Annons

Kurs Photoshop Elements?

Produkter
(logga in för att koppla)

bjare

Medlem
Hej,

Jag vill gå en Photoshop elements kurs under hösten. Studiefrämjandet, Folkuniversitetet etc etc har nybörjarkurser som skulle kunna vara lämpliga för mig. Jag har inte tidigare arbetat med bildbehandling, men har stor datorvana.

Har ni något förslag på kurs jag kan gå, alternativt vilken kurs jag ska undvika?

Tack!
Hälsningar Mattias
 
När jag går kurs så köper jag nästan alltid en egen lärare.

Då blir det effektivt och jag lär mig tio gånger snabbare än när jag sitter bland en massa andra elever och ska vänta på den långsammaste och dela lärarens tid med de andra.

Det blir dyrare per timme, men knappast "per kunskap".

Sedan finns det ju bra böcker och webbplatser (t ex den här) där jag kan lära mig i min egen takt och när jag har tid.
 
Hej,

Tack för ditt snabba svar. Du har definitivt rätt i att man lär sig snabbare och bättre på det sättet. Men vart vänder man sig lämpligast för att ta tag på en egen lärare? Och vad kostar det egentligen per timma?

Hälsningar Mattias
 
Jag kan tipsa om en websida, bildbehandla.se.
Har inte elements själv så jag har inte gjort djupdykningar på sidan men systersidan för photoshop, moderskeppet.se, är kanonbra. Många videolektioner så det blir nästan som att ha en privatlärare. Lite svårare att ställa följdfrågor bara...
 
bjare skrev:
Men vart vänder man sig lämpligast för att ta tag på en egen lärare? Och vad kostar det egentligen per timma?

Man kollar t ex här på fotosidan efter folk som verkar proffsiga och bor i närheten och så frågar man. Timpriset kan variera mycket stort.
 
tettimul skrev:
Jag kan tipsa om en websida, bildbehandla.se.
Hej!

Jag håller med Tomas. Moderskeppet är kanonbra och har nu skapat denna sida för enbart Elements.
Jag är själv Elementsanvändare, men har inte hunnit ta del av innehållet på bildbehandla.se så mycket än, men det verkar hålla samma höga klass.
Speciellt Mattias videoguider på Moderskeppet är jag mycket förtjust i. Mycket pedagogiska och välgjorda.

Detta tillsammans med att ställa frågor t ex här på FS och att experimentera och testa mycket kommer man långt med. Detta med att leka runt och prova mycket, undersöka funktioner grundligt i praktiken, parallellt med att vid behov läsa lite teori på hjälpsidorna, tycker jag själv är väldigt lärorikt.

Men naturligtvis kan du leta upp en privat lärare också. Det har jag ingen erfarenhet av så jag kan inte ge dig några tips.
Men jag håller med Stina om att det säkert ofta blir effektivare (kunskap/kr) med en egen lärare än att sitta i en stor grupp och rulla tummarna.
Det där sista var mina ord vill jag understryka, men det brukar bli så när jag ska försöka lära mig något i en kurs bestående av en större grupp.

Mvh.
Lasse C
 
Moderskeppet.se

Jag kan berätta för dig att jag är 100 % nöjd med DVD:n som jag köpte från moderskeppet.se för 300 kronor. Du får 9 timmar undervisning fördelat nästan jämnt för Elements och Photoshop. Han är mycket pedagogisk och förklarar med bild hur du ska göra. Perfekt att ha som uppslagsbok sen. Jag har även köpt en DVD från Digital Forto för 200 kronor med 100 tips om hur du fixar i PS och Elements via PDF och/eller engelsktalande video. Inte lika bra som moderskeppet men helt OK. Om du lägger ner pengarna på fram för allt moderskeppet kommer du att bli mycket bra Elementsanvändare.
Jag gick en kurs i våras hos Folkuniversitetet och jag ska säga dig att jag lärde mig hälften där jämfört med moderskeppet.se på 8 gånger och fick pröjsa 1700 kronor för den kursen.
 
Har också köpt en DVD från moderskeppet som jag är mycket, mycket nöjd med. Lärde mig mycket om redigering på kort tid.

Har även köpt "Allt i en bok Adobe Photoshop Elements 4" Pagina. Bra och grundläggande, men inte i närheten av moderskeppet. Mycket enklare att lära sig genom att se hur någon jobbar i programmet istället för att läsa sig till det.

DVD:n är klart värd de 299 kr den kostade.
 
Jag vet inte, men jag tycker det låter knasigt och som bortkastade pengar att gå en kurs i digital bildbehandling / grafisk formgivning och allt vad dom nu kallar dessa utbildningar. Varför?, jo för jag (och det är ju givetvis min alldeles egna personliga uppfattning) anser att har man inte det "kreativa" och "formkänslan" i sig så tror jag det blir svårt anförskaffa detta via en kurs, Spelar nog ingen roll hur dyr och hur väl ansedd denna utbildning/skola är.

