Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kurva till D70 vid skidfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Rodney

Aktiv medlem
Hej.
Nu tog vintern slut förra året innan jag han prova med kurvor och nu har jag inte hunnit för jag fick tillbaka min kamera från lagning idag ( trasig CPM kontakt. vad är det ? )
Nu kör jag en kurva som heter Digital Fuji Superia Reala som jag tycker har funkat bra hitills. Men det kanske finns någon bättre ?

Några förslag ?

Det beror väl helt på om du vill efterbehandla eller inte? Jag tror inte att det finns en kurva i världen som klarar skidbilder i alla lägen. Skulle väl vara White wedding eller någon som överexponerar konstant i så fall.

Är du slö så kolla annars på Point and shoot-kurvorna som överexponerar.

kan ha fel, men kurvan har val inget med exponeringen att gora? det ar val bara en postprocess som kors pa bilden efter exponeringen??

/G

altsa bo, du kan inte paverka exponeringen i efterhand, det enda du kan gora ar att skyffla runt informationen mellan vit och svartpunkten sa att bilden upplevs ljusare/morkare. detta ar dock inte samma sak som att andra exponeringen eftersom du inte kan fa ut mer information i hogdagrar/skuggor.

/G

Okej, jag är rätt kass på tekniken. Huvudsaken för mig är att bilden ser ljusare ut.

Blir trött på D70:s underexponerade bilder ;-)

Men kan du förklara för mig varför dom kallar kurvorna +0,3 och +0,5 i exponeringen?

Jag lär mig gärna mer om tekniken även om det roligaste är att plåta.

i teorin sa om du exponerar sa att en ljusare kurva ser ratt ut, sa borde det bli tvartom, att den inte branner lika latt...

men antagligen exponerar du da normalt och sedan tittar pa den overexponerade bilden.. att den branner ut beror pa att den nar "taket" for hur ljust det kan bli...

/G

kan tillagga att det stammer som bo skrev, att allt detta kvittar om du fotar i raw, vilket ar hogst rekommenderat, speciellt om du ska fota nagot sa exponeringskravande som skidakning
/G

Slowfinger skrev:
Och varför bränner det ut lättare när man kör med dom "överexponerande" kurvorna?
Det gör det nog inte. Är bara att Nikon av någon anledning valt att det ska blinka även för sådant som nästan är utfrätt.

Summa summarum. Skippa specialkurvorna. Exponera rätt och använd efterbehandling ;-)
Helt rätt! Fast jag vill att det jag mäter mot ska hamna i mitten av histogrammet när jag granskar mina bilder i kameran, så därför har jag en "customkurva" även fast jag alltid fotar RAW.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar