är lite osäker om vad man kan fotografera och inte, men det går ju alltid att fråga om lov i alla tillfällen. Dock skall man ha respekt för folk som genomför bönen sin (inte gå framför men bakom) och att det kanske inte är uppskattat att man tar bilder inuti en moské.

Kvinnor bör bära moderat klädsel i Saudiarabien för att undvika konfrontationer och missförståelser, t.ex. inte t-shirt och kort kjol, men kanske istället lång kjol och långa ärmar.

Senast ändrad:
Tack för tipsen!

Jag har varit och rest ganska mycket och tycker att det är en självklarhet att man frågar den man fotar om det är ok. Brukar alltid vara ganska tydlig med att jag fotar, såväl i sverige som utomlands, för att folk ska kunna säga ifrån om de inte gillar det.

Jag har läst någonstans att just Saudiarabien har haft kulturella regler mot att avbilda ansiketn, men att det börjar lätta. Sådant kan man ju ta reda på när man kommer dit.

Kalle, jag ska tänka på det där med finkan :). Hitentills har mitt fotande bara nästan kostat mig livet en gång, då jag hamnade mitt inne i en elefantflock i borneos djungel. Tyvärr blev det inga bra bilder då, då elefanterna var för nära för att kunna avbildas med teleobjektivet :)

Vad skönt att du Thomas säger att det är lugnt. Det är nog kriminalitet jag är mest rädd för när jag åker ensam. I vissa länder i afrika och i sydamerika har jag hört att det kan vara rent livsfarligt att visa sig ute med dyr kamerautrustning.

Kom gärna med fler tips!

// Mari

ThomasRaden skrev:

Kvinnor bör bära moderat klädsel i Saudiarabien för att undvika konfrontationer och missförståelser, t.ex. inte t-shirt och kort kjol, men kanske istället lång kjol och långa ärmar.

Jag går gärna i burka om seden kräver det!

:)

Hej,

Jag bodde i Saudi Arabien med min familj mellan åren 87 och 93. Landet är mycket konservativt och följer den ultrareligösa Sharialagen. Enligt lag var det då förbjudet att ta foto (även privat), trots att det fanns fotoaffärer med stort urval!

Saudi Arabien öppnade dock sina gränser för turister ett antal år sedan, men jag tvivlar på att förbudet mot fotografering helt har upphävts.

Vi upplevde däremot Saudi som ett av de mest fredliga länder i världen. En tjuv riskerar nämligen att få en hand avkapad. Gör du något värre förlorar du eventuellt ditt huvud. Så jag antar det avskräcker. Vi tjejer var tvungna att bära abaya (svart "morgonrock" i tunt material). Helst ska man bära något som täcker håret oxå. Och du ska nog inte resa ensam som tjej, eftersom kvinnors rörelsefrihet är begränsad (var i allafall). Du kunde till exempel inte gå in på vissa ställen etc..

Läget har blivit betydligt sämre efter 9-11. Vänner och bekanta säger att de inte känner sig riktigt lika säkra i vissa kvarter i rädsla av att bli tagna för amerikaner. men detta gäller nog i hela mellanöstern skulle jag tro. Tror inte det är något att oroa sig för, men jag skulle kolla upp detta innan eventuell resa.

Det är däremot helt klart ett intressant land att besöka. Jag skulle inte säga att det är ett vackert land, men det finns en del att se; kultur, sanddyner, bergsöken. Och är det förbjudet att ta foto så gör du det bara i all hemlighet...många saudier (oftast överklassen) är mycket liberala och världsvana människor och låter dig säkert ta ett foto, akta dig bara för de religösa poliserna. hamnar du i fängelse, kan du ju alltid muta dig ut ;)

Gällande Kuwait, känner jag inte till reglerna. Landet ansågs vara mer liberal än Saudi, men jag vet inte till vilken grad.

Camilla

Lite roligt detta med att misstas för Amerikan och att man bör vara på sin vakt, i Europa är det tvärt om. Amerikanare med någorlunda vett i skallen och som har hängt med i dom senaste 7 års politiska händelser är livrädda för att åka till Europa :)

Kanske inte livrädda, men jag har ett flertal vänner från staterna som jag försökt få över hit men dom kategorist vägrar för dom är rädda att alla i Europa hatar USA idag.

Sedan finns ju "idioterna" som fortfarande tror USA är det största och gärligaste av allt, dom skulle nog inte ha problem med att Åka till Iran med sina flaggor viftandes i näven :)

Tack Camilla!

Jag läste att kvinnor inte får köra bil, inte gå in i vissa byggnader m.m. Men det kan man ju klara sig utan. Men visst får man (fick man) gå omkring själv, handla själv, åka buss själv.

Jag blir ju mer och mer peppad på att se Saudi, ju mer jag läser om det. Och jag ska ju trots allt bara resa genom landet för att komma till Kuwait.

Hur är busstrafik och bussförbindeler?

MVH // Mari

Personligen skulle jag aldrig åka till dessa länder av principskäl, att åka dit betyder ju indirekt att du helt med öppna armar godkänner alla deras i vår syn"idiotiska" lagar. Tycker man ska ta avstånd och inte stödja dessa typer av länder.