Visst, givetvis kan man lära sig vad man får/bör och inte får/bör göra för att lyckas med en "grafisk produkt", men känslan tvivlar jag på att dom kan lära ut.

Vad gäller att lära sig dom grafiska verktygen så som Photoshop, Elements, Lightroom mfl. så finns ju allt ett litet knapptryck iväg. www.google.com är världens bästa utbildning och dessutom gratis.

//D.
 
Hej!

Jag kan också rekommendera moderskeppet. Köpte deras DVD som handlar om hur man gör om sina bilder till svartvitt och hur man sedan tonar dessa.

Är mycket nöjd med DVDn som ger massor av tips på ett begripligt sätt.

/Gunnar
 
Ventileit skrev:
Jag vet inte, men jag tycker det låter knasigt och som bortkastade pengar att gå en kurs i digital bildbehandling / grafisk formgivning och allt vad dom nu kallar dessa utbildningar. Varför?, jo för jag (och det är ju givetvis min alldeles egna personliga uppfattning) anser att har man inte det "kreativa" och "formkänslan" i sig så tror jag det blir svårt anförskaffa detta via en kurs, Spelar nog ingen roll hur dyr och hur väl ansedd denna utbildning/skola är.

Visst, givetvis kan man lära sig vad man får/bör och inte får/bör göra för att lyckas med en "grafisk produkt", men känslan tvivlar jag på att dom kan lära ut.

Vad gäller att lära sig dom grafiska verktygen så som Photoshop, Elements, Lightroom mfl. så finns ju allt ett litet knapptryck iväg. www.google.com är världens bästa utbildning och dessutom gratis.

//D.

Jag har hittat mycket tips genom att söka på nätet men samtidigt kan det vara lite svårt att veta vad man ska söka efter; bara för att man har verktygslådan kan det ändå vara svårt att veta vilket verktyg som gör vad. Och om jag får en grundkunskap om verktygen så ökar känslan för hur jag kan använda dem. En artikel, bok eller kurs kan ge mig ett utgångsläge att gå vidare med. Så är det i alla fall för mig...

/Per
 
Ventileit skrev:
Jag vet inte, men jag tycker det låter knasigt och som bortkastade pengar att gå en kurs i digital bildbehandling / grafisk formgivning och allt vad dom nu kallar dessa utbildningar. Varför?, jo för jag (och det är ju givetvis min alldeles egna personliga uppfattning) anser att har man inte det "kreativa" och "formkänslan" i sig så tror jag det blir svårt anförskaffa detta via en kurs, Spelar nog ingen roll hur dyr och hur väl ansedd denna utbildning/skola är.
Hej, Dan!

Jag håller med dig delvis. Oavsett vad det gäller för konstform så kan det vara bra att lära sig det rent tekniska genom exempelvis en kurs om man tycker att självstudier känns svårt. Även om man har en stor känsla för bildkonst kan det vara väldigt svårt att översätta den i Photoshoparbete om man inte behärskar sättet att arbeta i ett bildbehandligsprogram.
Som jämförelse kan man ta en författare som skrivit för hand eller på en gammal skrivmaskin, men som skulle vilja börja använda en dator istället. Själva skrivandet kan han/hon ju, men användandet av en dator och ordbehandlare kan vara nog så krångligt att sätta sig in i innan man kan börja vara kreativ vid datorn och inte behöva hindras av att datorn inte gör som man vill.

När det gäller det rent konstnärliga håller jag med mig. Jag vet att detta är en känslig fråga, och jag kan naturligtvis också bara tala för egen del, men jag har aldrig känt mig bekväm i att försöka lära mig det konstnärliga av andra genom kurser eller utbildningar. Den konstnärliga delen vill jag utforska på egen hand.
Men jag vill inte för ett ögonblick racka ned på dem som har en annan mening i frågan. Var och en måste naturligtvis fritt få välja själv hur man vill lära sig att behärska och uttrycka sig i en konstform.

Mvh.
Lasse C
 
Re: Moderskeppet.se

Tommy Törnquist skrev:
Jag kan berätta för dig att jag är 100 % nöjd med DVD:n som jag köpte från moderskeppet.se för 300 kronor. Du får 9 timmar undervisning fördelat nästan jämnt för Elements och Photoshop. Han är mycket pedagogisk och förklarar med bild hur du ska göra. Perfekt att ha som uppslagsbok sen. Jag har även köpt en DVD från Digital Forto för 200 kronor med 100 tips om hur du fixar i PS och Elements via PDF och/eller engelsktalande video. Inte lika bra som moderskeppet men helt OK. Om du lägger ner pengarna på fram för allt moderskeppet kommer du att bli mycket bra Elementsanvändare.
Jag gick en kurs i våras hos Folkuniversitetet och jag ska säga dig att jag lärde mig hälften där jämfört med moderskeppet.se på 8 gånger och fick pröjsa 1700 kronor för den kursen.

Beställde du "Det bästa ur Kamera & Bild" eller "Från Färg till Svartvitt (och tillbaka)"? det verkar ju som den förstnämnda bara är 5timmar lång medans svart/vit är 9timmar?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.