Visst man missar lite upplevelser, men ett land som förbjuder kvinnor att göra vissa saker borde väl vara den mest grundläggande saken och högst prioriterade uppgiften att inte stödja, framförallt för en kvinna? Naturligtvis gör du som du vill, ville bara upplysa om mitt sätt att se det på:) Hoppas det blir trevligt i alla fall

Ja, det är ju helt klart ett sätt att se på det. Mycket intressant, gillar sådanna här disskusioner.

Tyvärr är det ju så att dessa länders kulturella och religösa lagar är verklighet för en hel hop med mäniskor där ute i världen. Jag tror det är lätt att sitta och tycka massor här hemma om det mesta.

Men jag tror även att man kan öka förståelsen genom att åka till olika länder och se vad som händer. Jag kommer förmodligen att förstå dessa kvinnors situation lite bättre efter att ha besökt ett sådant land. I kuwait ska jag praktisera på ett sjukhus, vilket jag hoppas leder till att jag får se landet 'innifrån'.

Sen verkar ju just turismen ha lättat lite på reglerna i ex. saudiarabien. Även om jag stöder dessa länder lite ekonomiskt när jag reser in i dem, påverkar jag ju de personer jag stöter på lite med mitt svenska (relativt jämställda) sätt att de på världen. Jag tor att det ger mer att resa dit och visa länderna omvärlden än att vända dem ryggen och låta deras problem pågå i det tysta.

Och jag tror vi i lilla kalla sverige har mycket att lära från ex. saudiarabien. Vi må vara relativt bra på jämställdhet, men vår gästvänlighet och öppenhet är inte vidare bra. Vi tilltalar inte folk på gatan, är väldigt restriktiva med nya gemenskaper och var och en lever sitt eget liv på gott och ont.

Sen är det ju egentligen ganska kasst att resa överhuvud taget. Att åka flygplan släpper ju ut massa dåligheter i vår sköra natur!

:)

// Mari

Oj ja, det finns många frågor man funderar när man gör en resa i dessa länder...och det är ett så aktuellt och intressant ämne (som visserligen inte hör hemma på fotosidan men, men..).

Det är så lätt att "tycka" i Sverige när vi är uppväxta i ett sådant liberalt samhälle. Jag "tycker" däremot att man absolut inte får "bojkotta" på något sätt, jag står för integration. Vi kan endast påverka och påverkas genom att blanda kulturer. Saudi är t.ex ekonomiskt beroende av USA och vem vet hur landet hade varit utan detta beroende. Jag tror det snarare är farligt att isolera olika kulturer. Som Mari säger kan hon ju istället påverka positivt (om än lite).

Men jag kan intyga att trots min erfarenhet av det saudiska samhället och trots att jag har en del saudiska vänninor som försökt få mig att förstå, så har jag svårt att inte hata. Hata ett patriarkaliskt samhälle som, enligt mina västerländska värderingar, nedvärderar kvinnor. Jag som absolut inte är en superfeminist. Saudierna upplevde jag dessutom som rasistiska. De tusentals philipiner och pakistaner som arbetade i landet behandlades ofta som hundar.

Iallafall, det är svårt att förstå, kanske till och med ännu svårare efter att man varit där, men otroligt intressant. Dessutom tycker jag att du kan åka dit med gott samvete.

Har du kollat om du får komma in som ensam kvinna? Tidigare fick inga singeltjejer komma in. Och var du gift så fick du endast komma in om du hade din familj i landet (eller om du skulle jobba som sjuksköterska).

Bussar tror jag finns, vet bara inte hur bra dessa fungerar. Vi hade nämligen privatchaufför (som många andra västerlänningar). Taxi var billigt när vi bodde där. Det finns många västerlänningar i Saudi (har för mig att ca. 80% av alla projekt i Saudi bedrivs av utländska företag). Dessa bor på sk compounder där du kan bada i bikini etc. Från dessa compounder går det dagligen bussar till olika ställen. Jag vet att i de större städerna som Riyadh och Jeddah finns det föreningar bildade av västerländska fruar. Ta kontakt med en sådan vetja! Så kanske du kan få åka med på olika utflykter. Ett annat tips är att snorkla/dyka i Jeddah. Korallrevet är makalöst!!!

Visst, kan du gå fritt själv. Det finns ju kvinnor i Saudi oxå :) Du får även handla själv, men du blir som kvinna ofta hänvisad till en liten lucka bakom butiken. Skulle jag vara du skulle jag täcka håret eller tom bära burka för att slippa bli uttittad.

Oj vad långt inlägg det blev...hmm..jaja hoppas det är lite till hjälp.

Camilla

Vill bara tillägga att det trots allt var länge sedan jag var där. Jag vet att landet har förändrats mycket, så kolla upp viktig info med mer aktuella källor.

Tycker i allfall att det är kul att du är intresserad av att åka dit! Är själv en sann spänningssökare och hade nog inte tvekat i ditt fall.

Spöstraff

Så länge som gubbjävlarna som styr landet utdömer spöstraff för kvinnor som satt sig i en bil förblir SaudiArabien är ett jävla skitland.

Edit.
Och som en naturlig följd av den människosyn som präglar landet så behandlas gästarbetare som skit.

Jag tror på bojkott när det gäller oss vanliga människor och konsumenter.
Jag tror inte på diplomatisk bojkott.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar